تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال افزایش تا سطوح ۱۲۵۷ و ۱۲۶۰ صادر شده است و این حرکت افزایشی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۵۱ در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در چارت مشخص است این سطح مقاومت ۱۲۵۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) قرار داشت که با قدرت شکسته شد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت خط فیبوناچی شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد و هم اکنون راه برای صعود بیشتر قیمت به ترتیب تا سطوح ۱۲۵۶ و ۱۲۶۰ فراهم آمده است.

از نظر تکنیکال این موج اصلاحی که پس از برخورد قیمت به سطح حمایت ۱۲۴۲ هم اکنون شاهد آن هستیم در حال افزایش به سوی سقف کانال نزولی رسم شده یعنی سطوح مقاومت ۱۲۵۶ و ۱۲۶۰ می باشد. فعلا برای امروز مشخص نیست که قیمت می تواند خود را بالای منطقه مقاومت ۱۲۵۶ و ۱۲۶۰ تثبیت کند یا خیر، اما اگر به هر دلیلی سطح مقاومت ۱۲۶۰ با قدرت شکسته شود سیگنال افزایش قوی به ترتیب تا سطوح ۱۲۶۵ و ۱۲۷۹ صادر خواهد کرد. لازم به ذکر است سطح حمایت اولیه بر روی ۱۲۵۱ و پس از آن سطح ۱۲۴۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) دیده می شوند که تنها شکست ۱۲۴۷ می تواند سطح ۱۲۴۲ را نمایان سازد.

از آنجایی که نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا و ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن از بالاترین سطوح ۳ هفته اخیر با کاهش مواجه شده است، گرایش افزایشی در قیمت جهانی اونس طلا نشان داده شده است و در این میان ممکن است به دلیل پاره ای از ملاحظات تکنیکی نیز بتواند به سطوح بالا کشیده شود و جریانی که پیش از آن به فروش اونس طلا دامن می‌زد، ممکن است به طور معکوس شکل گیرد.

بر طبق رویکرد کشش‌ها، کاهش ارزش دلار در برابر ین ژاپن فرآیندی است که می تواند به تقویت اونس طلا کمک کند و در سایر تحولات شاهد منحنی صاف در بازدهی های کوتاه مدت و بلند مدت اوراق قرضه آمریکا هستیم که در ۱۰ ساله گذشته بی سابقه بوده که این معمولا نشان می دهد سرمایه گذاران تاثیر سیاست های پولی انقباضی بانک فدرال بر اقتصاد حتی با وجود رو به وخامت بودن معیارهای تورمی را ارزیابی می کنند.

به عبارتی دیگر یک منحنی بازده صاف، وقتی به‌ وجود می‌آید که نرخ بازدهی اوراق قرضه بلند مدت بیشتر از نرخ بازدهی  کوتاه مدت کاهش یابد یا به عبارتی دیگر نرخ بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت بیشتر از نرخ بازدهی اوراق قرضه بلند مدت افزایش پیدا کند یا اینکه اختلاف بازدهی اوراق قرضه دو ساله با ده ساله کمتر شود که معمولا بیانگر نگرانی معامله گران نسبت به چشم انداز اقتصادی یا نشاندهنده کاهش انتظارات تورمی آینده است یا اینکه ممکن است به خاطر انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره کوتاه مدت بانک فدرال باشد که بر بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت تاثیر گذاشته است.

باید توجه داشت که شکل منحنی بازده کاملاً موشکافی می‌شود زیرا این کار به یافتن ایده و سرنخی از تغییرات نرخ بهره های بانکی آمریکا در آینده و فعالیت اقتصادی کمک می‌کند. شکل منحنی از تمایلات سرمایه گذاران در اوراق قرضه پیروی می کند و اطلاعاتی درباره بازدهی کوتاه مدت در مقاسیه با بازدهی بلند مدت را فراهم می کند. سرمایه گذاران می توانند با تحلیل و تفسیر شکل منحنی بازدهی درک بهتری از تغییرات نرخ بهره های بانکی در آینده و فعالیت های اقتصادی یک کشور داشته باشند.

برخی برآوردهای تکنیکی و فاندامنتال نشان از تمایل به افزایش قیمت اونس طلا دارد که می‌توان نرخ های بین ۱۲۵۶ تا ۱۲۶۰ را پیش‌بینی نمود و این نکته‌ای است که سرمایه‌گذاران را تشویق خواهد کرد که از دامنه فروش اونس طلا در کوتاه‌مدت خارج شوند و در این میان ریسک گریزی در بازارهای مالی (ناشی از سقوط نفت) می‌تواند عاملی برای خرید اونس طلا قلمداد شود.

بنابراین اگر داده‌های مثبتی از اقتصاد آمریکا منتشر نشود، بانک مرکزی آمریکا به بالا عدم تغییر نرخ بهره گرایش بیشتری نشان خواهد داد و چنانچه انتظارات افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر یا ماه دسامبر سال جاری کاهش یابد، پیش‌بینی می‌شود که امروز نرخ اونس طلا به سوی سطوح ۱۲۵۶ و ۱۲۶۰ هدایت شود و اثر این حرکت می‌تواند دلار را نیز با خود پایین بکشاند.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۸۵۳٫۹۸۰ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها خبر آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۴۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۷۰۰۰) دیده می شود و آقای پاول فرماندار بانک فدرال ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا