تقویت دلار در مقابل ین ژاپن و دلار کانادا در انتظار جلسه فردا BOC

امتداد روند افزایشی دلار آمریکا در برابر ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۴ ماهه گذشته همچنان موضوع بحث معامله گران در بازار است و این تقویت هم به دلیل رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و هم در ارتباط با رشد اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا با ژاپن است که اخیرا تفاوت نرخ بازدهی ۱۰ ساله این دو کشور به بیشترین حد خود در ۲ ماهه گذشته رشد داشته است.

اینگونه به نظر می رسد عوامل فاندامنتالی بسیار پر قدرت ظاهر شده اند و واگرایی میان بانکهای مرکزی آمریکا، اروپا ، انگلیس و کانادا با بانک مرکزی ژاپن مشهود است در چنین شرایطی باید دنباله رو بازار بود و دلیلی برای تغییر روند جفت ارزهای دلار/ین ، یورو/ین ، پوند/ین و دلار کانادا/ین از صعودی به نزولی وجود ندارد.

براساس تحلیل بین بازاری و بررسی بازدهی اوراق قرضه مزیت نرخ بهره بالای دلار آمریکا، یورو ، پوند و دلار کانادا نسبت به ژاپن باعث شده تا سرمایه گذاران و معامله گران برای کسب سود از اختلاف نرخ بهره با فروش ین ژاپن به سوی دلار آمریکا، یورو ، پوند و دلار کانادا متمایل شوند که این مساله در واقع یکی از مهمترین عوامل اصلی سقوط سنگین ین ژاپن در مقابل دلار، یورو ، پوند، دلار کانادا و سایر ارزهای خارحی بعد از جلسه هفته گذشته بانک مرکزی ژاپن (BoJ) به شمار می رود.

از این رو انتظار داریم، تقاضا برای کسب بازدهی بیشتر، معاملات ارزی را تحت شعاع خود قرار دهد و با توجه به ادامه گمانه زنی های بازار از احتمال برنامه ی کاهش ترازنامه بانک مرکزی آمریکا در اواخر ماه اوت سال جاری و افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر، نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا فقط در دو هفته اخیر به میزان ۲۵ واحد پایه افزایش داشته است و در این میان بالا آمدن بازدهی دلار ایالات‌متحده به دلیل اعلام قوی آمار اشتغال آمریکا در ماه ژوئن، تقاضا برای دلار در مقابل ین ژاپن را بیشتر کرده است.

از این رو با توجه به سیاست رشد نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و گسترش سیاست انبساطی کمّی (QE) توسط بانک مرکزی ژاپن، تفاوت بین بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله ژاپن و آمریکا می‌تواند تحت تاثیر قرار گرفته و به تقویت بیشتر دلار آمریکا در برابر ین ژاپن بیانجامد و دست کم بر روی ارزهای متقاطع ین ژاپن انتظار رشد دیده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که نرخ مبادله دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن با شکست سطح مقاومت ۱۱۴٫۵۰ به سوی سطح ۱۱۵٫۰۰ هدایت شود.

اثر این حرکت بر روی ارزهای متقاطع ین ژاپن می‌تواند یورو در مقابل ین ژاپن را با خود به بالای سطح مقاومت ۱۳۰٫۷۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ هفته گذشته) و پوند در مقابل ین ژاپن را به بالای سطوح مقاومت ۱۴۸٫۴۶ و ۱۴۸٫۶۹ و پس از آن سطح مقاومت ۱۴۹٫۵۵ یعنی جاییکه به ترتیب بالاترین سطح ماه دسامبر ۲۰۱۶ ، خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۶۳٫۸۸ به ۱۲۴٫۱۲ و سقف ابر اندیکاتور ایچیموکو در تایم فریم هفتگی قرار دارند، بکشاند.

امروز در انگلیس، آقای بنجامین برادمنت معاون فرماندار بانک مرکزی انگلیس (BoE) و یکی از اعضای MPC سخنرانی داشت و هیچ اشاره ی به سیاست های پولی و چشم انداز نرخ بهره انگلیس نکرد و بیشتر سخنان اون حول ریسک های کاهشی ناشی از برکسیت بود. این در حالی بود که سخنان ایشان فرصتی مناسبی برای بازار بود تا مشخص گردد که اعضای کمیته سیاستگذاری پولی انگلیس چقدر برای افزایش نرخ بهره در سال جاری مصمم هستند.

امروز در جفت ارز پوند – دلار آمریکا قیمت آن با سطح حمایت ۱٫۲۸۷۱ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) درگیر است و در حرکت نزولی با توجه به کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله انگلیس از ۰٫۴۰ درصد به ۰٫۳۰ درصد، بازگشت قیمت پوند در مقابل دلار آمریکا به زیر این سطح حمایت می تواند راه را برای کاهش تا سطوح ۱٫۲۸۴۰ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه گذشته) و ۱٫۲۸۲۸ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و پس از آن سطح ۱٫۲۷۹۷ (پایین ترین سطح ۲۸ ژوئن ۲۰۱۷) را هموار سازد. سطوح مقاومت اولیه این جفت ارز نیز به ترتیب بر روی ۱٫۲۹۴۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) و ۱٫۲۹۳۵ (سطح انقضای آپشن) و ۱٫۲۹۷۵ (بالاترین سطح روز ۷ جولای ۲۰۱۷) و سطح مقاومت روانی ۱٫۳۰۰۰ قرار دارند.

در سایر ارزهای خارجی، جلسه بانک مرکزی کانادا (BoC) فردا برگزار می شود و بسته به اینکه نرخ بهره در چه عددی اعلام شود و مقامات ابن نهاد چه موضعی بگیرند سرنوشت دلار کانادا (CAD) برای روزهای آینده مشخص خواهد شد. در حال حاضر نرخ بهره این کشور پهناور و سرشار از منابع نفتی ۰٫۵ درصد می باشد و در صورت تغییر تنها یک گزینه مطرح است و آن ۰٫۲۵ افزایش این عدد می باشد.

جفت ارز USDCAD چند روزی است که در نوار بسیار باریکی بین سطوح ۱٫۲۸۵۰ و ۱٫۲۹۳۰ حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. علت اصلی این سکوت انتظار برای جلسه بانک مرکزی کانادا است. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت دیروز و امروز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند بعد از جلسه بانک مرکزی کانادا را تقویت می کند.

در سایر تحولات بر اساس آن چیزی که در چارت پایین قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا دیده می شود این سطوح ۹۴٫۷۲ و ۹۴٫۸۳ هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) قرار دارند و در نمودار زیر مشخص است که قیمت آن به پایین سطح حمایت ۹۶٫۴۶ کاهش یافته است و براساس سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در این هفته امکان ریزش قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا به سطح حمایت ۹۴٫۷۲ زیاد است.

هر چند قیمت شاخص دلار آمریکا در اولین تلاش خود موفق به شکست سطح حمایت ۹۵٫۳۸ نشد اما بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از شانس کاهش قیمت به سطح ۹۴٫۸۳ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) خبر می دهد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۹۶٫۵۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) موجب تقویت قیمت به سطح ۹۷٫۸۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) می شود.

لازم به ذکر است این هفته شاید برای طرفداران دلار آمریکا نقطه عطفی باشد، گزارش کاری خانم یلن رئیس بانک فدرال به پنل مشترک سنا و کنگره آمریکا که هر شش ماه یکبار ارایه می شود، سخنرانی و سوال و جواب هایی که در روز چهارشنبه و پنجشنبه مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار ترسیم کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا