تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در طی ۲۴ ساعته گذشته حرکت اصلاحی و نزولی اونس طلا به زیر سطح ۱۲۴۰ کم دوام بود و تلاش برای ادامه حرکت اصلاحی و نزولی تنها تا سطح حمایت مهم ۱۲۳۶ پیش رفت و پس از نزدیک شدن قیمت به کف کانال ، قیمت به بالای نرخ ۱۲۵۰ بازگشته است و خود را به سقف کانال نزدیک کرده است و به نظر می رسد تا قبل از سخنرانی امشب یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا خریداران کنترل بازار را در دست دارند و از این رو اگر موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۵۶ شود، با تایید خروج از کانال نزولی، قیمت به سوی نرخهای بالا کشیده خواهد شد.

در واقع از نظر تحلیل تکنیکال امروز برای قیمت جهانی اونس طلا باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح مقاومت ۱۲۵۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و مماس با سقف کانال نزولی) یا سطح حمایت ۱۲۴۱ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۵۶ می تواند موجب افزایش تا سطح مقاومت ۱۲۶۰ و ۱۲۶۵ گردد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی قرار دارند.

در حرکت نزولی نیز شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۴۱ می تواند منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت مهم ۱۲۳۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) گردد. از این رو حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه حرکت در مسیری مشخص پس از سخنرانی امشب یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا ادامه یابد.

امروز در حالی که معامله گران منتظر سخنرانی ژانت یلن، رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران هستند تا سرنخ هایی در مورد چشم انداز سیاست پولی آمریکا از این سخنرانی بیرون بکشند، قیمت جهانی اونس طلا به دلیل تضعیف ارزش دلار در برابر ارزهای اصلی، اندکی با افزایش روبرو شد و از پایین ترین نرخهای ۶ هفته گذشته خود مقداری فاصله گرفت و به بالای سطح ۱۲۵۰ افزایش یافت.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

باید توجه داشت که قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد که برای این منظور باید منتظر سخنرانی امشب یلن بود تا وضعیت چشم انداز سیاستهای پولی بانک فدرال مشخص گردد.

هر چند مقامات بانک فدرال ضمن چشم پوشی از آمارهای ضعیف اخیر اقتصادی اعلام کرده اند که به سیکل افزایش نرخ بهره ادامه می دهند اما بازار هنوز در این مورد شک و تردید دارد و براساس معاملات آتی هم اکنون تنها ۴۰ درصد پیش بینی می شود که نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ماه دسامبر یک پله دیگر افزایش یابد. یلن قرار است در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران در نشستی در مورد مسائل اقتصاد جهانی در رویال آکادمی لندن شرکت کند و امروز عمده توجهات بازار به سخنرانی ایشان در خصوص چشم انداز رشد اقتصادی و سیاست های پولی معطوف خواهد بود.

هرگونه تغییر در مواضع یلن و عدم تمایل یا تمایل به افزایش نرخ بهره، می تواند به نوسانات فلزات منجر شود و نگاه سرمایه گذاران همچنین به تنش های ژئوپولیتیکی است، زیرا افزایش عدم قطعیت های سیاسی در کوتاه مدت می تواند در صورت عبور از سطح مقاومت ۱۲۵۶ موجب افزایش قیمت طلا شود. از سوی دیگر ادعاها در مورد ارتباط ترامپ با روسیه بر فعالیت ۵ ماه اول دونالد ترامپ در کاخ سفید سایه افکنده است و از طرف دیگر مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز بر نگرانی ها در مورد ثبات جهانی افزوده است.

در همین حال با احیای بخش هایی از دستور مهاجرتی ترامپ علیه اتباع شش کشور مسلمان توسط دیوان عالی آمریکا تنش ها مقداری افزایش یافته است. اگر تمامی این مسائل را کنار هم بگذاریم خواهیم یافت که در دوران بسیار پر نوسان (Volatile) به سر می بریم و چنانچه امشب یلن در لابه لای سخنرانی خود به نکته مهمی در مورد نرخ بهره اشاره کند، شاهد حرکات مهمی در قیمت اونس طلا خواهیم بود.

قبل از سخنرانی یلن در تقویم اقتصادی امروز، خبر مهم دیگر میزان ضریب اطمینان مصرف کنندگان ایالات متحده است که ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و انتظار می رود در ماه ژوئن از رقم قبلی ۱۱۷٫۹ به ۱۱۶٫۰۰ تغییر یابد. آقای پاتریک هارکر رئیس بانک فدرال فیلادلفیا آمریکا نیز ساعت ۱۹:۴۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت اما همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم بیشتر توجهات به سخنرانی یلن رئیس بانک فدرال در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران معطوف خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا