تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) کاهش داشته باشد و این طور به نظر می رسد این حرکت اصلاحی که از سطح ۱۲۰۴ آغاز گردیده است در نزدیکی یکی از سطوح مقاومت ۱۲۲۴ یا ۱۲۳۱ تکمیل شده باشد.

همانطور که در چارت پایین مشخص شده است این موج اصلاحی در قالب موج (۴) شکل گرفته که چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۲۵۸ (بالاترین سطح ۲۳ ژوئن ۲۰۱۷) است و این احتمال قویا وجود دارد که با تکمیل شدن این موج اصلاحی (۴) در نزدیکی یکی از سطوح مقاومت ۱۲۲۴ یا ۱۲۳۱ بعد از آن شاهد کاهش قیمت اونس طلا این بار در موج نزولی (۵) باشیم.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این موج اصلاحی (۴) به احتمال زیاد یا در سطح مقاومت ۱۲۲۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) پایان می یابد یا در سطح مقاومت ۱۲۳۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی). بنابراین تا زمانیکه قیمت اونس طلا در پایین منطقه مقاومت اشاره شده قرار گرفته است، می توان دوباره انتظار حرکت کاهشی به سطح ۱۲۰۴ را داشت که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل فاندامنتال امروز و فردا در بازار آمریکا دو خبر مهم منتشر خواهد شد، شاخص میزان تورم در سبد تولید کننده (PPI) و شاخص میزان تورم در سبد مصرف کننده (CPI). چنانچه پیشتر بدان بطور مفصل اشاره شده است، شاخص CPI  کلیدی ترین مولفه برای تعیین میزان تورم است و شاخص اصلی برای تعیین قدرت خرید مصرف کننده محسوب می شود.

بطور ساده، با این شاخص میزان تورم در یک سبد کالای معمولی که یک شهروند آمریکایی در ماه عموماً از آن استفاده می کند (شامل ۲۰۰ قلم کالا و خدمات در ۸ بخش: مسکن، حمل و نقل، خوراک، بهداشت و درمان، آموزش و..) ، مشخص می شود که افزایش میزان بهای این کالاها به معنای پرداخت پول بیشتر برای خرید است؛ امری که به زبان ساده ” تورم ” نامیده می شود.

چنانچه می دانیم، تورم تأثیرگذارترین عامل بر رشد اقتصادی است که می تواند موجب ناهماهنگی اقتصادی، کاهش ضریب اطمینان و اختلال در سیستم اقتصادی شود، بدین جهت بانک فدرال با اهرم افزایش نرخ بهره بانکی اقدام به مقابله با آن می کند. همچنین شاخص CPI Core (میزان تورم به استثنای رشد قیمت در دو بخش غذا و انرژی) اهمیت بیشتری دارد زیرا این دو بخش نوسانات اجتناب ناپذیر زیادی را نسبت به سایر بخشها متحمل می شوند که دلایلی از جمله تغییرات بهای نفت، تغییرات فصلی و تاثیر آن بر مواد غذایی و انرژی و وقوع اتفاقات غیرمترقبه دارد، بدین جهت، این شاخص بیشتر مورد توجه قرار دارد زیرا تغییرات اصلی تورم در این قسمت و فارغ از عواملی که ذکر شد، واضح و روشن خواهد بود.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص PPI (میزان تورمی که بخش تولید کننده در سبد خرید کالاهای خود می بینند) ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود در ماه ژوئن از رقم قبلی %۰٫۰ به %۰٫۱- و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۴ به %۱٫۹ تغییر یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص “پایه” یا “اصلی” است که به آن  Core PPI  گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود. برای شاخص اصلی قیمت تولید کنندگان آمریکا پیش بینی می شود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۲ و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۱ به %۲٫۰۰ تغییر یابد.

فردا نیز همانطور که در بالا گفته شد شاخص CPI (مقدار تورمی که در سبد کالاهای مصرف کننده مشاهده شده است) اعلام می شود. این اخبار در کنار شاخص اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) مهمترین شاخص های تعیین کننده میزان تورم آمریکا به شمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است. همچنین امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۴۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۴۸۰۰۰) اعلام می شود.

خانم یلن رئیس بانک فدرال، امروز نیز بار دیگر به کنگره خواهد رفت تا بار دیگر در کمیته مشترک اقتصادی گزارش دهد. یلن که دیروز در برابر کنگره آمریکا سخنرانی می کرد ضمن اشاره به تعدیل ترازنامه در سال جاری گفت که افزایش نرخ بهره بانک فدرال تدریجی خواهد بود و از نظر ایشان نیازی به افزایش بیشتر آن برای رسیدن به سطح خنثی وجود ندارد و از واکنش تورم به اقتصادی آمریکا به عنوان کلید بی اطمینانی یاد کرد. اوانس و برینارد دو تن دیگر از اعضای بانک فدرال امروز نیز سخنرانی ایراد خواهند کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا