تحلیل ویژه چشم انداز فصلی قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب تا سطوح ۱۲۳۸ و ۱۲۳۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و پس از آن سطح ۱۲۳۱ کاهش یابد و هر گونه حرکت اصلاحی با سطوح مقاومت ۱۲۵۱ و ۱۲۵۵ مواجه خواهد شد.

در مورد پیش بینی جهت قیمت اونس طلا که همواره یکی از مشکل ترین امور است تا جایی که بسیاری آن را امری دشوار دانسته اند، باید گفت هرچه بازار کاراتر و دینامیک تر باشد این کار مشکل تر است و قطعا بازار اونس طلا به عنوان کارا ترین بازار دست خود را به این سادگی رو نخواهد کرد.

مسئله هنگامی دشوار تر می شود که بازه های زمانی بلندتری را مد نظر قرار دهیم. شاید بتوان با تخمین قابل قبول از روز و هفته سخن گفت اما هنگامی که صحبت از ماه ، فصل و سال می شود باید اندکی احتیاط کرد.

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیش بینی دقیق وضعیت قیمت اونس طلا در سه ماهه آینده نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می آید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع تکنیکال و هدفهای بعدی قیمت اونس طلا و به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷  قیمت اونس طلا احتمالا به چه اعداد مهمی دست پیدا خواهد کرد و نقاط مهم حمایت و مقاومت قیمت ها چه نرخهای هستند؟

برای قیمت جهانی اونس طلا در یک الی سه ماهه آینده پیش بینی می شود قیمت آن در صورتیکه موقعیت خود را در پایین سطح ۱۲۳۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) تثبیت کند می تواند تا سطح ۱۱۷۱ کاهش یابد که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود موج افزایشی قیمت که از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) شروع شده است توسط یک سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) تحت کنترل قرار گرفته است.

در چارت پایین این روند از سطح ۱۱۲۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی) شروع و در سطح مقاومت ۱۲۹۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) تمام شده است و این روند تحت تاثیر یک خط روند بلندمدت از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) و خط روند کوچک از سطح ۱۰۴۵ قرار گرفته است. ساختار حرکت پنج موجی به معنای تکمیل شدن روند می باشد و در یک الی سه ماهه آینده پیش بینی می شود به سوی سطح ۱۱۷۱ کاهش یابد که این سطح با خط روند پایینی کشیده شده انطباق دارد.

همچنین در چارت پایین مشخص گردیده است که قیمت اونس طلا هنوز نتوانسته خود را در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۴۹ نگه دارد و به همین خاطر شانس کاهش قیمت آن با تارگت اول ۱۲۱۰ وجود دارد و در صورتیکه این سطح شکسته شود تاییدی در جهت سقف دو قلوی کوچک ساخته شده در اطراف سطح مقاومت ۱۲۹۷ می باشد و این الگو اشاره به تارگت های پایین تر یعنی حدود سطح ۱۱۲۳ دارد اما موردی که چشم انداز کاهشی اونس طلا را کمی با تردید همراه می سازد رابطه بین روند افزایشی از سطح ۱۱۲۲ و روند افزایشی قبلی از ۱۰۴۵ می باشد.

از نظر بررسی الیوت ویو خط روند افزایشی از سطح ۱۱۲۲ در مقایسه با خط روند افزایشی از سطح ۱۰۴۵ کوتاه تر بوده و این بدین معناست که این دو توسط موج C یا موج A حرکت کرده اند. بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن بیانگر آن است که از نظر طولی موج C تنها به اندازه ۵۰ درصدی از طول موج A حرکت داشته است که این معمولا غیر عادی است.

لازم به ذکر است در سه ماهه سوم سال جاری در حرکت صعودی تنها به شرط رشد قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۹۷ می بایست در سناریوی نزولی به سطوح ۱۲۱۰ و ۱۱۷۱ تجدید نظر کرد زیرا شکست این سطح مقاومت به معنای استمرار موج افزایشی C با تارگت ۱۴۵۱ خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا