تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش تا سطوح ۱۲۱۱ و ۱۲۰۳ صادر شده است مخصوصا اگر آمار امروز اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بالاتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود که این موضوع را از نظر تحلیل تکنیکال بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج c قرار دارند که این موج در واقع سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) به این سو می باشد و خط روند نزولی رسم شده نیز به همین سطوح ۱۲۱۱ و ۱۲۰۳ اشاره دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال موج c یک ساختار پیچیده ای دارد که از امواج کوچک زیادی تشکیل شده است و براساس آن چیزی که در چارت پایین مشخص است قیمت اونس طلا در موج نزولی (۳) در حال ریزش به سوی سطح ۱۲۰۳ می باشد. در چارت روزانه نیز الگوی سقف دو قلو ساخته شده بزودی تایید خواهد شد که می تواند تارگت نزولی ۱۱۶۳ را نشانه بگیرد که این سطح دقیقا با خط روند افزایشی رسم شده در چارت روزانه انطباق دارد.

در تجزیه و تحلیل فاندامنتال با افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا در نزدیکی پایین ترین نرخهای خود در ۲ ماهه گذشته قرار دارد و از زمانیکه بانکهای مرکزی اروپا، انگلیس و کانادا نشان دادند که در اندیشه افزایش نرخ بهره بانکی هستند این مسئله به تقویت نرخ بازدهی اوراق قرضه کمک کرده و از سوی دیگر منجر به تضعیف بیشتر قیمت جهانی اونس طلا شده است.

عامل دیگر در کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، افزایش نرخ مالیات خدمات طلا از ۱٫۲ به ۳ درصد در بازار هند می باشد. هند سیاست‌های مالیاتی خود را از اول جولای افزایش داد و این مسئله تقاضا برای طلا را کاهش داده است. از سوی دیگر نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا با افزایش روبرو شده است و معمولا هنگامی که نرخ بهره رشد پیدا می کند تقاضا برای خرید طلا کاهش می یابد. افزایش نرخ بهره از سوی بانک فدرال رزرو آمریکا موجب خواهد شد تا نگهداری و خرید طلا دیگر برای سرمایه گذاران جذاب نباشد.

بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح خواهند داد تا به جای خرید طلا، به خرید ارزهای که احتمال می رود نرخ بهره آنها در آینده افزایش یابد، اقدام کنند و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود. امروز گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد. مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار بشمار می رود.

این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۸۰۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۱۳۸۰۰۰ می باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۴٫۳ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه ژوئن از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ رشد یابد.

از آنجاییکه اعلام تعداد اشتغال در آمریکا موجب تغییر در تمایلات سرمایه گذاران در خصوص رشد اقتصادی آمریکا خواهد شد، بازار به دقت به آن توجه خواهد داشت زیرا هرگونه تصمیم گیری بانک فدرال در خصوص رشد نرخ بهره به شرایط و آمار اقتصادی آتی معطوف گشته است.

تردیدی نیست که افزایش اشتغال مبیّن رشد اقتصادی است و از آنجاییکه ماه مه، میزان اشتغال ایجاد شده ۱۳۸۰۰۰ اعلام شد، امروز در صورت اعلام بالای این میزان، می توان در اولین واکنش، رشد اقتصادی و کاهش قیمت جهانی اونس طلا را نتیجه گرفت که احتمال تشکیل یک روند میان مدت نزولی برای آن را به همراه دارد.

از سوی دیگر، مسلم است که در صورت اعلام ضعیف این شاخص، ممکن است قیمت اونس طلا ناگزیر به تغییر جهت حرکت خود گردد. بنابراین فعلاً برای امروز از منظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال باید منتظر بمانیم تا آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا اعلام شود. خبر امروز در ساعت ۱۷:۰۰ منتشر خواهد شد و قطعاً شاهد نوسانات قابل توجهی در قیمت جهانی اونس طلا خواهیم بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا