صعــــــــود قوی یورو و پوند در مقابل دلار آمریکا بعد از سخنرانی دراقی و کارنی

وضعیت کنونی بازار بدین صورت است که بانکهای مرکزی انگلیس ، کانادا و اروپا با توجه به رشد اقتصادی کشورهای متبوع خود و احتمال شکل گیری فشارهای تورمی، به تغییر سیاست های پولی خود و افزایش نرخ بهره فکر می کنند اما بانک فدرال ایالات متحده مجبور است برای افزایش نرخ بهره خود در ماه دسامبر منتظر آمارهای بیشتر اقتصادی بماند.

این موضوع پایه اصلی تغییرات و ایجاد واکنش ها و نوسانات بازار در طی ۲۴ ساعته گذشته بوده است و در واقع بحث مهم که در بازار ارز حساسیت بالایی را به همراه دارد، تغییرات نرخ بهره بانکی است. اکنون به نظر می رسد، روند افزایشی یورو و پوند در مقابل دلار آمریکا در حال تثبیت است و چنانچه تا پایان این هفته قیمت این زوج ارزها در محدوده های بالای روزانه خود قرار گیرند، امکان پایداری روند صعودی ارزهای اروپایی در مقابل دلار آمریکا بیشتر خواهد شد.

از نظر تحلیل فاندامنتال یکی از دلایل اصلی در این مساله، اظهارات امروز مارک کارنی رئیس بانک مرکزی انگلیس در پرتغال بود که صراحتا اعلام کرد حذف برخی از محرکهای اقتصادی به دلیل تحلیل رفتن مازاد ظرفیت های تولیدی لازم است و بانک مرکزی انگلیس در ماههای آینده در مورد مساله افزایش نرخ بهره بحث خواهد کرد و کمیته سیاست گذاری انگلیس تحمل رشد نرخ تورم به بالای محدوده هدف خود را ندارد. در واکنش به این سخنان ، ارزش پوند در بازارها به شدت با افزایش روبرو شده است که می تواند مقدمه ی برای تقویت بیشتر پوند در بازارها باشد.

بعد از سخنان مارک کارنی، در بازار درآمدهای ثابت نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله انگلیس با ۹ واحد افزایش به ۱٫۱۸۴ درصد رسید که بیشترین میزان از ۱۱ مه ۲۰۱۷ به این سو می باشد و نرخ بازدهی اوراق قرضه ۵ ساله با ثبت ۰٫۶۳۶ درصد به بالاترین رقم خود از ۲۹ مه ۲۰۱۷ به این سو افزایش یافت. همچنین نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله انگلیس نیز به ۰٫۳۲۵ درصد رسیده که بالاترین میزان در هشت ماهه گذشته است. بدین ترتیب، پوند در برابر دلار آمریکا به سرعت به نرخهای بالای ۱٫۲۹۰۰ صعود کرد و با نهایت سرعت حرکت صعودی خود را به نمایش گذاشت.

در سایر تحولات سخنان دیروز ماریو دراقی در مورد کاهش محرکهای اقتصادی در سال جاری هر چند امروز از دید برخی منابع خبری بانک مرکزی اروپا اغراق آمیز و احساسی تفسیر شده بود اما عامل اصلی تقویت جدی یورو در برابر دلار و ین ژاپن بوده است به طوری که یورو به بالاترین حد خود در یک ساله گذشته نزدیک شده است و به نظر می رسد که این روند همچنان ادامه داشته باشد .

بنابراین با توجه به تحولات اخیر انتظار می رود باز هم شاهد ادامه صعود یورو و فتح نرخهای جدیدی به ترتیب سطوح ۱٫۱۴۰۰ و ۱٫۱۵۰۰ و برای پوند به سوی سطح ۱٫۳۰۰۰ باشیم. در حال حاضر یورو فاصله چندانی تا عدد ۱٫۱۴۰۰ ندارد و احتمال فتح این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت و خود را یک گام دیگر به سطح ۱٫۱۵۰۰ نزدیک تر خواهد کرد. در صورتی که این سناریو امروز یا فردا محقق شود با توجه به رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه انگلیس پس از سخنرانی کارنی باید انتظار موج دیگری از تقویت پوند را نیز در مقابل دلار آمریکا داشت که احتمالا در کوتاه مدت ۱٫۳۰۰۰ و بعد از آن هدفهای بالاتر را نشانه خواهد رفت.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن با کاهش مواجه شود و از نظر تحلیل تکنیکال شانس شکست سطح حمایت ۹۵٫۹۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) و فرود بیشتر قیمت به سوی سطح ۹۴٫۷۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) زیاد است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند و براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود شاخص دلار آمریکا در حال کاهش به پایین سطح حمایت ۹۵٫۹۲ می باشد که در چارت پایین به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا