گزارش قوی آمار اشتغال آمریکا در ماه ژوئن و پیش بینی چشم انداز بازارها

امروز در شرایطی که بازار انتظار ۱۸۰۰۰۰ افزایش شغل آمریکا در ماه ژوئن را داشت ۲۲۲۰۰۰ شغل خبر نهایی بود و رقم قبلی از ۱۳۸۰۰۰ به ۱۵۲۰۰۰ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت. آمار نرخ بیکاری آمریکا نیز در ماه ژوئن از %۴٫۳ به %۴٫۴ رشد یافت در حالیکه قبلا پیش بینی می شد همان %۴٫۳ (پایین ترین نرخ ۱۶ ساله گذشته) اعلام شود.

این بیشتر به خاطر رشد نرخ مشارکت نیروی کار است که مردم بیشتری در جستجوی کار بودند و نشاندهنده اعتماد به بازار کار آمریکا است. نرخ مشارکت نیروی کار آمریکا از رقم قبلی %۶۲٫۷ به %۶۲٫۸ رشد یافت که در مجموع می توان گفت گزارش امروز بازار کار آمریکا در کل مثبت بودند و می بایست در انتظار رشد دلار آمریکا و تضعیف بیشتر ین ژاپن و طلا در بازارها باشیم.

باید توجه داشت آمار نرخ بیکاری آمریکا از ابتدای سال جاری به میزان چهار دهم درصد کاهش داشته و در نزدیکی میانگین پیش بینی بانک فدرال در سال ۲۰۱۷ قرار گرفته است. خبر دیگر آنکه آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا در ماه ژوئن مطابق پیش بینی ها با چهار سنت افزایش به رقم %۰٫۲ و سالیانه به رقم %۲٫۵ رسیدند. این در حالی است که قبلا پیش بینی می شد آمار ماهیانه سطح دستمزدها %۰٫۳ و سالیانه %۲٫۶ اعلام شوند. لازم به ذکر است رقم قبلی ماهیانه از %۰٫۲ به %۰٫۱ و سالیانه از %۲٫۵ به %۲٫۴ مورد تجدید نظر کاهشی قرار گرفتند.

آمار میانگین کار در هفته نیز به ۳۴٫۵ ساعت نسبت به ۳۴٫۴ ساعت در ماه مه افزایش یافت و در کل به باور ما پویایی بازار کار آمریکا بانک فدرال رزرو آمریکا را بیشتر تشویق خواهد کرد تا در ماه سپتامبر سال جاری شروع به تعدیل برنامه ترازنامه ۴٫۲ تریلیون دلاری (اوراق قرضه و اوراق بهادار با پشتوانه رهنی) کند.

یادآوری می شود که بانک فدرال در ماه ژوئن برای دومین بار متوالی در سال جاری نرخ بهره بانکی خود را افزایش داد اما با توجه به آنکه نرخ تورم آمریکا در ماه مه همچنان در سطوح پایین نرخ هدف گذاری شده بانک فدرال (%۲) قرار دارد این احتمال می رود که بانک فدرال در سال جاری برای بار سوم در سال جاری و آن هم تنها در ماه دسامبر نرخ بهره خود را افزایش دهد.

آمار قوی امروز اشتغال آمریکا شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر را به رغم کاهش رشد متوسط سطح دستمزدها کمی افزایش داده است بطوریکه در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، به میزان %۵۰٫۹ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد و همانطور که در چشم انداز سه ماهه سوم سال جاری شاخص دلار آمریکا در چارت پایین مشخص شده است احتمال افزایش قیمت دلار آمریکا در کوارتر سوم سال ۲۰۱۷ وجود دارد.

در سایر تحولات امروز بانک مرکزی ژاپن (BoJ) برنامه خرید اوراق قرضه خود را به منظور کاهش نرخ بازدهی توسعه داد که این مسئله به تقویت ارزهای خارجی در مقابل ین ژاپن کمک کرده است بطوریکه جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۱۱۴٫۰۰ می باشد و جفت ارز یورو – ین ژاپن نیز با سطح مقاومت ۱۳۰٫۰۰ در گیر است که در صورت شکسته شدن این سطوح، حرکت صعودی دلار آمریکا و یورو در برابر ین ژاپن با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت و به باور ما تعهد بانک مرکزی ژاپن به اجرای سیاستهای انبساطی بر وضعیت بازارهای ارز تاثیر گذار خواهد بود.

امروز کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی ژاپن اعلام نمود که قصد خرید نامحدود اوراق قرضه ۱۰ ساله ژاپن با نرخ سود %۰٫۱۱۰ را دارد و حتی برنامه خرید اوراق قرضه ۵ تا ۱۰ ساله خود را از طریق حراج از رقم قبلی ۴۵۰ میلیارد ین به ۵۰۰ میلیارد ین افزایش داد. این حرکت بانک مرکزی ژاپن نشاندهنده سعی و تلاش این کمیته برای کنترل نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله که امروز در بازار آسیا به بالاترین سطح ۵ ماهه گذشته خود رسیده بود، می باشد.

باید توجه داشت اقدام بانک مرکزی ژاپن برای تشدید سیاست های پولی انبساطی بر ارزش ین ژاپن تاثیر منفی گذاشته است، به همین دلیل است که از امروز صبح بازار نسبت به آن واکنش تند و تیزی نشان داده است و به یاد داشته باشیم که افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا و اروپا فاصله میان نرخ بهره بانکی آمریکا و اروپا با ژاپن را افزایش خواهد داد،امری که می تواند به محبوبیت خریداران دلار آمریکا و یورو و حتی سایر ارزهای خارجی در مقابل ین ژاپن بیافزاید.

در تحلیل بین بازاری و نرخ بهره، اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله ژاپن با آلمان به بالاترین حد خود از ماه جولای ۲۰۱۵ به این سو رسیده است و تنها در ۱۰ روزه گذشته اختلاف آنها به میزان ۳۰ واحد رشد داشته است که می تواند دیر یا زود به افزایش یورو در مقابل ین ژاپن به بالای سطح مقاومت ۱۳۰٫۰۰ کمک کند. در جفت ارز یورو – ین ژاپن شکست سطح مقاومت ۱۳۰٫۰۰ می تواند خریداران را با تارگت اولیه در سطح ۱۳۰٫۷۲ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ هفته گذشته) وارد بازار کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا