تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۱۲۱۶ را تاچ کند و چنانچه این سطح شکسته شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۱۲۱۱ می شود که در نمودار زیر دیده می شود.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) قرار دارند و به باور ما این موج نزولی قادر است قیمت را تا سطح ۱۲۰۳ پایین بکشاند.

از منظر تحلیل تکنیکال موج اصلاحی که از سطح ۱۲۱۸ (پایین ترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۷)  شکل گرفته در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی) تکمیل شده است و بعد از آن می بایست منتظر از سرگیری روند کاهشی قیمت به سوی سطح ۱۲۱۶ و پس از آن سطوح ۱۲۱۱ و ۱۲۰۳ باشیم.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاح افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۳۱ و ۱۲۳۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) قرار دارد و بالاتر از آن مقاومت بعدی بر روی سطح ۱۲۳۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) تشکیل شده است که این سطح دقیقا با سقف کانال نزولی انطباق دارد.

امشب صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) راس ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود که این رویداد به همراه آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا که قرار است روز جمعه اعلام شود بالواقع رویداد های مهم این هفته محسوب می شوند. معمولا صورتجلسه نشست FOMC (نهاد تعیین کننده نرخ بهره ایالات متحده ) بیست روز پس از نشست منتشر می شود و در آن جزییات مباحث مطرح شده اعلام می شود.

در نشست پیشین میزان نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا از %۱٫۰۰ به %۱٫۲۵ رشد یافت اما از آنجایی که بازار همواره علاقه مند است تا بداند این عدد در آینده چه می شود صبوری نمی کند و گمانه زنیها همواره ارزش اونس طلا را مشخص می کنند.  در حال حاضر گمانه زنیها حکایت از ۵۰٫۶ درصد احتمال ۰٫۲۵ درصد افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۷ دسامبر سال جاری را دارد که انتشار جزییات این نشست می تواند تا حدود زیادی این ابهامات را بر طرف سازد.

روز جمعه در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) برای ماه ژوئن منتشر خواهد شد و در این گزارش، شاخصهای مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. برای این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۸۰۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۱۳۸۰۰۰ می باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۳ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه ژوئن از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ رشد یابد.

کاهش مجدد قیمت جهانی اونس طلا به نرخهای پایین ۸ هفته گذشته همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم و در حال حاضر، قیمت جهانی اونس طلا همچنان در سطوح پایین قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت نزولی آن امتداد بیشتری داشته باشد و از جمله عوامل اصلی سقوط اونس طلا می توان به تقویت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی اشاره کرد. از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۴۶٫۲۸۹ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا