توجه امروز بازار انتشار صورتجلسه کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا

نوسانات امروز بازار بی تردید تحت تاثیر خبر صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا خواهد بود زیرا در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از این خبر رویدادهای چندانی زمان بندی نشده است. در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطوح حمایت قابل توجهی زیر سطح ۱٫۱۳۲۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) قرار گرفته است.

اولین سطح حمایت نرخ ۱٫۱۳۰۰ و پس از آن سطح ۱٫۱۲۹۰ (پایین ترین سطح ۲۸ ژوئن) است. در حرکت صعودی، شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۱۳۷۵ موجب صعود تا نرخ ۱٫۱۴۰۰ می گردد و پس از آن سطح مقاومت بعدی ۱٫۱۴۲۵ قرار دارد.

امشب صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود که این رویداد به همراه آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا که قرار است روز جمعه اعلام شود بالواقع رویداد های مهم این هفته محسوب می شوند.

معمولا صورتجلسه نشست FOMC (نهاد تعیین کننده نرخ بهره ایالات متحده) بیست روز پس از نشست منتشر می شود و در آن جزییات مباحث مطرح شده اعلام می شود که می تواند چشم انداز مشخصی از تصمیم آتی بانک مرکزی آمریکا را مشخص کند.

در نشست پیشین میزان نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا از %۱٫۰۰ به %۱٫۲۵ رشد یافت اما از آنجایی که بازار همواره علاقه مند است تا بداند این عدد در آینده چه می شود صبوری نمی کند و گمانه زنیها همواره ارزش شاخص دلار آمریکا را مشخص می کنند. در حال حاضر گمانه زنیها حکایت از ۵۰٫۶ درصد احتمال ۰٫۲۵ درصد افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۷ دسامبر سال جاری را دارد که انتشار جزییات این نشست می تواند تا حدود زیادی این ابهامات را بر طرف سازد.

روز جمعه در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) برای ماه ژوئن منتشر خواهد شد و در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاورزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند.

برای این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۸۰۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۱۳۸۰۰۰ می باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۳ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه ژوئن از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ رشد یابد.

در حال حاضر روند افزایشی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۲ ماهه گذشته همچنان ادامه دارد و موضوعاتی از جمله اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا – ژاپن نشان می دهند که این جفت ارز در همین مسیر صعودی باقی خواهد ماند و چنانچه کلوز روزانه بالای سطح رزیستنس ۱۱۳٫۴۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۱۸٫۶۶ به ۱۰۸٫۱۳) خورده شود سیگنال افزایش به سوی سطح ۱۱۴٫۶۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) صادر خواهد کرد و هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به حمایت های منطقه ۱۱۲٫۸۰ تا ۱۱۲٫۵۰ خواهد بود.

در سایر تحولات از نظر تحلیل تکنیکال برای قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ در نزدیکی سطح ۹۲٫۸۸ مورد حمایت قرار گیرد و دوباره به سوی سطح مقاومت ۱۰۱٫۷۹ صعود کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این روند افزایشی فعلی که از سطح ۷۰٫۶۹ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) شکل گرفته توسط دو سری از سطوح فیبوناچی پروجکشن تحت کنترل قرار گرفته است. یکی از موج نزولی از سطح ۱۲۱٫۰۲ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۱) به ۷۰٫۶۹ و دیگر از موج بلند از سطح ۷۰٫۶۹ به ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح فوریه ۱۹۸۵).

در چارت پایین بررسی امواج الیوت از سطح ۷۲٫۶۹ (پایین ترین سطح مه ۲۰۱۱) به استمرار چرخه پنج موجی اشاره دارد و موج نزولی کنونی از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ژانویه ۲۰۱۷) در موج ۴ صورت گرفته است و به باور ما این موج در نزدیکی سطح حمایت ۹۲٫۸۸ به اتمام خواهد رسید و بزودی موج افزایشی ۵ شروع خواهد شد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

الگوی کف بالاترین و پایین ترین (high-low bottom) که در نزدیکی سطح ۷۲٫۶۹ ساخته شده است به تارگت افزایشی ۱۰۶٫۶۱ اشاره دارد و این الگو به معنای آن است که هر گونه حرکت نزولی کوتاه و محدود خواهد بود و در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۹۲٫۸۸ منجر به کاهش قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح حمایت بعدی ۸۹٫۹۲ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا