عبور قیمت جهانی اونس طلا از نرخ ۱۳۰۲ دلار و ادامه روند افزایشی…

برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که قبلا بارها و بارها اشاره کردیم با شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۲ دلار سرانجام قیمت توانست با افزایش روبرو شود و هم اکنون به بالاترین نرخهای ۱ ماهه گذشته صعود کرده است.

از یک سو تقاضای خرید فیزیکی سرمایه گذاران و معامله گران چینی و از سوی دیگر گزارش جدید کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC ) نشان میدهد ، سفته بازان شرط بندی خود روی رشد قیمت طلا را افزایش داده اند و بر این اساس خالص تعداد موقعیت های خرید طی هفته منتهی به ۱۶ جولای افزایش قابل توجهی یافته است و همچنین خبرهای به گوش می رسد مبنی بر آنکه برخی از معادن طلای سویس به خاطر تعطیلات تابستان در ماه اوت بسته خواهند شد که این موضوع نیز می تواند به تقویت قیمتها کمک کند.

امروز فشار خرید چینی ها در بازار فیزیکال شانگهای، هر اونس طلا تا ۲۱ دلار گرانتر از نرخ نقدی فروخته شد و همانطور که می دانیم هر چقدر این پریمیوم (premium) یا همان اضافه بها بیشتر باشد نشان دهنده آن است که تقاضا برای خرید اونس طلا در بازار آسیا و اروپا بالا است و امروز صبح تا بدین لحظه قیمت جهانی اونس طلا توانسته است که از سطح ۱۳۰۲ به بالای نرخ ۱۳۲۰ دلار افزایش یابد. در نمودار زیر کاملا مشخص است که قیمت از سطح مقاومت ۱۳۰۲ عبور کرده است و از هم اکنون انتظار داریم که به ترتیب به سطوح ۱۳۳۱ و ۱۳۶۶ افزایش یابد.

این سطح مقاومت یعنی نرخ ۱۳۰۲ بر روی خط فیبوناچی ۵۰  درصدی قرار داشت که قبلا چندین بار اجازه پیشروی به اونس طلا را نداده بود و حالا که این سطح شکسته شده می بایست در انتظار صعود قیمت به سوی سطوح ۱۳۳۱ و ۱۳۶۶ ( به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی) باشیم. البته پس از رسیدن قیمت به نزدیکی ۱۳۳۱ احتمال اینکه مدتی در نزدیکی این منطقه متوقف شود و اندکی به سوی سطح حمایت ۱۳۰۲ برگردد نیز وجود دارد.

بنابراین به باور ما اکنون قیمت به سطوح مناسبی نزدیک می شود که بار دیگر حرکت صعودی جدیدی را آغاز کند و از این جهت با توجه به اینکه سقف قبلی در نرخ ۱۳۰۲ حالا به کف قیمت تبدیل شده است می توان اقدام به خرید با هدف اولیه ۱۳۳۱ دلار کرد که این هدف به وضوح در نمودار زیر مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا