تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ7) سیگنال فروش تا سطح ۴۴٫۰۲ دلار در هر بشکه صادر شده است که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و همچنین شکسته شدن سطح حمایت ۴۴٫۴۲ در چارت پایین نشان داده است. همانطور که دیروز گفته شد اعلام خبر رشد تولیدات نفت آمریکا و افزایش صادرات اوپک به این کاهش قیمت نفت دامن زده است.

هر چند هفته گذشته آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳۰ ژوئن با ۶٫۳- میلیون بشکه کاهش به ۵۰۲٫۹ میلیون بشکه کاهش یافت و ذخایر هفتگی بنزین با ۳٫۷- میلیون بشکه کاهش به ۲۳۷٫۳ میلیون بشکه تقلیل یافت اما قیمت نفت آمریکا تحت تاثیر رشد تولیدات نفت آمریکا قرار گرفت.

بطوریکه تولیدات هفتگی نفت آمریکا با ۱ درصد افزایش به ۹٫۳۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که از اواسط سال ۲۰۱۶ به این سو چیزی در حدود ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد که در حال حاضر این مسئله در کنار رشد صادرات اوپک منجر به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. لازم به ذکر است صادرت نفت سازمان اوپک در ماه ژوئن در مقایسه با ماه مشابه آن در سال ۲۰۱۶ به میزان ۲ میلیون بشکه در روز افزایش را نشان می دهد.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطوح حمایت ۴۴٫۴۲ و ۴۴٫۰۲ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی قرار دارند و به باور ما موج افزایشی قیمت که از سطح ۴۲٫۰۵ شروع شده شامل سه موج می باشد که موج (b) در حوالی سطح ۴۲٫۷۵ تکمیل شده است و بررسی امواج الیوت نشان می دهد قیمت نفت آمریکا دوباره به کف این موج نزدیک خواهد شد.

سه موج این حرکت نزولی را در اختیار دارد که فعلا ما در موج نزولی c قرار داریم و همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت آمریکا در مسیر حرکت کاهشی به سوی سطح ۴۴٫۰۲ و ۴۳٫۶۵ است و تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۴۴٫۸۹ تثبیت شده است، احتمال فرود و سقوط قیمت نفت خام سبک آمریکا به نرخهای پایین ۴۴٫۰۲ و ۴۳٫۶۵ همچنان وجود دارد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU7) با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۴۶٫۶۷ سیگنال فروش تا سطح ۴۶٫۲۸ صادر شده است که این موضوع را ادامه حرکت اصلاح نزولی از سطح ۴۹٫۹۰ (بالاترین سطح ۴ جولای ۲۰۱۷) تایید کرده است.

این حرکت اصلاح نزولی از سه موج تشکیل شده است که موج سوم یعنی موج c در حال پایین کشاندن قیمت نفت برنت به سطح ۴۶٫۲۸ و ۴۵٫۶۰ می باشد که این سطح محل برخورد قیمت به ترتیب به سطوح ۴۶٫۲۸ و ۴۵٫۶۰ یعنی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی باشد.

در نمودار روزانه نیز حرکت نزولی فعلی بیشتر شبیه به از سرگیری روند نزولی قبلی از سطح ۵۴٫۶۷ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) می باشد و این روند در یک موج کاهشی بزرگ C از سطح ۵۴٫۶۷ قرار دارد که در این موج تارگت نزولی ۴۲٫۹۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) را نشانه گرفته است.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی سطوح مقاومت بر روی ۴۷٫۳۹ و ۴۷٫۷۳ قرار دارند که تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای این منطقه موجب رشد قیمت به سطح ۴۸٫۰۷ می شود که این سناریو برای امروز بعید به نظر می رسد.

همانطور که دیروز گفته شد این احتمال قوی وجود دارد که بار دیگر شاهد ادامه روند نزول نفت برنت دریای شمال باشیم و همانطور که در چارت زیر مشخص است قیمت نفت برنت دریای شمال در سراشیبی سقوط با حد تارگت اولیه ۴۶٫۲۸ و ۴۵٫۶۰ دلار در هر بشکه قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن