تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

از نظر تحلیل تکنیکال امروز برای قیمت جهانی اونس طلا باید منتظر شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۵۳ بود تا سیگنال افزایش به سوی ۱۲۵۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و مماس با سقف کانال نزولی) و ۱۲۵۹ صادر کند یا اینکه منتظر شکست سطح حمایت ۱۲۴۵ بود تا جهت حرکت با تارگت ۱۲۴۱ و ۱۲۳۷ مشخص شود.

افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۵۶ می تواند موجب افزایش تا سطوح مقاومت ۱۲۶۰ و ۱۲۶۵ گردد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی قرار دارند و در حرکت نزولی نیز شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۴۵ می تواند منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت ۱۲۴۱ ، ۱۲۳۷ و ۱۲۳۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) گردد.

از این رو حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه حرکت در مسیری مشخص پس از شکسته شدن یکی از سطوح ۱۲۵۳ و ۱۲۴۵ ادامه یابد. بنابراین معامله گران در انتظار خروج قیمت از روند خنثی هستند.

با به تاخیر افتادن رای گیری بر سر طرح بیمه بهداشت و درمان آمریکا و سخنان دیروز ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا در خصوص کاهش محرکهای اقتصادی در سال جاری، قیمت جهانی اونس طلا همچنان خود را بالای سطح ۱۲۴۸ تثبیت کرده است و امروز در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۱۲۵۳ می باشد تا حدی حرکت نزولی پیشین خود را با تارگت های مشخص شده جبران کند.

شب گذشته به انتشار این خبر که جمهوری خواهان در سنای آمریکا به رای گذاشتن لایحه مراقبت های بهداشتی را به تعطیلات بعد از روز استقلال آمریکا  (۴ جولای) موکول کردند، این مساله نگرانی های سرمایه گذاران را در مورد توانایی رئیس جمهور آمریکا برای تحقق وعده های خود در مورد اصلاحات مالیاتی و مقررات زدایی را دوچندان کرده است.

از آنجایی که از شب گذشته میل معامله گران به فروش دلار و سهام کمی بیشتر شده است این موضوع می تواند به تقویت اونس طلا کمک کند و از سوی دیگر شاخص VIX یا شاخص ترس که یک اندیکاتور نشان دهنده نوسانات بازار می باشد در معاملات دیروز بیش از %۱۲ رشد یافت که این مسئله موجب افزایش سرمایه گذاری های امن در بازار طلا می شود.

باید توجه داشت هر چه عدد شاخص VIX افزایش یابد ترس سرمایه گذاران در بازارهای مالی نیز بیشتر می شود و معمولا سرمایه ها از دارایی های ریسک پذیر مانند سهام به سمت اوراق قرضه ، پول نقد و طلا به عنوان دارایی های مطمئن و امن حرکت می کنند.

در واقع بعد از سخنرانی ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا و یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا معامله گران به دنبال هر دلیل هستند که بتوانند باز هم به فروش دلار اقدام کنند و این مساله نشان می دهد که تمایل کلی بازار، همچنان فروش دلار آمریکا را در برابر ارزهای اصلی بازار دنبال می کند.

از سوی دیگر نیز با توجه به تقویت یورو در مقابل دلار به بالاترین نرخهای ۹ ماهه گذشته انتظار می رود در صورت استمرار کاهش دلار در بازارها، بار دیگر جرقه های خرید طلا در بازار شعله ور گردد و معامله گران با ادامه خرید یورو در مقابل دلار، قیمت جهانی اونس طلا را نیز به جلو هدایت کنند.

بنابراین در اینجا این پرسشن مطرح است که آیا با توجه به کاهش دلار در بازارها، خریداران اونس طلا باز خواهند گشت؟ بهتر است در انتظار تحولات بازار بمانیم تا جهت حرکت قیمت اونس طلا مشخص شود. لازم به ذکر است در تقویم اقتصادی امروز بازار به غیر از سخنرانی روئسای بانکهای مرکزی کانادا ، اروپا ، انگلیس و ژاپن اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار در سشن آمریکا آمار فروش خانه های معوقه است که انتظار می رود در ماه مه از رقم قبلی %۱٫۳- به %۰٫۸ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا