تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۱۲۰۴ یعنی پایین ترین سطح روز ۱۰ جولای ۲۰۱۷ کاهش یابد که این موضوع را همانطور که دیروز گفتیم بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین مشخص است موج اصلاحی قیمت از سطح ۱۲۰۴ در قالب موج (۴) یعنی چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۲۵۸ (بالاترین سطح ۲۳ ژوئن ۲۰۱۷) شکل گرفته و سقف دو قلوی کوچک در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۲۴ اشاره به تکمیل شدن این موج دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی تشکیل شده است.

از این رو به باور ما قیمت اونس طلا بعد از تکمیل شدن موج اصلاحی (۴) هم اکنون در موج نزولی (۵) قرار گرفته و سیگنال فروش صادر کرده است که در این موج می تواند خود را تا سطح ۱۲۰۴ پایین بکشاند. خط روند نزولی رسم شده نیز اشاره به هدفهای ۱۱۹۵ و ۱۱۹۰ (به ترتیبت خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی) دارد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۲۴ می بایست در سناریوی نزولی تجدید نظر کرد زیرا این شکست موجب صدور سیگنال خرید و افزایش قیمت به ترتیب تا سطوح ۱۲۳۱ و ۱۲۳۷ (به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی) خواهد شد.

از منظر بنیادی، قیمت جهانی اونس طلا بعد از آنکه یلن رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا در دومین روز جلسه خود با کنگره آمریکا اعلام کرد که نرخ تورم آمریکا ممکن است با افزایش روبرو شود و وضعیت خوب بازار کار بر سطح دستمزدها فشار وارد خواهد کرد، از نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۲۴ با کاهش مواجه شد و علت این موضوع همانطور که در بخش تکنیکال بحث کردیم نزدیک شدن به سطح مقاومت ۱۲۲۴ و عدم توان بازار برای قوی تر کردن اونس طلا است.

این سخنان بلافاصله قیمت جهانی اونس طلا را ضعیف کرد و به نظر می رسد که در کوتاه و میان مدت نیز تاثیر خود را داشته باشد. ژانت یلن که دیروز در برابر کمیته بانکداری سنا گزارش شش ماهه از فعالیت بانک فدرال را ارائه می کرد به رشد تورم ناشی از بازار قوی آمریکا و رشد بهای واردات اشاراتی کرد و در رابطه با بهبود اقتصادی آمریکا صحبت کرد که این همین امر مجدد گمانه زنی ها در خصوص رشد نرخ بهره بانک فدرال را افزایش داد.

از مجموع سخنان یلن این اینگونه استنباط می شد که رئیس بانک فدرال در اندیشه افزایش نرخ بهره و کاهش ترازنامه ۴٫۵ تریلیون دلاری در سال جاری است و از رفتار اونس طلا اینگونه می توان دریافت که حداقل یک مورد افزایش نرخ بهره و آنهم در ماه دسامبر در بازار لحاظ شده است. بنابراین اگر امروز آمارهای قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود، باید انتظار کاهش اونس طلا را داشت و در واقع این همان بهانه فاندامنتالی می تواند باشد که بازار به دنبال اوست.

بدین جهت بانک فدرال رزرو آمریکا با اهرم افزایش نرخ بهره بانکی اقدام به مقابله با آن می کند. همچنین شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان یا CPI Core (میزان تورم به استثنای رشد قیمت در دو بخش غذا و انرژی) اهمیت بیشتری دارد زیرا این دو بخش نوسانات اجتناب ناپذیر زیادی را نسبت به سایر بخشها متحمل می شوند که دلایلی از جمله تغییرات بهای نفت، تغییرات فصلی و تاثیر آن بر مواد غذایی و انرژی و وقوع اتفاقات غیرمترقبه دارد، بدین جهت، این شاخص بیشتر مورد توجه قرار دارد زیرا تغییرات اصلی تورم در این قسمت و فارغ از عواملی که ذکر شد، واضح و روشن خواهد بود.

امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برای قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ماه ژوئن پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۱-  به %۰٫۱ و سالیانه از %۱٫۹ به %۱٫۷ تغییر یابد و برای شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان آمریکا پیش بینی می شود در ماه ژوئن از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و سالیانه همانند رقم قبلی %۱٫۷ اعلام شود.

همچنین در این ساعت آمار خرده فروشی ایالات متحده اعلام خواهد شد و انتظار بازار چیزی در حدود ۰٫۱ درصد افزایش است که نسبت به ماه قبل (%۰٫۳-) بالاتر می باشد و برای شاخص خالص خرده فروشی آمریکا نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۳- به %۰٫۲ رشد یابد.

این دو شاخص (CPI&RS) که امروز در بازار آمریکا اعلام می شوند تاثیر بسیار بالایی بر تصمیم مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره دارند و بازیگران بازار نیز به نیکی از این موضوع آگاهند. اخبار درجه دو تری نیز در تقویم اقتصادی آمریکا وجود دارند مانند شاخص تولیدات صنعتی، بکارگیری ظرفیتهای تولیدی و شاخص موجودی انبار بازرگانان و مؤسسه‌های بازرگانی و همچنین آمار مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا امروز اعلام می شوند که به هرحال دارای اهمیت هستند هرچند که مانند شاخص تورم و خرده فروشی بر بازار تاثیر زیادی ندارند.

همانطور که می دانیم قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

بنابراین می توان گفت لحن یلن در دومین روز جلسه با کنگره آمریکا و گزارش عملکرد شش ماهه سیاست پولی که ارائه داده خوش بینانه بود و سرمایه‌گذاران را بار دیگر در مورد افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری و آغاز کاهش ترازنامه ۴٫۵ تریلیون دلاری در ماه سپتامبر امیدوار کرده است و اگر نگاه او درست باشد باید انتظار افزایش تورم آمریکا و ادامه گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک فدرال را داشته باشیم که این موضوع نیز به تضعیف اونس طلا کمک می کند.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به ۸۲۸٫۸۴۲ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا