تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ7) سیگنال فروش تا سطح ۴۳٫۵۰ دلار در هر بشکه صادر شده است که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و همچنین شکسته شدن سطح حمایت ۴۴٫۴۰ در چارت پایین نشان داده است. اعلام خبر رشد تولیدات نفت آمریکا و افزایش صادرات اوپک به این کاهش قیمت نفت دامن زده است.

هر چند دیروز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳۰ ژوئن با ۶٫۳- میلیون بشکه کاهش به ۵۰۲٫۹ میلیون بشکه کاهش یافت و ذخایر هفتگی بنزین با ۳٫۷- میلیون بشکه کاهش به ۲۳۷٫۳ میلیون بشکه تقلیل یافت اما واکنش مثبت نفت به این خبر کوتاه و مقطعی بود زیرا تحت الشعاع رشد تولیدات نفت آمریکا قرار گرفت بطوریکه تولیدات هفتگی نفت آمریکا با ۱ درصد افزایش به ۹٫۳۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که از اواسط سال ۲۰۱۶ به این سو چیزی در حدود ۱۰ درصد رشد تولید نفت در آمریکا را نشان می دهد که در حال حاضر این مسئله منجر به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی ۵۲ (بالاترین سطح ۲۵ مه) به ۴۲٫۰۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن) قرار دارند و به باور ما موج افزایشی قیمت که از سطح ۴۲٫۰۵ شروع شده شامل سه موج می باشد که موج (b) در حوالی سطح ۴۲٫۷۵ تکمیل شده است و بررسی امواج الیوت نشان می دهد قیمت نفت آمریکا دوباره به کف این موج (b) نزدیک خواهد شد. سه موج این حرکت نزولی را در اختیار دارد که فعلا ما در موج نزولی c با تارگت ۴۳٫۵۰ قرار داریم.

در نمودار روزانه نفت خام سبک آمریکا نیز روند نزولی قیمت از سطح ۵۲ (بالاترین سطح ۲۵ مه) در موج نزولی C شکل گرفته است که به طور عجیب و غریبی در نزدیکی سطح حمایت ۴۲٫۰۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) متوقف شده است.

باید توجه داشت که عموما موج C در حوالی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی تمام می شود و این احتمال قویا وجود دارد که این موج از سه موج کوچک تر تشکیل شده باشد و موج اول یعنی موج a در اطراف سطح ۴۲٫۰۸ به اتمام رسیده است و موج سوم یعنی موج c در حال پایین کشاندن قیمت نفت آمریکا به سوی سطح ۴۰٫۵۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) می باشد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

در چارت بعدی نیز امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU7) با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۴۷٫۱۳ سیگنال فروش تا سطح ۴۶٫۴۷ صادر شده است که این موضوع را ادامه حرکت اصلاح نزولی از سطح ۴۹٫۹۰ (بالاترین سطح ۴ جولای ۲۰۱۷) در چارت بعدی تایید کرده است.

این حرکت اصلاح نزولی از سه موج تشکیل شده است که موج سوم یعنی موج c در حال پایین کشاندن قیمت نفت برنت به سطح ۴۶٫۴۷ می باشد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن) به ۴۹٫۹۰ می باشد.

در نمودار روزانه نیز حرکت نزولی فعلی بیشتر شبیه به از سرگیری روند نزولی قبلی از سطح ۵۴٫۶۷ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) می باشد و این روند در یک موج کاهشی بزرگ C از سطح ۵۴٫۶۷ قرار دارد که در این موج تارگت نزولی ۴۲٫۹۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) را نشانه گرفته است. لازم به ذکر است در حرکت صعودی اولین سطح مقاومت بر روی ۴۷٫۷۸ قرار دارد که تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب رشد قیمت به سطح ۴۸٫۵۹ می شود که این سناریو برای امروز بعید به نظر می رسد.

اکنون این احتمال قوی وجود دارد که بار دیگر شاهد ادامه روند نزول نفت برنت دریای شمال باشیم و همانطور که در چارت زیر مشخص است قیمت نفت برنت دریای شمال در سراشیبی سقوط با حد تارگت اولیه ۴۶٫۴۷ دلار در هر بشکه قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد که در چارت بعدی به وضوح مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن