تحلیل چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته تا سطوح ۹۴٫۸۳ و ۹۴٫۷۲ کاهش داشته باشد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت پایین نشان داده است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) قرار دارند و در نمودار زیر مشخص است که قیمت آن به پایین سطح حمایت ۹۶٫۴۶ کاهش یافته است و براساس سطوح فیبوناچی ریتریسمنت امکان ریزش قیمت به سطح حمایت ۹۴٫۷۲ زیاد است.

هر چند قیمت شاخص دلار آمریکا در اولین تلاش خود موفق به شکست سطح حمایت ۹۵٫۳۸ نشد اما بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از شانس کاهش قیمت به سطح ۹۴٫۸۳ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) خبر می دهد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۹۶٫۵۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) موجب تقویت قیمت به سطح ۹۷٫۸۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) می شود.

این هفته شاید برای طرفداران دلار آمریکا نقطه عطفی باشد، گزارش کاری خانم یلن رئیس بانک فدرال به پنل مشترک سنا و کنگره آمریکا که هر شش ماه یکبار ارایه می شود، سخنرانی و سوال و جواب هایی که در روز چهارشنبه و پنجشنبه مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار ترسیم کند.

در تقویم اقتصادی این هفته شاخص قیمت تولیدکنندگان، قیمت مصرف کنندگان و شاخص خرده فروشی آمریکا منتشر می شوند. در سایر تحولات بانک مرکزی کانادا (BoC) روز چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد و این احتمال قویا وجود دارد که نرخ بهره بانکی آن برای اولین بار در طی ۷ ساله گذشته افزایش یابد و از %۰٫۵۰ به %۰٫۷۵ رشد یابد و معامله گران نیز مطابق سنت همیشگی بازار، به خرید ارزی خواهند پرداخت که سود بانکی بیشتری را برای آنها تضمین کند و این موضوع به تقویت دلار کانادا در بازارها انجامیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا