تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای معاملات قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ7) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۴۲٫۰۸ دلار در هر بشکه را لمس کند و هر گونه حرکت اصلاحی در نزدیکی سطوح مقاومت ۴۲٫۶۴ و ۴۳٫۱۶ متوقف خواهد شد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو، سطوح فیبوناچی پروجکشن و اندیکاتور مک دی (MACD) در چارت یک ساعته نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت آمریکا در موج نزولی (c) قرار دارد که سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۲ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) به این سو می باشد و هر چند در این موج پس از برخورد به سطح حمایت ۴۲٫۰۸ مقداری اصلاح کرده است اما فروشندگان همچنان به ادامه روند نزولی معتقدند و از این رو حتی در صورت تشکیل حرکت اصلاحی سطوح مقاومت ۴۲٫۶۴ تا ۴۳٫۱۶ می تواند فرصتی برای ورود به پوزیشن های فروش با حد تارگت ۴۲٫۰۸ فراهم آورد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۲۱۴٫۶ درصدی می باشد.

نمودار روزانه قیمت نفت آمریکا نیز تارگت نزولی ۴۰٫۶۵ را نشانه گرفته است که این سطح هم محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) به ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و هم محل برخورد قیمت به خط روند نزولی رسم شده می باشد. در واقع با کاهش قیمت نفت‌خام آمریکا به کمترین سطح ظرف ۱۰ ماه گذشته در دو روز اخیر، بازار این کالا عملا وارد روند نزولی قوی شده است.

از منظر تحلیل بنیادی نیز بازار نیز تقریبا به این اطمینان رسیده که توافق تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید نمی‌تواند کار چندانی به کاهش موجودی انبارهای نفتی بکند و این در حالی است که تولید نفت لیبی و نیجریه به‌عنوان دو عضو معاف از توافق در مسیر افزایشی قرار دارد و این موضوع در کنار رشد تولیدات آمریکا می‌تواند تاثیر کاهش تولید اوپک را خنثی کند. بنابراین، همچنان روند حرکت نفت خام سبک آمریکا را نزولی می دانیم و انتظار می رود دیر یا زود این حرکت به سوی سطح ۴۰٫۶۵ ادامه داشته باشد که در نمودار روزانه مشخص گردیده است.

در چارت بعدی امروز برای معاملات قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ7) پیش بینی می کنیم قیمت آن دوباره به سطح حمایت ۴۴٫۴۱ کاهش یابد و هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۴۵٫۶۲ خواهد بود که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو ، سطوح فیبوناچی پروجکشن و اندیکاتور مک دی (MACD) در چارت تایم فریم یک ساعته نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی مشخص است این سطح مقاومت ۴۵٫۶۲ و حمایت ۴۴٫۴۱ هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی و ۲۰۷ درصدی از موج نزولی (۳) به عبارتی سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۴٫۶۷ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) قرار دارند. نمودار روزانه قیمت نفت برنت نیز تارگت ۴۲٫۷۴ بعد از سطح ۴۶٫۴۲ را نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده است.

البته باید به واگرایی افزایشی در اندیکاتور مک دی تایم فریم یک ساعته نیز توجه داشته باشیم زیرا ممکن است در نزدیکی سطوح حمایت اشاره شده یعنی به ترتیب سطوح ۴۳٫۱۸ ، ۴۲٫۹۴ یا ۴۲٫۷۴ شاهد رفت های برگشتی قیمت باشیم که این مشروط به ورود ناگهانی خریداران به بازار می باشد که فعلا نشانه های آن دیده نشده است.

با این حال باید با دقت رفتار نفت برنت را به محض نزدیک شدن به سطوح حمایت فوق زیر نظر داشت. بررسی شمارش امواج الیوت نیز به استمرار موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۸٫۳۷ اشاره دارد که نشان می دهد این موج می تواند قیمت نفت برنت دریای شمال را تا نزدیکی سطوح ۴۲٫۹۴ یا ۴۲٫۷۴ دلار در هر بشکه پایین بکشاند که در نمودار بعدی مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن