تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ7) پیش بینی می شود قیمت آن با شکست سطح مقاومت ۴۶٫۹۱ دلار در هر بشکه تا سطح مقاومت بعدی ۴۷٫۳۲ (بالاترین سطح ۵ جولای ۲۰۱۷) افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی نشان داده است.

از نظر تحلیل فاندامنتال کاهش سرعت روند افزایش تعداد سکوهای حفاری آمریکا و تقویت تقاضا برای نفت از سوی چین موجب شده تا قیمت نفت امروز در معاملات ابتدایی هفته با افزایش روبرو شود. آمارهای موسسه بیکر هیوز نشان داد که شرکت حفاری آمریکا در هفته منتهی به ۱۴ جولای تنها ۲ سکو را اضافه کرده اند و کل سکوها به ۷۶۵ سکو رسیده است.

هر چند این تعداد سکو بالاترین رقم از آوریل ۲۰۱۵ تاکنون است، اما روند این افزایش ها کند شده است و متوسط سکوهای اضافه شده در ۴ هفته گذشته به ۵ سکو رسیده که پایین ترین نرخ افزایش تعداد سکوهای حفاری نفت شرکت بیکر هیوز از ماه نوامبر ۲۰۱۶ تاکنون است. کند شدن روند افزایش تعداد سکوها و کاهش میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته دلیل مثبت افزایش قیمت نفت در بازار است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۴۶٫۹۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۲٫۰۵ قرار دارد و در این موج در بیشترین قدرت خود می تواند تا سطح ۴۸٫۹۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) افزایش یابد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج نزولی ۴۷٫۳۲ به ۴۳٫۶۵ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) نشان می دهد که قیمت نفت آمریکا به بالای سطح مقاومت ۴۶٫۴۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) رسیده است و از شانس زیادی برای رشد تا سطح مقاومت ۴۷٫۳۲ برخوردار است.

از منظر تحلیل تکنیکال باید توجه داشت اگر امروز به هر دلیلی قیمت نفت آمریکا نتواند با قدرت بالای سطح مقاومت ۴۶٫۹۱ تثبیت شود و یا این که این موج کوتاه و ضعیف باشد، ممکن است موج C در حوالی سطح مقاومت ۴۶٫۹۱ پایان یابد و روند افزایشی وارونه شود.

در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۴۶٫۲۹ منجر به کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطح حمایت بعدی ۴۵٫۹۲ و ۴۵٫۴۹ می شود در غیر این صورت احتمال لمس دوباره سطح ۴۷٫۳۲ (بالاترین سطح ۵ جولای ۲۰۱۷) وجود دارد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU7) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۴۹٫۵۴ دلار در هر بشکه رشد یابد و سیگنال خرید صادر کند که این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۴۸٫۸۹ در نمودار بعدی نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطح مقاومت ۴۸٫۸۹ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شده است و سطح مقاومت بعدی بر روی ۴۹٫۵۴ دیده می شود که اگر این سطح مقاومت هم شکسته شود موجب تقویت بیشتر قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح مقاومت ۵۰٫۳۵ می شود.

در چارت روزانه بعدی به وضوح مشخص است که در نزدیکی سطح ۴۹٫۵۴ یک مقاومت دیگری در سطح ۴۹٫۷۱ قرار دارد که این سطح در نمودار روزانه بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۴٫۳۵ قرار دارد.

بنابراین برای امروز یا فردا اگر به هر دلیلی سطح مقاومت ۴۹٫۷۱ شکسته شود نه تنها تاییدی در جهت صدور سیگنال خرید و صعود قیمت تا سطح ۵۰٫۳۵ است بلکه زمینه ورود خریداران و رشد قیمت نفت برنت دریای شمال تا سطح مقاومت ۵۱٫۳۶ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) را فراهم می آورد که در نمودار روزانه مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن