تحلیل چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت در نزدیکی سطوح حمایت ۹۴٫۸۳ و ۹۴٫۷۲ به حرکت نزولی خود پایان دهد و بعد از آن شروع به حرکت اصلاحی و افزایشی کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت پایین نشان داده است. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) تشکیل شده اند و به باور ما هر یک از این سطوح حمایت می تواند فرصتی را برای تشکیل یک حرکت اصلاحی و افزایشی ایجاد کند.

همچنین واگرایی افزایشی در اندیکاتور روزانه RSI نشان می دهد که موج نزولی c به انتهای راه خود رسیده است و خیلی بعید به نظر می رسد که قیمت شاخص دلار آمریکا در این موج بتواند به زیر سطوح حمایت ۹۴٫۸۳ و ۹۴٫۷۲ کاهش یابد و حتی اگر هم این سطوح شکسته شود منجر به کاهش اندک و جزئی قیمت تا سطح حمایت بعدی بر روی سطح ۹۴٫۱۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) می شود.

در سایر تحولات برای معاملات یورو بازار به شدت آرام است و بعد از رسیدن قیمت به سطح ۱٫۱۴۹۰ (بالاترین سطح ۱ ساله گذشته) شاهد تحرک چندانی نبودیم و رفتار قیمت یورو – دلار آمریکا در وضعیتی خنثی قرار دارد و بازار فاقد جهت خاصی است. این مسئله بیشتر به دلیل فضای برزخ گونه ای است که بازار را احاطه کرده است.

در نوشتار های گذشته به این مسئله اشاره کردیم که از نظر تکنیکی عطش شدیدی برای خرید یورو وجود دارد اما بازار بهانه بنیادی خاصی نیافته است. در چنین وضعیتی ظاهرا بازیگران بزرگ بازار برای روشن تر شدن اوضاع بهترین پوزیشن را صبوری می دانند. در هفته جاری جلسه بانک مرکزی اروپا پنجشنبه برگزار می شود و هرچند انتظار تغییری در میزان نرخ بهره از عدد %۰٫۰ را نداریم اما کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراقی که پس از اعلام نرخ بهره برگزار می شود همواره از اهمیت خاصی بر خوردار بوده است.

مسائلی همچون تغییر سیاست های پولی ارزان به سیاست های پولی خنثی و کاهش خرید اوراق قرضه یا تقویت یورو که منجر به کاهش صادرات و رشد ضعیف تورم می شود می تواند مسائل مورد بحث دراقی باشد و بسته به اینکه وی کدامیک ازینها را در دستور کار بانک مرکزی اروپا قرار دهد، بازار در همان جهت حرکت خواهد کرد. با توجه به موج اخیر بازار و تقویت یورو و پابرجا بودن مسئله کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا ، احتمال تکیه دراقی بر تعدیل برنامه های حمایتی و کاهش خرید اوراق قرضه بیشتر از سایر گزینه هاست.

مقامات بانک مرکزی اروپا گفته اند که این بانک احتمالا در جلسه ۷ سپتامبر ۲۰۱۷ سیگنال واضح و روشنی در خصوص کاهش تدریجی برنامه خرید اوراق قرضه برای سال آینده صادر خواهند کرد. هر چند برای جلسه این هفته بانک مرکزی اروپا انتظار تغییر جدّی در سیاست های پولی را نداریم اما سخنرانی دراقی در جکسون هول وایومینگ آمریکا که تقریبا دو هفته قبل از جلسه ۷ سپتامبر بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد می تواند فرصتی مناسبی برای ماریو دراقی باشد تا مشخص کند که بانک مرکزی اروپا چقدر برای اجرای سیاست کاهش خرید اوراق قرضه (Tapering) مصمم است.

طبق آخرین گزارشات از کمیسیون معاملات آتی کالاهای اساسی (CFTC) یا شورای نظرات بر معاملات سلف آمریکا که روز ۱۰ جولای ۲۰۱۷ منتشر شد قرارداد های خرید یورو با ۶۳۰۰+ قرارداد افزایش از ۷۷۵۰۰ قرارداد به ۸۳۸۰۰ قرارداد رشد داشته است که بالاترین میزان خرید یورو در معاملات بورس سلف آمریکا در  ۶ ساله گذشته است.

با توجه به این موضوع اگر در جلسه هفته بانک مرکزی اروپا لحن ماریو دراقی در مورد سیاست های پولی تند و تیز باشد و به موضوع کاهش برنامه خرید اوراق قرضه اشاره کند، در این صورت، برای یورو نرخ ۱٫۱۶۱۶ (بالاترین سطح مه ۲۰۱۶) و پس از آن سطح ۱٫۱۷۱۵ (بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۱۵) را در روزهای آتی می توان پیشاپیش انتظار داشت.

ارزش پوند نیز در مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۰ ماهه گذشته صعود کرده است که می تواند تارگت های افزایشی ۱٫۳۱۲۱ (بالاترین سطح ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶) و ۱٫۳۱۵۸ (خط بولینجر باند ۳۰ هفته) را مشخص سازد. طبق آخرین گزارشات از کمیسیون معاملات آتی کالاهای اساسی (CFTC) یا شورای نظرات بر معاملات سلف آمریکا که روز ۱۰ جولای ۲۰۱۷ منتشر شد قرارداد های فروش پوند با ۳۶۰۰ قرارداد فروش کمتر از ۲۷۸۰۰- قرارداد به ۲۴۱۰۰- قرارداد فروش کاهش داشته است که چشم انداز مثبتی را برای پوند رقم زده است.

در تقویم اقتصادی این هفته آمریکا اخبار چندان مهمی دیده نمی شود و در ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه به غیر از شاخص تولیدی امپایر استیت آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما در ادامه روزهای سه شنبه تا پنج شنبه، بیشترین توجه بازار بر روی مجوز های ساختمان سازی و شروع خانه سازی و شاخص تولیدی فیلادلفیای بانک فدرال آمریکا متمرکز خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا