تحلیل ویژه چشم انداز فصلی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

یکی از مسائل بسیار قابل توجه در عرصه بازارهای مالی رابطه تنگاتنگ قیمت جهانی دلار آمریکا و ارزش ارزهای کشورهای مختلف جهان با یکدیگر است بطوریکه در هیچ بازاری نمی توان منفرد عمل کرد و به اخبار و اطلاعات مربوط به آن ارز بسنده کرد و باید اطلاعات جامعی اگر نگوییم از تمام ارزها، لااقل از تعداد قابل توجهی از آنها را گردآوری و تحلیل کرد تا به نتیجه ای مطلوب رسید.

البته در اینجا ذکر نکته ای خالی از لطف نیست که در مورد رابطه دلار و سایر ارزها این نکته را در نظر گرفت که رابطه بین ارزها صرفا یکی از چندین پارامتر تاثیر گذار است و ای بسا در شرایط خاص این ملاحظات از طرف بازیگران بازار نادیده گرفته شود. تشخیص اینکه در چه شرایطی این روابط محکم و استوار است و در چه شرایطی سست و ناپایدار به عهده تحلیلگران بازارهای مالی و این مهم خود امری دشوار است.

با این حال شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند شاخصی است که از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا که در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده مورد توجه معامله گران قرار گرفته است. واحدهای پولی که در این شاخص وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪ .

باید توجه داشت که این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و مواد خام نیز در جهان سیر نزولی به خود می گیرد و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر شده و مواد خام در جهان گران تر می شود. ارزهای سایر کشورهای نیز وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیش بینی دقیق وضعیت شاخص جهانی دلار آمریکا در بلند مدت نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می آید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع تکنیکال و هدفهای بعدی قیمت شاخص دلار آمریکا و به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ شاخص دلار آمریکا احتمالا به چه اعداد مهمی دست پیدا خواهد کرد و نقاط حمایت و مقاومت مهم قیمت ها چه نرخهای هستند؟

از نظر تحلیل تکنیکال برای قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ در نزدیکی سطح ۹۲٫۸۸ مورد حمایت قرار گیرد و دوباره به سوی سطح مقاومت ۱۰۱٫۷۹ صعود کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این روند افزایشی فعلی که از سطح ۷۰٫۶۹ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) شکل گرفته توسط دو سری از سطوح فیبوناچی پروجکشن تحت کنترل قرار گرفته است. یکی از موج نزولی از سطح ۱۲۱٫۰۲ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۱) به ۷۰٫۶۹ و دیگر از موج بلند از سطح ۷۰٫۶۹ به ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح فوریه ۱۹۸۵).

بررسی امواج الیوت از سطح ۷۲٫۶۹ (پایین ترین سطح مه ۲۰۱۱) به استمرار چرخه پنج موجی اشاره دارد و موج نزولی کنونی از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ژانویه ۲۰۱۷) در موج ۴ صورت گرفته است و به باور ما این موج در نزدیکی سطح حمایت ۹۲٫۸۸ به اتمام خواهد رسید و بزودی موج افزایشی ۵ شروع خواهد شد.

الگوی کف بالاترین و پایین ترین (high-low bottom) که در نزدیکی سطح ۷۲٫۶۹ ساخته شده است به تارگت افزایشی ۱۰۶٫۶۱ اشاره دارد و این الگو به معنای آن است که هر گونه حرکت نزولی کوتاه و محدود خواهد بود و در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۹۲٫۸۸ منجر به کاهش قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح حمایت بعدی ۸۹٫۹۲ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

امروز در ایالات متحده ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران شاخص کلی تولیدات (ISM Manufacturing) برای ماه ژوئن تمرکز بازار را به خود جلب خواهد نمود و انتظار داریم، این شاخص با رشد از رقم قبلی ۵۴٫۹ به ۵۵٫۲ برسد و زیر مجموعه های این شاخص از جمله سفارشات جدید و اشتغال در شاخص کلی تولیدات ISM آمریکا مورد توجه خواهند بود.

این هفته تصمیمات بانکهای مرکزی کشورهای پیشرفته همواره از محرکهای اصلی بازار محسوب می شوند و در واقع نگاه بازار به شاخصهای اقتصادی نیز از زاویه تاثیری است که بر تصمیم مقامات بانکی دارد. این هفته روز چهارشنبه صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) منتشر می شود که این رویداد به همراه آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا که قرار است روز جمعه اعلام شود بالواقع رویداد های مهم این هفته محسوب می شوند. معمولا صورتجلسه نشست FOMC (نهاد تعیین کننده نرخ بهره ایالات متحده ) بیست روز پس از نشست منتشر می شود و در آن جزییات مباحث مطرح شده اعلام می شود.

در نشست پیشین میزان نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا از %۱٫۰۰ به %۱٫۲۵ رشد یافت اما از آنجایی که بازار همواره علاقه مند است تا بداند این عدد در آینده چه می شود صبوری نمی کند و گمانه زنیها همواره ارزش شاخص دلار آمریکا را مشخص می کنند.  در حال حاضر گمانه زنیها حکایت از ۵۰٫۳ درصد احتمال ۰٫۲۵ درصد افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۷ دسامبر سال جاری را دارد که انتشار جزییات این نشست می تواند تا حدود زیادی این ابهامات را بر طرف سازد.

روز جمعه در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) برای ماه ژوئن منتشر خواهد شد و در این گزارش، شاخصهای مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. برای این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۸۰۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۱۳۸۰۰۰ می باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۳ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه ژوئن از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ رشد یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا