رقــــم خورد: ثبت شدید ترین کاهش فصلی دلار آمریکا در ۷ ساله گذشته

پس از آنکه روئسای بانکهای مرکزی جهان (اروپا، انگلیس و کانادا) اعلام نمودند که در اندیشه افزایش نرخ بهره هستند، بازار به سرعت به این خبر واکنش نشان داد و ارزش یورو ، پوند و دلار کانادا در بازارها در مقابل دلار آمریکا با افزایش قابل توجهی روبرو شدند. سقوط مجدد دلار آمریکا و افزایش یورو به بالاترین نرخهای ۱۴ ماهه گذشته همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم و در حال حاضر، دلار آمریکا همچنان در سطوح پایین ۹ ماهه گذشته قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت نزولی آن امتداد بیشتری داشته باشد.

در حال حاضر، نوسانات بازار ارز تاثیر بسیار زیادی را از سخنرانی های تند بانکهای مرکزی اروپا ، انگلیس و کانادا می پذیرد، بدین جهت، توجه به حرکت نزولی شاخص دلار آمریکا و سیر حرکت نقدینگی به سوی یورو ، پوند و دلار کانادا در بازار می بایست مورد توجه قرار گیرد. با این شرایط و با توجه به شک و تردیدها درباره افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری، دلار همچنان تحت فشار ارزهای اصلی بازار قرار دارد.

این موضوع می تواند حرکت نزولی دلار آمریکا را بیشتر کند، بطوریکه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در سه ماهه اخیر به میزان ۴٫۶- درصد کاهش یافت که شدیدترین نزول هفتگی دلار آمریکا از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۰ به این سو می باشد و ۱٫۶- درصد از این کاهش تنها در این هفته اتفاق افتاد.

یورو نیز با ثبت ۷+ درصد بیشترین رشد فصلی خود را از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۰ به این سو تجربه کرد که %۲ از این رشد در این هفته بود. از سوی دیگر سرمایه گذاران درباره اجرای سریع برنامه اصلاح مالیات ها از سوی دونالد ترامپ وعده داده شده تردید دارند. دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خود بر سه اقدام برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد تاکید کرده بود، کاهش مالیات اشخاص و شرکت ها، اختصاص هزار میلیارد دلار بودجه برای توسعه زیرساخت ها و حذف مقررات دست و پاگیر.

این یک عامل مهم در کاهش ارزش دلار آمریکا است زیرا سرمایه گذاران قبلا تصور می کردند این برنامه فورا تدوین و اجرا می شود و زمینه برای رشد نرخ تورم و بالا رفتن نرخ های بهره فراهم خواهد شد که تا کنون تحقق نیافته است. بدین ترتیب اکنون احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ماه دسامبر سال جاری کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در حدود ۵۰٫۷ درصد است.

این همان سایه هراسی است که بر دلار آمریکا سنگینی می کند و پیش بینی می شود، با اتخاذ تصمیم افزایش نرخ بهره سایر بانکهای مرکزی جهان، حرکت نزولی دلار امتداد بیشتری یابد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه گذاران، در حال خرید یورو، پوند و دلار کانادا هستند و از سوی دیگر پیش بینی ها نشان می دهد که دلار آمریکا در کوتاه مدت و میان مدت خریداران کمتری را بیابد و اقبال سرمایه گذاران بیشتر معطوف به ارزهای اروپایی خصوصاً یورو و پوند و بعد از آن به دلار کانادا باشد.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده کماکان پیش بینی می کنیم قیمت آن با کاهش مواجه شود و از نظر تحلیل تکنیکال با توجه به شکست سطح حمایت ۹۵٫۹۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) شانس فرود بیشتر قیمت به سوی سطح ۹۴٫۷۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) زیاد است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

باید توجه داشت این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند که نمونه این حرکت را در حال حاضر شاهد هستیم. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند و براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود شاخص دلار آمریکا در حال کاهش به سطح ۹۴٫۷۲ است که در نمودار تایم فریم روزانه پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا