تقویت نفت ، رشد دلار کانادا و یورو و سخنرانی امروز یلن در کانون توجهات

امروز ارزش دلار کانادا (CAD) بدنبال تقویت قیمت نفت با افزایش روبرو شده است بطوریکه جفت ارز USDCAD از حدود ۱٫۳۳۴۵ (بالاترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) به حوالی سطح ۱٫۳۲۰۰ کاهش یافته است و در واقع دلار کانادا با شیب تندی در برابر دلار آمریکا رو به افزایش است  و در این زوج ارز چون دلار کانادا در مخرج کسر قرار دارد هرچه این عدد کمتر باشد به معنی تقویت دلار کانادا در مقابل دلار آمریکا است.

از نظر تحلیل تکنیکال در حرکت نزولی USDCAD تثبیت کندل دو ساعته قیمت در پایین سطح ۱٫۳۱۸۵ می تواند موجب فرود بیشتر قیمت شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. باید توجه داشت که کانادا اقتصادی به شدت وابسته به صادرات نفت دارد که تقویت نفت می تواند خبر خوشی برای اقتصاد کانادا و خریداران دلار کانادا باشد. به همین خاطر از آنجایی که بازار نفت بر دلار کانادا تاثیر قابل توجهی دارد، نگاهی هم به عملکرد بازار نفت در سه ماهه آینده می اندازیم.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ7) پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ با افزایش روبرو شود و تا سطح ۴۸٫۳۵ دلار در هر بشکه صعود کند که این موضوع را تکمیل شدن موج نزولی قیمت در حوالی سطوح حمایت ۴۲٫۳۴ یا ۴۰٫۸۲ بیشتر تایید کرده است و این وضعیت مثبت بازار نفت می تواند شرایط را برای کاهش بیشتر USDCAD و تقویت دلار کانادا فراهم کند.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد و پیش بینی می شود در این موج به احتمال زیاد در نزدیکی یکی از سطوح حمایت ۴۲٫۳۴ یا ۴۰٫۸۲ به کف خود رسیده باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود سطح حمایت ۴۲٫۳۴ در اولین برخورد قیمت به آن موجب افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح مقاومت ۴۴٫۰۹ شده است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) به ۵۵٫۲۴ قرار دارد و طبق این گزارش قیمت نفت خام سبک آمریکا به کف خود نزدیک شده است که این منطقه ۴۲٫۳۴ تا ۴۰٫۸۲ در نزدیکی کف کانال رسم شده می باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال موج نزولی فعلی بخشی از موج بزرگ تر سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ می باشد که موج اول یعنی موج A از سه موج کوچک تر تشکیل شده است که موج دوم کوچک با موج (b) نامگذاری شده است که در سطح ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت ۲۰۱۶) به پایان راه خود نزدیک شده است. بررسی امواج الیوت ویو نیز نشان می دهد که موج فعلی B به احتمال زیاد در یکی از سطوح ۴۲٫۳۴ و ۴۰٫۸۲ یا سطح ۳۹٫۱۹ تکمیل خواهد شد و بعد از آن باید منتظر از سرگیری افزایش قیمت نفت در موج C باشیم که می تواند قیمت را تا سطح ۵۵٫۲۴ بالا بکشاند.

با این حال هدف واقع بینانه ما دسترسی قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطح ۴۸٫۳۵ می باشد و در چارت پایین الگوی زیگزاگی شکل از این روند نزولی که از سطح ۵۵٫۲۴ شروع شده نشان می دهد که روند کاهشی آن بزودی وارونه خواهد شد و چنانچه قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۴۴٫۰۹ برسد موجب افزایش و صدور سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۴۵٫۰۹ می شود که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید. از این رو حرکت صعودی قیمت نفت عامل تعیین کننده در روند افزایشی برای دلار کانادا خواهد بود.

در سایر تحولات امروز در واکنش به اظهارات ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) در خصوص تغییر جزئی در سیاست های پولی و شروع کاهش محرکهای اقتصادی باعث تقویت یورو در بازارها شده است. آقای دراقی که در کنفرانسی در سینترا پرتغال سخنرانی می کرد اعلام نمود که بانک مرکزی اروپا می تواند با بهبود چشم انداز اقتصادی تغییر جزئی در تعدیل سیاست های انبساطی یا کاهش برنامه خرید اوراق قرضه خود اعمال کند و هر تغییری در موضع بانک مرکزی باید به تدریج صورت گیرد زیرا هنوز حمایت های پولی قابل ملاحظه ی مورد نیاز است و هر برگشتی در نرخ تورم بستگی به شرایط مطلوب تامین مالی جهانی دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال در جفت ارز EURUSD قیمت آن امروز با سطح مقاومت ۱٫۱۳۱۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از کف سال جاری) مواجه است و عبور قیمت از این سطح مقاومت و تثبیت کندل روزانه بالای آن بیشتر مورد توجه و تجزیه و تحلیل معامله گران تکنیکال با تارگت های ۱٫۱۳۳۴ ، ۱٫۱۳۵۰ و ۱٫۱۳۶۵ قرار خواهد گرفت.

امروز همچنین معامله گران منتظر سخنرانی ژانت یلن، رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران هستند تا سرنخ هایی در مورد چشم انداز سیاست پولی آمریکا از این سخنرانی بیرون بکشند. هرگونه تغییر در مواضع یلن و عدم تمایل یا تمایل به افزایش نرخ بهره، می تواند به نوسانات دلار آمریکا منجر شود. از این رو بعد از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران بسته به سخنان یلن احتمال تغییر تمایلات بازار و نوسانات قیمت بسیار زیاد است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا