تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۱۲۰۳ کاهش یابد و سیگنال فروش با تارگت های نزولی مشخص شده در نمودار زیر صادر کند که این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود قیمت اونس طلا در موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) تشکیل شده است و از آنجایی که قیمت اونس طلا به زیر سطح ۱۲۱۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) رسیده است سیگنال فروش تا سطح حمایت بعدی ۱۲۰۳ صادر کرده است که این سطح مماس با خط روند نزولی رسم شده می باشد و هدف های نزولی بعدی در چارت پایین به وضوح مشخص شده اند.

در چارت روزانه الگوی سقف دو قلوی ساخته شده کم و بیش تایید شده است که به تارگت نزولی ۱۱۶۳ اشاره دارد. لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۱۱ و ۱۲۱۶ خواهد بود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی قرار دارند که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

روز جمعه در شرایطی که بازار انتظار ۱۸۰۰۰۰ افزایش شغل آمریکا در ماه ژوئن را داشت ۲۲۲۰۰۰ شغل خبر نهایی بود و رقم قبلی از ۱۳۸۰۰۰ به ۱۵۲۰۰۰ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت. آمار نرخ بیکاری آمریکا نیز در ماه ژوئن از %۴٫۳ به %۴٫۴ رشد یافت در حالیکه قبلا پیش بینی می شد همان %۴٫۳ (پایین ترین نرخ ۱۶ ساله گذشته) اعلام شود.

این بیشتر به خاطر رشد نرخ مشارکت نیروی کار است که مردم بیشتری در جستجوی کار بودند و نشاندهنده اعتماد به بازار کار آمریکا است. نرخ مشارکت نیروی کار آمریکا از رقم قبلی %۶۲٫۷ به %۶۲٫۸ رشد یافت که در مجموع می توان گفت گزارش روز جمعه بازار کار آمریکا در کل مثبت بودند و می بایست در انتظار تضعیف بیشتر قیمت جهانی اونس طلا باشیم.

باید توجه داشت از زمانیکه بانک های مرکزی اروپا ، انگلیس و کانادا نشان دادند که در اندیشه افزایش نرخ بهره بانکی هستند این مسئله به تقویت نرخ بازدهی اوراق قرضه کمک کرده و از سوی دیگر منجر به تضعیف بیشتر قیمت جهانی اونس طلا به کمترین نرخهای ۴ ماهه گذشته شده است.

همانطور که در گزارش قبلی بدان اشاره کردیم افزایش نرخ مالیات خدمات طلا از ۱٫۲ به ۳ درصد در بازار هند نیز یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت اونس طلا می باشد. باید توجه داشت که هند سیاست‌های مالیاتی خود را از اول جولای افزایش داده و این مسئله تقاضا برای طلا را کاهش داده است. از سوی دیگر نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا بعد از اعلام قوی آمار اشتغال آمریکا با افزایش روبرو شده است و معمولا هنگامی که نرخ بهره رشد پیدا می کند تقاضا برای خرید طلا کاهش می یابد.

آمار قوی روز جمعه اشتغال آمریکا شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر را به رغم کاهش رشد متوسط سطح دستمزدها کمی افزایش داده است بطوریکه در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، به میزان %۵۰٫۹ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد.

افزایش نرخ بهره از سوی بانک فدرال رزرو آمریکا موجب خواهد شد تا نگهداری و خرید طلا دیگر برای سرمایه گذاران جذاب نباشد. بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح خواهند داد تا به جای خرید طلا، به خرید ارزهای که احتمال می رود نرخ بهره آنها در آینده افزایش یابد، اقدام کنند و معامله گران مطابق سنت همیشگی بازار، به خرید ارزی خواهند پرداخت که سود بانکی بیشتری را برای آنها تضمین کند و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

این هفته شاید برای طرفداران دلار آمریکا نقطه عطفی باشد زیرا گزارش کاری خانم یلن رئیس بانک فدرال به پنل مشترک سنا و کنگره آمریکا که هر شش ماه یکبار ارایه می شود، سخنرانی و سوال و جواب هایی که در روز چهارشنبه و پنجشنبه مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار ترسیم کند. در تقویم اقتصادی امروز خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما این هفته شاخص قیمت تولیدکنندگان، قیمت مصرف کنندگان و شاخص خرده فروشی آمریکا منتشر می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا