صعــــود چشمگیر دلار کانادا ، یورو تحت تاثیر کاهش اختلاف بازدهی اوراق قرضه

در حال حاضر همبستگی یورو در مقابل دلار آمریکا و اختلاف بازدهی اوراق قرضه آمریکا با آلمان رو به افزایش است و بدین جهت، معامله گران برای تعیین جهت حرکت یورو، به اختلاف نرخ بهره اوراق قرضه ایالات متحده و منطقه یورو توجه دارند و هر چقدر این اختلاف کمتر شود این به نفع خریداران یورو خواهد بود و این مسئله دیر یا زود زمینه را برای شکست سطح مقاومت ۱٫۱۵ فراهم می آورد.

این تحولات، نشانه ظهور یک تغییر در جهت گیری بازار است بطوریکه اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۵ ساله و ۱۰ ساله آمریکا و آلمان به کمترین سطح خود از ماه دسامبر به این سو رسیده اند و از اختلاف بازدهی اوراق قرضه بلند مدت نیز از روز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷ به این سو به میزان ۳۰ واحد کاسته شده است.

از این رو هنوز هم تمایل برای خرید یورو وجود دارد و بنابراین، هر حرکت نزولی یورو به پایین سطح ۱٫۱۳۹۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) چندان پایدار نخواهد بود و در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطوح حمایت به ترتیب در ۱٫۱۳۷۰ و ۱٫۱۳۵۰ قرار دارند که فرصتهای مناسبی را برای خریداران با هدف های بالای ۱٫۱۵۰۰ فراهم خواهد کرد که می تواند در آینده نزدیک تارگت های افزایشی ۱٫۱۶۱۶ (بالاترین سطح مه ۲۰۱۶) و ۱٫۱۷۱۵ (بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۱۵) را نمایان سازد. هم اکنون نیز بعد از اصلاح به سطح ۱٫۱۳۷۰ در تلاش برای افزایش دوباره به بالای سطح مقاومت ۱٫۱۴۱۸ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته گذشته) است.

امروز انتشار خبری از روزنامه وال استریت ژورنال (WSJ) مبنی بر اینکه قرار است ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) در ماه اوت در جکسون هول وایومنیگ آمریکا برای اولین بار در سه ساله اخیر سخنرانی کند و به موضوع اجرای سیاست کاهش خرید اوراق قرضه (کاهش خرید ۶۰ میلیارد یورو اوراق قرضه) اشاره کند نیز به تقویت یورو در بازارها کمک کرده است.

مقامات بانک مرکزی اروپا گفته اند که این بانک احتمالا در جلسه ۷ سپتامبر ۲۰۱۷ سیگنال واضح و روشنی در خصوص کاهش تدریجی برنامه خرید اوراق قرضه برای سال آینده صادر خواهند کرد. هر چند برای جلسه روز ۲۰ جولای بانک مرکزی اروپا انتظار گمانه زنی و حرکت خاصی را از سوی این بانک نداریم و بعید است در جلسه هفته آینده تغییر جدّی در سیاست های پولی صورت گیرد اما سخنرانی دراقی در جکسون هول تقریبا دو  هفته قبل از جلسه ماه سپتامبر بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد که می تواند فرصتی مناسبی برای ماریو دراقی باشد تا مشخص کند که بانک مرکزی اروپا چقدر برای اجرای سیاست کاهش خرید اوراق قرضه (Tapering) مصمم است.

در سایر تحولات و در میان ارزهای اصلی، دلار کانادا (CAD) دیروز بیشترین صعود را در مقابل تمامی ارزهای اصلی انجام داد و همانطور که پیش بینی می شد بانک مرکزی کانادا (BoC) برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ به این سو نرخ بهره بانکی خود را از ۰٫۵۰ درصد به ۰٫۷۵ درصد بالا برد و همچنین پیش بینی نرخ رشد اقتصادی خود را برای سال جاری و سال آینده به ترتیب به %۲٫۸ و %۲٫۰۰ افزایش داد. از نظر بانک مرکزی کانادا آمار ضعیف تورم بیشتر به خاطر عوامل موقتی است و چشم انداز اقتصادی این کشور حذف برخی از محرکهای پولی را تضمین می کند و حرکت بعدی نرخ بهره این کشور بستگی به آمارهای اقتصای دارد.

در بیانیه بانک مرکزی کانادا اشاره شده که شکاف تولید کانادا در اواخر سال ۲۰۱۷ نسبت به نیمه اول سال ۲۰۱۸ که قبلا اشاره شده بود بسته خواهد شد و رشد اقتصادی بیشتر پایدار گشته و این رشد در سراسر مناطق و بخش های اقتصادی کانادا گسترده تر شده است. لحن تند و تیز بانک مرکزی کانادا به گونه ای بود که نشان می داد، از روند احیای رشد اقتصادی این کشور خشنود است و دیگر لزومی برای تدوین محرکهای اقتصادی نیست.

از این رو در جفت ارز دلار آمریکا – دلار کانادا با توجه به رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله کانادا به بالای سطح ۱٫۹۲ درصد، قیمت این جفت ارز قاطعانه به پایین سطح حمایت ۱٫۲۸۰۰ سقوط کرده و با پشت سر گذاشتن این سطح، راه برای سقوط در کوتاه مدت و میان مدت به سوی سطوح ۱٫۲۶۸۰ و ۱٫۲۶۴۰ و پس از آن سطح ۱٫۲۵۹۵ هموار شده است.

امروز شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا در ماه ژوئن %۰٫۱ و سالیانه %۲٫۰۰ رشد داشتند و بالاتر از حد پیش بینی بازار %۰٫۱- و %۱٫۹ بودند اما آمار خالص قیمت تولیدکنندگان آمریکا در ماه ژوئن %۰٫۱ و سالیانه %۱٫۹ اعلام شدند و کمتر از حد پیش بینی بازار %۰٫۲ و %۲٫۰۰ بودند.

در خبری دیگر آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا ۲۴۷ اعلام شد و بالاتر از حد پیش بینی بازار ۲۴۵ بود و آمار مدعیان مداوم بیمه بیکاری هفتگی ۱٫۹۴۵ اعلام شد. چنانچه پیشتر بدان بطور مفصل اشاره شده است، شاخص CPI کلیدی ترین مولفه برای تعیین میزان تورم است و شاخص اصلی برای تعیین قدرت خرید مصرف کننده محسوب می شود.

بطور ساده، با این شاخص میزان تورم در یک سبد کالای معمولی که یک شهروند آمریکایی در ماه عموماً از آن استفاده می کند (شامل ۲۰۰ قلم کالا و خدمات در ۸ بخش مسکن، حمل و نقل، خوراک، بهداشت و درمان، آموزش و..) مشخص می شود که افزایش میزان بهای این کالاها به معنای پرداخت پول بیشتر برای خرید است؛ امری که به زبان ساده ” تورم ” نامیده می شود.

چنانچه می دانیم، تورم تأثیرگذارترین عامل بر رشد اقتصادی است که می تواند موجب ناهماهنگی اقتصادی، کاهش ضریب اطمینان و اختلال در سیستم اقتصادی شود، بدین جهت بانک فدرال رزرو آمریکا با اهرم افزایش نرخ بهره بانکی اقدام به مقابله با آن می کند.

همچنین شاخص  CPI Core (میزان تورم به استثنای رشد قیمت در دو بخش غذا و انرژی) اهمیت بیشتری دارد زیرا این دو بخش نوسانات اجتناب ناپذیر زیادی را نسبت به سایر بخشها متحمل می شوند که دلایلی از جمله تغییرات بهای نفت، تغییرات فصلی و تاثیر آن بر مواد غذایی و انرژی و وقوع اتفاقات غیرمترقبه دارد، بدین جهت، این شاخص بیشتر مورد توجه قرار دارد زیرا تغییرات اصلی تورم در این قسمت و فارغ از عواملی که ذکر شد، واضح و روشن خواهد بود.

فردا نیز شاخص CPI (مقدار تورمی که در سبد کالاهای مصرف کننده مشاهده شده است) اعلام می شود و این اخبار در کنار شاخص اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE) مهمترین شاخص های تعیین کننده میزان تورم آمریکا به شمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است. خانم یلن رئیس بانک فدرال، امروز نیز بار دیگر به کنگره خواهد رفت تا بار دیگر در کمیته مشترک اقتصادی گزارش دهد. اوانس و برینارد دو تن دیگر از اعضای بانک فدرال امروز سخنرانی ایراد خواهند کرد.

در چارت پایین قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا همانطور که دیده می شود این سطوح ۹۴٫۷۲ و ۹۴٫۸۳ هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) قرار دارند و در نمودار زیر به وضوح مشخص است که قیمت آن به پایین سطح حمایت ۹۶٫۴۶ کاهش یافته است و براساس سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در این هفته امکان ریزش قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا به سطح حمایت ۹۴٫۷۲ زیاد است.

هر چند قیمت شاخص دلار آمریکا در اولین تلاش خود موفق به شکست سطح حمایت ۹۵٫۳۸ نشد اما بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از شانس کاهش قیمت به سطح ۹۴٫۸۳ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) خبر می دهد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۹۶٫۵۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) موجب تقویت قیمت به سطح ۹۷٫۸۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) می گردد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا