در آستانه اعلام اخبار مهم اقتصادی هفته آینده، فعالیت و نوسانات بازار به آرامی ادامه دارد

همانطور که دیروز گفته شد به دلیل عدم انتشار آمارهای اقتصادی مهم و تعیین کننده، حرکت در روندی خنثی ادامه دارد و بازارها همچنان در روند خنثی/توقف قرار دارند و در انتظار انتشار رویدادهای خبری مهم هستند. بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر باقی خواهد ماند.

هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه اعلام خبر داشت. حجم کم معاملات و عدم انتشار اخبار متعدد اقتصادی احتمال حرکت بازار در روندی خنثی را دو چندان کرده است و در واقع حجم کم نقدینگی در بازار حرکت خنثی و رنجی را موجب گردیده است.

امروز با وجود اخبار کم اقتصادی، باید منتظر واکنش های تکنیکی بازار بود و در مجموع اخبار قابل توجه و مهمی را نخواهیم داشت. همانطور که دیروز گفته شد در زوج یورو – دلار که هفته را تا بدین لحظه پایین مقاومت ۱٫۱۲۰۴ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) به پایان برده، تنها با شکسته شدن این سطح و تثبیت قیمت در بالای ۱٫۱۲۱۲ (بالاترین سطح ۱۹ ژوئن ۲۰۱۷) احتمال صعود بیشتر یورو وجود خواهد داشت و این سناریو تا زمانیکه قیمت بالای سطح حمایت ۱٫۱۱۱۰ (پایین ترین سطح ۳۰ مه ۲۰۱۷) قرار دارد پایدار است و باید منتظر ماند و حرکت بازار را دنبال کرد.

در سایر تحولات قیمت زوج ارز دلار – ین ژاپن در روندی خنثی مابین سطوح ۱۱۰٫۷۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و ۱۱۱٫۸۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص این زوج وجود ندارد، بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. منتظر حرکات تکنیکی بازار خواهیم بود.

کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا واکنش بازار را نسبت به کاهش دلار در برابر ارزهای اصلی را به همراه داشته باشد. از آنجاییکه نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا تقریباً به پایین سطح %۲٫۱۵ کاهش یافته است، کاهش بیشتر نرخ بازدهی به سوی سطح %۲٫۰۰ چندان هم بعید به نظر نمی رسد. در کوتاه مدت، اختلاف نرخ بهره ایالات متحده با ژاپن قطعاً یکی از عوامل اصلی محرّک جفت ارز دلار – ین ژاپن خواهد بود.

از این رو، آمارهای آتی اقتصادی ایالات متحده بسیار حساس خواهند بود و به باور ما، در شرایط فعلی احتمال افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا کم است و از این رو، چنانچه قیمت به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱۱۱٫۸۳ تثبیت شود، احتمال فرود مجدد تا سطوح ۱۱۰٫۷۰ و ۱۱۰٫۶۵ و برای جفت ارز یورو – دلار آمریکا احتمال افزایش قیمت به سوی سطح ۱٫۱۲۰۰ وجود دارد که در واقع، تصمیم نهایی برای تعیین جهت حرکت بستگی به کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا و شکست سطح حمایت ۹۷٫۰۰ در شاخص دلار آمریکا دارد که در نمودار پایین مشخص شده است.

اخبار مربوط به تورم هزینه مصرف شخصی (PCE) و ضریب اطمینان مصرف کنندگان، فروش خانه های معوقه و آمار بازبینی تولیدات ناخالص داخلی فصلی در ایالات متحده آمریکا مهمترین اخبار هفته آینده در آمریکا هستند و چنانکه می دانیم، بانک فدرال با دقت بسیار زیاد به این آمار توجه خواهد کرد.

شاخص قیمت PCE شاخص تورم مورد علاقه فدرال رزرو است و هنوز هم اصلی ترین شاخص سنجش تورم و در نهایت تعیین کننده نرخ بهره بانکی است و پس از آن نسبت به چشم انداز تصمیم آتی بانک فدرال برای تعیین نرخ بهره بانکی، تصمیم گیری خواهد کرد و می تواند سرنوشت شاخص دلار آمریکا را تعیین کند و انتظار می رود آمارهای اقتصادی هفته آینده از آمریکا موتور حرکت بازار را روشن کند.

در تقویم اقتصادی امروز بازار، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار فروش خانه های نوساز آمریکا در ماه مه (پیش بینی بازار ۵۹۷ هزار واحد، رقم قبلی ۵۶۹ هزار واحد) و بعد از آن سخنرانی چند تن از مقامات پولی بانک فدرال رزرو آمریکا (بولارد، مستر و پاول) است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا