تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت آن در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۰۳ و ۱۲۱۶ قرار دارد که این سطوح بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) قرار دارند و به همین خاطر نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

برای امروز کاهش به زیر سطح ۱۲۰۳ می تواند منجر به فعال شدن دستورات فروش و سقوط تا نرخهای ۱۱۹۵ و ۱۱۹۰ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، سطح مقاومت اولیه بر روی ۱۲۱۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) قرار دارد و تنها در صورت شکست آن موجب افزایش تا سطوح ۱۲۲۴ و ۱۲۳۱ می شود.

از این رو حرکت قیمت اونس طلا فعلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه حرکت در مسیری مشخص پس از شکسته شدن یکی از سطوح فوق ادامه یابد. در مجموع از منظر تحلیل تکنیکال این موضوع نشان می دهد تا زمانیکه قیمت اونس طلا پایین سطح مقاومت ۱۲۱۶ تثبیت شده است، همچنان فشارهای نزولی پابرجاست و از این رو، تمرکز می بایست بر ادامه روند نزولی باشد مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۱۲۱۶ با قدرت شکسته شود.

در هفته جاری بازار همچنان منتظر سخنان یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا در کنگره در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه است تا سرنخ های بیشتری از موضع بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش احتمالی مجدد نرخ بهره به دست بیاورد که می تواند زوایای پنهان وضعیت اقتصادی آمریکا را برای همگان روشن تر کند. سخنرانی این هفته یلن رئیس بانک فدرال در کمیته بانکی کنگره برای سرمایه گذاران از اهمیت خاصی برخوردار است و انتظار می رود بازار بدقت به این سخنان توجه نماید.

آمار قوی اشتغال آمریکا در ماه ژوئن نشانه ی محکمی است که انتظار بازار را از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر را افزایش می دهد. مهمتر از همه، شهادت یلن رئیس بانک فدرال خواهد بود که توجه بیشتر بازار بر آن متمرکز خواهد بود. در حال حاضر، جو ناشی از احتمال افزایش نرخ بهره، نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا را به اندازه کافی تا نزدیکی نرخ ۲٫۴۰ درصد یعنی بالاترین نرخهای ۸ هفته گذشته تقویت کرده است و قیمت جهانی اونس طلا را به نزدیکی سطح حمایت ۱۲۰۳ پایین کشانده است.

این هفته توجه اصلی بازار بر شهادت یلن رئیس بانک فدرال خواهد بود و از سوی دیگر موجودی ذخایر طلا بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان اسپایدر به ۸۳۲٫۳۹۱ تن کاهش یافته است و تردیدی نیست که حرکت کاهشی اخیر قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای ۴ ماهه گذشته، ارتباط مستقیمی با انتشار اخبار بسیار مثبت و قوی اقتصادی ایالات متحده و رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا دارد.

امشب دو تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (برینارد و کاشکاری) سخنرانی ایراد خواهند کرد و این هفته علاوه بر شهادت یلن، روزهای پنجشنبه و جمعه نیز دو خبر بسیار مهم در ایالات متحده آمریکا منتشر خواهد شد که معامله گران برای آینده نرخ بهره بانکی در این کشور بدانها توجه خاصی خواهند داشت.

شاخص PPI یا میزان تورمی که تولید کنندگان در سبد خرید کالاهای خود در ماه گذشته با آن مواجه بودند، روز پنجشنبه اعلام خواهد شد. در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد. شاخص مهم دیگر که روز جمعه اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی را مشخص می کند. این دو  مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا