حرکت بازار در روندی خنثی، دلار – ین ژاپن در آستانه شکست سطح مقاومت ۱۱۱٫۸۰

از آنجاییکه امروز اخبار خاصی به غیر از آمار فروش خانه های موجود آمریکا و آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت در تقویم اقتصادی ایالات متحده آمریکا دیده نمی شود، بازارها به روند خنثی خود ادامه خواهند داد و با توجه به الگوی رفتاری اخیر سرمایه گذاران انتظار می رود حرکت افزایش دلار در مقابل ین ژاپن به آهستگی ادامه یابد و برای تثبیت این حرکت، می بایست قیمت در بالای نرخ ۱۱۱٫۸۰ تثبیت شود. اخبار امروز از بازار مسکن آمریکا احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهد بود.

همانطور که در نوشتار روز گذشته اشاره کردم این هفته به غیر از سخنرانی چند تن از مقامات پولی بانک فدرال بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار اقتصادی اگر در جهت مخالف دلار باشد ممکن است اندک باشد و امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد.

در صورتیکه امروز آمار فروش خانه های موجود آمریکا بالاتر از حد انتظارات بازار (۵٫۵۵ میلیون واحد) اعلام شود باید از هم اکنون دلار در مقابل ین ژاپن را در حوالی ۱۱۲ دید. برای شاخص دلار آمریکا نیز همچنان پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به شکست سطح مقاومت ۹۷٫۶۷ با افزایش روبرو شود و از نظر تحلیل تکنیکال در این هفته شانس صعود بیشتر تا سطوح مقاومت بعدی ۹۸٫۲۹ زیاد است که در چارت پایین مشخص است.

در جفت ارز پوند – دلار نیز هر چند پس از اظهارات امروز آقای اندرو هالدین اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس و حمایت ایشان از افزایش نرخ بهره در سال جاری در بازارها مقداری با افزایش روبرو شد اما به نظر می رسد، پوند در میان مدت دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد زیرا توجه اصلی بازار رفته رفته به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معطوف می شود.

در واقع پس از شکست سنگین محافظه کاران در انتخابات پارلمانی اخیر که یک قمار سیاسی بزرگ برای ترزا می به شمار می رفت، اکنون محافظه کاران اکثریت پارلمانی را از دست داده اند و برای حفظ قدرت ترزا می مجبور به رایزنی و مذاکره با یک حزب سیاسی کوچک در ایرلند شمالی شده است.

ترزا می به دنبال جلب حمایت حزب اتحاد دموکراتیک ایرلند شمالی است تا بتواند دولت اقلیت را تشکیل دهد که بعید به نظر می رسد این هفته عملی شود. عملکرد غیرمنتظره محافظه کاران در این انتخابات موجب آغاز بحران سیاسی جدی در بریتانیا شده است و محافظه کاران برای تشکیل دولت اقلیت دست به دامان یک حزب کوچک ایرلند شمالی شده اند. این حزب در انتخابات اخیر ۱۰ کرسی را کسب کرده است.

در سایر تحولات میزان ذخایر نفت آمریکا خبر مهمی برای معامله گران این کالا در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران محسوب می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۱٫۶۶۱- میلیون بشکه به ۲٫۱۰۶- میلیون بشکه کاهش یابد. گفتنی است بامداد امروز نیز آمار موجودی ذخایر موسسه نفت آمریکا (API) به میزان ۲٫۷۲۰- میلیون بشکه کاهش یافت درحالیکه پیش بینی می شد ۲٫۱۰۰- میلیون بشکه کاهش یابد.

با توجه به اینکه قیمت این کالای استراتژیک بسیار پایین آمده و بازار نیز منتظر گزارش ذخایر آمریکا می باشد، آمار امروز اگر همانند ذخایر موسسه نفت آمریکا بیشتر از حد پیش بینی های بازار کاهش داشته باشد، تاثیر نسبتا قابل توجهی بر قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح ۴۴٫۰۹ دلار در هر بشکه خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا