تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب تا ۱۲۳۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و پس از آن سطوح ۱۲۳۱ و ۱۲۲۵ کاهش یابد و سیگنال فروش صادر کند و هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و با سطوح مقاومت ۱۲۴۳ و ۱۲۴۶ مواجه خواهد شد و به احتمال زیاد دوباره به سوی سطح ۱۲۱۳ (پایین ترین سطح ۹ مه ۲۱۰۷) ریزش خواهد کرد. از نظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا تحت فشار شدید قرار گرفته است و شرایط بسیار حساسی را در نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته تحمل می کند.

برای قیمت جهانی اونس طلا در یک الی سه ماهه آینده همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم پیش بینی می شود قیمت آن در صورتیکه موقعیت خود را در پایین سطح ۱۲۳۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) تثبیت کند می تواند تا سطح ۱۱۷۱ کاهش یابد که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود موج افزایشی قیمت که از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) شروع شده است توسط یک سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) تحت کنترل قرار گرفته است.

در چارت پایین این روند از سطح ۱۱۲۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی) شروع و در سطح مقاومت ۱۲۹۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) تمام شده است و این روند تحت تاثیر یک خط روند بلندمدت از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) و خط روند کوچک از سطح ۱۰۴۵ قرار گرفته است. ساختار حرکت پنج موجی به معنای تکمیل شدن روند می باشد و در یک الی سه ماهه آینده پیش بینی می شود به سوی سطح ۱۱۷۱ کاهش یابد که این سطح با خط روند پایینی کشیده شده انطباق دارد.

همچنین در چارت پایین مشخص گردیده است که قیمت اونس طلا هنوز نتوانسته خود را در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۴۹ نگه دارد و به همین خاطر شانس کاهش قیمت آن با تارگت اول ۱۲۱۰ وجود دارد و در صورتیکه این سطح شکسته شود تاییدی در جهت سقف دو قلوی کوچک ساخته شده در اطراف سطح مقاومت ۱۲۹۷ می باشد و این الگو اشاره به تارگت های پایین تر یعنی حدود سطح ۱۱۲۳ دارد اما موردی که چشم انداز کاهشی اونس طلا را کمی با تردید همراه می سازد رابطه بین روند افزایشی از سطح ۱۱۲۲ و روند افزایشی قبلی از ۱۰۴۵ می باشد.

از نظر بررسی الیوت ویو خط روند افزایشی از سطح ۱۱۲۲ در مقایسه با خط روند افزایشی از سطح ۱۰۴۵ کوتاه تر بوده و این بدین معناست که این دو توسط موج C یا موج A حرکت کرده اند. بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن بیانگر آن است که از نظر طولی موج C تنها به اندازه ۵۰ درصدی از طول موج A حرکت داشته است که این معمولا غیر عادی است.

لازم به ذکر است در سه ماهه سوم سال جاری در حرکت صعودی تنها به شرط رشد قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۹۷ می بایست در سناریوی نزولی به سطوح ۱۲۱۰ و ۱۱۷۱ تجدید نظر کرد زیرا شکست این سطح مقاومت به معنای استمرار موج افزایشی C با تارگت ۱۴۵۱ خواهد بود.

قیمت جهانی اونس طلا در روندی آرام و کم تحرّک و در پایین خط مقاومت میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته (۱۲۵۰) و در انتظار محرّکی برای شروع حرکت و شکست خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته (۱۲۳۳) است. به دلیل عدم انتشار آمارهای اقتصادی مهم و تعیین کننده، حرکت در روندی خنثی بین ۱۲۳۵ و ۱۲۴۰ ادامه دارد و همچنان در روند خنثی/توقف قرار دارد و در انتظار انتشار رویدادهای خبری مهم در این هفته است.

با این حال از نظر تحلیل بنیادی و تکنیکال حرکت آن نزولی پیش بینی می شود و طبق آخرین گزارشات از کمیسیون معاملات آتی کالاهای اساسی (CFTC) یا شورای نظرات بر معاملات سلف آمریکا که روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ منتشر شد قرارداد های خرید اونس طلا در بورس سلف با کاهش ۱۹۰۰۰-  عددی از ۱۵۰۷۰۰ قرارداد به ۱۳۱۷۰۰ قرارداد کاهش یافت که این امر دلیلی جز تضعیف واقعی اونس طلا و آینده رو به ضعف آن ندارد.

امروز در ایالات متحده ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران شاخص کلی تولیدات (ISM Manufacturing) برای ماه ژوئن تمرکز بازار را به خود جلب خواهد نمود و انتظار داریم، این شاخص با رشد از رقم قبلی ۵۴٫۹ به ۵۵٫۲ برسد و زیر مجموعه های این شاخص از جمله سفارشات جدید و اشتغال در شاخص کلی تولیدات ISM آمریکا مورد توجه خواهند بود.

این هفته بازار به سنّت همیشگی خود قبل از اعلام اخبار بسیار مهم در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر باقی خواهد ماند. هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه اعلام خبر داشت. فردا بازار آمریکا به خاطر روز استقلال تعطیل است و حجم کم معاملات و عدم انتشار اخبار متعدد اقتصادی احتمال حرکت بازار در روندی خنثی را دوچندان کرده است و حجم کم نقدینگی در بازار حرکت خنثی و رنجی را موجب گردیده است. با این حال همانطور که گفته شد حرکت کاهشی تا نرخهای پایین سطح ۱۲۳۳ ادامه خواهد داشت و همچنان می بایست شاهد شروع حرکت نزولی به ترتیب با هدف های اولیه ۱۲۳۱ و ۱۲۲۵ باشیم.

این هفته تصمیمات بانکهای مرکزی کشورهای پیشرفته همواره از محرکهای اصلی بازار محسوب می شوند و در واقع نگاه بازار به شاخصهای اقتصادی نیز از زاویه تاثیری است که بر تصمیم مقامات بانکی دارد. این هفته روز چهارشنبه صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) منتشر می شود که این رویداد به همراه آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا که قرار است روز جمعه اعلام شود بالواقع رویداد های مهم این هفته محسوب می شوند. معمولا صورتجلسه نشست FOMC (نهاد تعیین کننده نرخ بهره ایالات متحده ) بیست روز پس از نشست منتشر می شود و در آن جزییات مباحث مطرح شده اعلام می شود.

در نشست پیشین میزان نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا از %۱٫۰۰ به %۱٫۲۵ رشد یافت اما از آنجایی که بازار همواره علاقه مند است تا بداند این عدد در آینده چه می شود صبوری نمی کند و گمانه زنیها همواره ارزش اونس طلا را مشخص می کنند.  در حال حاضر گمانه زنیها حکایت از ۴۷٫۳ درصد احتمال ۰٫۲۵ درصد افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۷ دسامبر سال جاری را دارد که انتشار جزییات این نشست می تواند تا حدود زیادی این ابهامات را بر طرف سازد.

روز جمعه در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) برای ماه ژوئن منتشر خواهد شد و در این گزارش، شاخصهای مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. برای این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۸۰۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۱۳۸۰۰۰ می باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۳ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه ژوئن از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ رشد یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا