تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطح مقاومت در نزدیکی ۱۲۳۱ مواجه شود و دوباره سیگنال فروش صادر کند و به سوی نرخهای پایین ۱۲۱۶ کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۲۳۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) قرار گرفته است.

از منظر تحلیل تکنیکال پنج موج این موج نزولی c را تشکیل داده اند که به احتمال زیاد موج کوتاه ۴ پشت سطح مقاومت ۱۲۳۱ متوقف شود و بعد از آن باید منتظر فرود بیشتر قیمت اونس طلا در موج نزولی ۵ بود که می تواند قیمت را تا حدود ۱۲۱۶ و ۱۲۱۱ پایین بکشاند و بعد از آن هدف نزولی ۱۲۰۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) را نمایان سازد.

بنابراین برای امروز در قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در مقابل سطح مقاومت ۱۲۳۱ متوقف شود و از اینجا می بایست انتظار بازگشت و ریزش قیمت به ترتیب به سطوح ۱۲۱۶ و ۱۲۱۱ یا حتی ۱۲۰۳ را داشته باشیم. لازم به ذکر است سطح مقاومت بعد از ۱۲۳۱ بر روی ۱۲۳۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) دیده می شود که این سطح تقریبا مماس با سقف کانال نزولی در چارت پایین می باشد.

از نظر تحلیل فاندامنتال کره شمالی یک موشک بالستیک بین قاره‌ای را آزمایش کرده است که قادر به حمل یک کلاهک هسته ای بزرگ است و این مساله در طی ۴۸ ساعته گذشته فعلا مانع از کاهش قیمت اونس طلا به پایین سطح حمایت ۱۲۱۶ شده است.

باید توجه داشت در هنگام بروز وضعیت های آشفته سیاسی و مالی، سرمایه گذاران برای در امان ماندن از نوسانات بازارهای مالی به بازار طلا پناه می برند اما به باور ما همانطور که در بخش تکنیکال مفصل گفته شد دیر یا زود این سطح حمایت ۱۲۱۶ شکسته خواهد شد و همین مساله موجب کاهش بیشتر قیمت خواهد شد.

در متن منتشر شده صورتجلسه ۱۴ – ۱۳ ژوئن کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا که دیشب منتشر شد مشخص گردید که شکاف عمیقی بین اعضای بانک فدرال در مورد چشم انداز تورم و اینکه چگونه ممکن است بر روند رشد نرخ بهره تاثیر بگذارد، وجود دارد که به نظرات متضاد اعضای بانک فدرال با یکدیگر در این خصوص اشاره دارد. چند تن از اعضای بانک فدرال خواستار شروع فرایند تعدیل تراز نامه ۴٫۲ تریلیون دلاری در اوراق قرضه خزانه و اوراق بهادار با پشتوانه وام های رهنی تا پایان ماه اوت و برخی دیگر خواستار انتظار تا اواخر سال جاری شدند.

در صورتجلسه دیشب چندین نفر از اعضای بانک فدرال به رغم افزایش نرخ بهره در جلسه ماه گذشته، نسبت به داده های پایین تورم ابراز نگرانی کردند شد و در آن هیچگونه چشم اندازی نسبت به افزایش احتمالی نرخ بهره مشخص نگردید. در هر صورت برای امروز و فردا در شرایطی که بازار به شدت در انتظار آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) بسر می برد، امروز خبرهای قابل توجهی خواهیم داشت که مهمترین آنها عبارت اند از شاخص ADP اشتغال بخش خصوصی، شاخص ISM بخش غیر تولیدی، شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی و همچنین میزان ذخایر نفتی ایالات متحده.

شاخص ISM تولیدی ابتدای هفته اعلام شد و قوی تر از حد انتظار بود اما بازار توجه چندانی به این خبر نکرد بنابراین احتمال اینکه خبر امروز نیز در شرایطی که تنها یک روز پیش از اعلام NFP هستیم، تاثیری بر بازار نداشته باشد وجود دارد. میزان ذخایر نفت آمریکا اما خبر مهمی برای معامله گران این کالا محسوب می شود و با توجه به اینکه قیمت این کالای استراتژیک بسیار پرنوسان بوده و بازار نیز نگران ذخایر آمریکا می باشد، خبر امروز قطعا تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت خواهد داشت.

امروز نیز دو تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (جان ویلیامز رئیس بانک فدرال سانفرانسیسکو و جرومی پاول فرماندار بانک فدرال) سخنرانی خواهند داشت. در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۴۰٫۶۶۹ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

هرچند که باید انجام یک حرکت اصلاحی کوتاه برای قیمت جهانی اونس طلا را مد نظر داشت اما اخبار مهم امروز و مخصوصا فردا را باید پیگیری کرد و در صورت اعلام مثبت آمارهای اقتصادی آمریکا، منتظر واکنش منفی قیمت جهانی اونس طلا بود زیرا با اعلام مثبت شاخصهای اقتصادی آمریکا بار دیگر جرقه های فروش اونس طلا در بازار شعله ور خواهد گردید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا