کاهش دلار آمریکا پس از اعلام ضعیف اشتغال خصوصی آمریکا

امروز بازار سرگرم بررسی و تجزیه تحلیل گزارش اشتغال بخش خصوصی مرکز پردازش اطلاعات اتوماتیک ایالات متحده (ADP) که بطور غیرمنتظره در ماه ژوئن با کاهش از رقم پیش بینی شده ۱۸۵۰۰۰ به ۱۵۸۰۰۰ همراه شد و ارتباط آن با گزارش اشتغال ماهانه (NFP) است که فردا اعلام می شود.

همچنین حرکت کاهشی دلار آمریکا پس از آن صورت گرفت که دیشب صورتجلسه بانک فدرال آمریکا هیچگونه چشم اندازی نسبت به افزایش احتمالی نرخ بهره مشخص نگردید. فردا در صورت اعلام ضعیف تعداد اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا این گمانه را تقویت خواهد کرد که بانک فدرال به تدریج میزان نرخ بهره را افزایش داده و سیاستهای پولی ایالات متحده برای همیشه انقباضی نخواهد ماند.

امروز در خبری دیگر آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا در هفته منتهی به ۱ جولای با ۴ هزار واحد افزایش به ۲۴۸۰۰۰ رسید و برای سومین هفته متوالی با افزایش روبرو شد. فردا در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) برای ماه ژوئن منتشر خواهد شد.

در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۸۰۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۱۳۸۰۰۰ می باشد.

برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۳ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه ژوئن از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ رشد یابد. از آنجاییکه اعلام تعداد اشتغال در آمریکا موجب تغییر در تمایلات سرمایه گذاران در خصوص رشد اقتصادی آمریکا خواهد شد، بازار به دقت به آن توجه خواهد داشت.

در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود ۴۷٫۴ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ دسامبر به میزان ۰٫۲۵ درصد دیگر افزایش یابد.

این شانس برای سه جلسه قبل از جلسه ماه دسامبر بانک فدرال پایین ۲۱ درصد می باشد. در سایر تحولات امروز انتشار قوی صورتجلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) ارزش یورو را در مقابل ارزهای اصلی بازار به نرخهای بالا رسانده است و باید به این نکته توجه داشت که در جفت ارز یورو – دلار آمریکا با شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۱۴۰۰ می تواند فرصت هایی را برای ورود مجدد به پوزیشن خرید با حد تارگت ۱٫۱۴۴۵ (بالاترین سطح ۲۹ ژوئن ۲۰۱۷) فراهم کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا