رکورد جدید دلار استرالیا در سال جاری و انتظار بازار برای شاخص های تورم آمریکا

امروز دو خبر بسیار مهم در ایالات متحده آمریکا منتشر خواهد شد که تحلیلگران برای آینده نرخ بهره بانکی در این کشور بدانها توجه خاصی خواهند داشت. امروز شاخص خرده فروشی و شاخص CPI یا میزان تورمی که مصرف کنندگان در سبد خرید کالاهای خود در ماه گذشته با آن مواجه بودند، اعلام خواهد شد. در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح مصرف کننده نهایی است. شاخص های PPI و CPI مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بسیار کلیدی و مهم است.

برای روشن شدن موضوع، به رابطه تورم و نرخ بهره اشاره می کنیم و بدین منظور با مثالی ساده وارد بحث می شویم. تصور کنید که شخصی از شما ۱۰۰ دلار قرض می گیرد و تعهد می کند که سال آینده، اصل پول و سود آن را به شما بازگرداند. حال سوال اینجاست که شما چه میزان سود طلب می کنید و چگونه آن را محاسبه می نمایید؟

عمده پاسخ به این سوال، به میزان تورم باز خواهد گشت. زیرا طبیعتاً شما می دانید که ۱۰۰ دلار فعلی، قدرت خرید مشابهی در سال آینده نخواهد داشت، به عبارت دیگر، با ۱۰۰ دلار فعلی نمی توان سال آینده نیز همین مقدار کالا و یا خدمات تهیه کرد. اکنون این سوال مطرح است که چگونه باید تشخیص داد که در سال آینده، میزان تورم چقدر است و این سود چگونه باید محاسبه شود.

اینجاست که شاخص های تورمی PPI و CPI نقش مهمی را بازی خواهند کرد و با رجوع به آنها می توان از قدرت خریدی که در ۱۲ ماه آینده وجود خواهد داشت، مطلع شد. یکی از استدلاهای بانکهای مرکزی نیز برای افزایش نرخ بهره بانکی رجوع به این شاخصها است و معمولاً برای اطلاع واقعی تر از میزان رشد تورم، این شاخص ها را در دورهای سالانه مورد بررسی قرار می دهند، زیرا در دوره های ماهانه، به دلیل تغییر قیمت در حوزه انرژی و مواد غذایی، نوسانات بیشتری دیده می شود.

بنابراین اگر امروز آمارهای قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) پایین تر از حد پیش بینی ها اعلام شود، باید انتظار کاهش ارزش دلار آمریکا را داشت و در واقع این همان بهانه فاندامنتالی می تواند باشد که بازار به دنبال اوست زیرا انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره در سال جاری را کاهش می دهد.

همچنین شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان آمریکا یا CPI Core (میزان تورم به استثنای رشد قیمت در دو بخش غذا و انرژی) اهمیت بیشتری دارد زیرا این دو بخش نوسانات اجتناب ناپذیر زیادی را نسبت به سایر بخشها متحمل می شوند که دلایلی از جمله تغییرات بهای نفت، تغییرات فصلی و تاثیر آن بر مواد غذایی و انرژی و وقوع اتفاقات غیرمترقبه دارد، بدین جهت، این شاخص بیشتر مورد توجه قرار دارد زیرا تغییرات اصلی تورم در این قسمت و فارغ از عواملی که ذکر شد، واضح و روشن خواهد بود.

بنابراین امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برای قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) در ماه ژوئن پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۱-  به %۰٫۱ و سالیانه از %۱٫۹ به %۱٫۷ تغییر یابد و برای شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (Core CPI) پیش بینی می شود در ماه ژوئن از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و سالیانه همانند رقم قبلی ماه مه یعنی %۱٫۷ اعلام شود. همچنین در این ساعت آمار خرده فروشی ایالات متحده اعلام خواهد شد و انتظار بازار چیزی در حدود ۰٫۱ درصد افزایش است که نسبت به ماه قبل  (%۰٫۳-) بالاتر می باشد و برای شاخص خالص خرده فروشی آمریکا نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۳-  به %۰٫۲ رشد یابد.

این دو شاخص (CPI & RS) که امروز در بازار آمریکا اعلام می شوند تاثیر بسیار بالایی بر تصمیم مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره دارند و بازیگران بازار نیز به نیکی از این موضوع آگاهند. اخبار درجه دو تری نیز در تقویم اقتصادی آمریکا وجود دارند مانند شاخص تولیدات صنعتی ، بکارگیری ظرفیتهای تولیدی و شاخص موجودی انبار بازرگانان و مؤسسه‌های بازرگانی و همچنین آمار مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا امروز اعلام می شوند که به هرحال دارای اهمیت هستند هرچند که مانند شاخص تورم و خرده فروشی بر بازار تاثیر زیادی ندارند.

در سایر تحولات این هفته قیمت کالاهای اساسی نقش مهمی در حرکات افزایشی قیمتی ارزهای کالایی نظیر دلار کانادا، دلار نیوزلند و مخصوصا دلار استرالیا ایفا کردند. سنگ‌آهن، مهم‌ترین کالای صادراتی استرالیاست و با توجه به رشد بازار کالا و قیمت سنگ آهن، خریداران دلار استرالیا نیز از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت و از سوی دیگر نباید فراموش کرد که حرکت صعودی اخیر دلار استرالیا به دلیل تقویت جریان ریسک پذیری در بازارها است.

همانطور که می دانیم در معاملات انتقالی (Carry Trade) سرمایه گذاران با استقراض ارزهای کم بازده از جمله ین ژاپن و دلار آمریکا، اقدام به خرید دارایی ها و ارزهای پربازده نظیر سهام و دلار استرالیا می کنند و از اختلاف نرخ بهره، کسب سود می کنند که این موضوع به افزایش دلار استرالیا به بالاترین نرخهای خود در سال جاری کمک کرده است.

در چارت پایین همانطور که دیروز گفته شد در قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا این سطوح ۹۴٫۷۲ و ۹۴٫۸۳ هر یک بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) قرار دارند و در نمودار زیر به وضوح مشخص است که قیمت آن به پایین سطح حمایت ۹۶٫۴۶ کاهش یافته است و براساس سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در این هفته امکان ریزش قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا به سطح حمایت ۹۴٫۷۲ زیاد است.

هر چند قیمت شاخص دلار آمریکا در اولین تلاش خود موفق به شکست سطح حمایت ۹۵٫۳۸ نشد اما بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از شانس کاهش قیمت به سطح ۹۴٫۸۳ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) خبر می دهد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۹۶٫۵۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) موجب تقویت قیمت به سطح ۹۷٫۸۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) می گردد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی شاخص جهانی دلار آمریکا و هدف های بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا