ســـــقوط دلار به پایین ترین سطوح ۱۰ ماهه گذشته پس از رد طرح بیمه درمانی ترامپ

امروز با آغاز حرکت معاملات بازار انتشار خبر مخالفت دو نماینده جمهوری‌خواه آمریکا با لغو لایحه بیمه خدمات بهداشتی، به سقوط دلار آمریکا به کمترین نرخهای ۱۰ ماهه گذشته منجر شد و در این هیاهو، یورو بود که پیروزمندانه در بازار آسیا و اروپا تقویت شد و تا بدین لحظه توانسته از سطح مقاومت ۱٫۱۴۸۰ عبور کند و در صعودی دیگر مقاومت مهم و کلیدی ۱٫۱۵۰۰ را نیز پشت سرگذارد و خود را به بالای سطح ۱٫۱۵۵۰ بکشاند.

جمهوری خواهان ۵۲ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را در اختیار دارند و با اضافه شدن نام مایک لی و جری موران به لیست مخالفان، این لایحه دیگر شانسی برای رای آوردن در صحن سنا ندارد و به طور بالقوه یک شکست بزرگ برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می باشد که انتشار این خبر باعث کاهش دلار در برابر ارزهای اصلی در بازارها شده است. برنامه جمهوری خواهان در حذف و جایگزینی برنامه بیمه خدمات درمانی دوران باراک اوباما با عدم حمایت این دو سناتور جمهوری خواه ممکن است شکست بخورد.

مایک لی و جری موران دو سناتور جمهوری خواه آمریکایی اعلام کردند که از این برنامه که از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده، حمایت نمی‌کنند. هدف از ارائه این طرح مورد مناقشه، لغو “اوباما کر” یا بیمه همگانی است که دولت دموکرات باراک اوباما طراحی و به اجرا گذاشته بود. با افزایش گمانه زنی ها از احتمال لغو لایحه بیمه همگانی ترامپ، فعالان بازار نسبت به تصویب طرح کاهش میزان مالیات دهی شرکت ها نیز ناامید شدند و معتقدند مجلس نمایندگان با طرح های دولت ترامپ مخالف است.

در واقع تردیدها در مورد توانایی ترامپ برای پیشبرد طرح اصلاحات خدمات درمانی و از سوی دیگر انتظارات بازار از اینکه بانک فدرال رزرو آمریکا نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری ممکن است رویکردی محتاطانه را در پیش بگیرد، در اولین واکنش، به سقوط شدید و سریع دلار در مقابل سایر ارزهای اصلی بازار انجامیده است.

در آستانه جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) که قرار است این هفته روز پنجشنبه تشکیل جلسه دهد، قیمت یورو با عبور از تمامی سطوح مقاومت خود، رکورد جدیدی را از خود از ماه مه سال ۲۰۱۶ به این سو بجا گذاشته است و اکنون پیش بینی می شود باز هم یورو رکورد جدیدی را بوجود آورد.

با نگاهی به نمودار می توان مشاهده کرد که پس از درهم شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۱۵۰۰ یورو اکنون قوی تر از گذشته به سوی بالاترین سطح مه ۲۰۱۶ خود یعنی سطح ۱٫۱۶۱۶ باز می گردد و بالاترین سطح ماه اوت ۲۰۱۵ یعنی سطح ۱٫۱۷۱۵ می تواند تارگت افزایشی بعدی یورو در مقابل دلار باشد. لازم به ذکر است سطح ۱٫۱۷۱۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۲۵۷۰ به ۱٫۰۳۴۰ قرار دارد و سطح ۱٫۰۷۳۶ نیز بر روی سطح فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج ۱٫۳۹۹۵ به ۱٫۰۳۴۰ تشکیل شده است.

با توجه به اینکه قیمت یورو در مقابل دلار هم اکنون در بالای سطح ۱٫۱۵۰۰ قرار دارد، انتظار می رود تا قبل جلسه مهم و حساس بانکهای مرکزی اروپا و آمریکا در ماه سپتامبر، حرکت صعودی یورو تا منطقه ۱٫۱۷ کماکان ادامه یابد. ارزش دلار استرالیا نیز پس از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی استرالیا (RBA) که در آن خوش بینی خود را در خصوص چشم انداز اقتصادی کشور مطرح کرد، به بالای سطح ۰٫۷۹۰۰ صعود کرد که نشان دهنده تلاش مجدد خریدارن برای حرکت به سوی سطح روانی ۰٫۸۰۰۰ می باشد.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری با توجه به شکست سطوح حمایت ۹۴٫۸۳ و ۹۴٫۷۲ به سطح حمایت بعدی ۹۴٫۱۶ کاهش یابد و از هم اکنون سیگنال فروش صادر کرده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) قرار داشتند و شکست آن منجر به کاهش قیمت شاخص دلار آمریکا در موج نزولی c به سوی سطح ۹۴٫۱۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) خواهد شد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا