تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا احتمال افزایش قیمت تا سطح ۱۲۵۰ وجود دارد که این حرکت افزایشی را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۳۹ در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در مشخص است این سطح مقاومت ۱۲۳۹ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) به ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) قرار داشت که دیروز شکسته شد و هدف بعدی بر روی سطح مقاومت ۱۲۵۰ قرار دارد که بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی دیده می شود.

اگر این سطح مقاومت هم شکسته شود موجب تقویت بیشتر به سطح مقاومت بعدی ۱۲۶۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) می شود. بنابراین برای امروز تا زمانیکه قیمت آن بالای سطح مقاومت ۱۲۳۹ قرار دارد احتمال افزایش به سطح ۱۲۵۰ وجود دارد و تنها کاهش قیمت به زیر سطح ۱۲۳۴ به معنای شکست غلط سطح ۱۲۳۹ می باشد که می تواند منجر به برگشت و اصلاح به سطوح ۱۲۲۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۲۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) شود.

اونس جهانی طلا در بازار آمریکا دیشب دوباره حمایت شد و وقتی از سد ۱۲۳۹ گذشت بر شتابش افزوده شد و تا حدود ۱۲۴۴ بالا رفت. گویا گمانه زنی ها از اینکه بانک فدرال رزرو آمریکا نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری ممکن است رویکردی محتاطانه را در پیش بگیرد و هم همچنین مخالفت دو نماینده جمهوری‌خواه آمریکا با لغو لایحه بیمه خدمات بهداشتی در این حرکت افزایشی قیمت اونس طلا به بالاترین نرخهای دو هفته گذشته بی تاثیر نبوده است.

از سوی دیگر فعالان بازار حتی نسبت به تصویب طرح کاهش میزان مالیات دهی شرکت ها توسط دولت ترامپ ناامید شدند و معتقدند مجلس نمایندگان با طرح های دولت ترامپ مخالف است که این اخبار به ضرر دلار و به نفع اونس طلا شده اند. معمولا در بازارهای سرمایه گذاری شایعه خبر از خود خبر مهمترند و برای همین معروف است که می گویند شایعه را بخر و خبر را بفروش.

از طرف دیگر با توجه به کاهش دلار به پایین ترین نرخهای ۱۰ ماهه گذشته در برابر ارزهای اصلی در صورتی امروز اخبار بازار مسکن آمریکا ضعیف تر از حد انتظارات بازار اعلام شوند، فرصت مناسبی برای افزایش قیمت اونس طلا تا سطح ۱۲۵۰ خواهد بود.

هر چند که در مباحث پیشین تا حدودی به این بحث پرداختیم اما به سبب اهمیت موضوع و سوالاتی که جسته و گریخته از طرف دوستان مطرح شد یک بار دیگر به این مسئله اشاره می کنیم. از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

امروز شاخص های اقتصادی مهمی به غیر از آمار مجوز ساختمان سازی آمریکا (پیش بینی بازار ۱٫۲۰۰ میلیون واحد) و آمار شروع خانه سازی آمریکا (پیش بینی بازار ۱٫۱۵۵ میلیون واحد) نداریم و شاید اعلام میزان ذخائر نفتی ایالات متحده مهمترین خبر امروز بازار نفت باشد که به شدت مورد توجه معامله گران نفت قرار خواهد گرفت.

با این حال بازار در فضای انتظار بسر نمی برد و جهت خود را به نیکی می داند بنابراین انتظار نداریم تا شاخصهای اقتصادی امروز تاثیر بالایی بر بازار داشته باشند و جهت بازار بر اساس اخبار روزهای گذشته تعیین خواهد شد و به بیان دیگر بازار مشغول هضم اخبار است.

دیروز همچنین آمار بهای واردات آمریکا در ماه ژوئن به خاطر کاهش هزینه های فرآورده های نفتی، برای دومین ماه متوالی کاهش یافت که به معنای کاهش فشارهای تورمی در آمریکاست و همانطور که می دانیم اعلام ضعیف اخبار اقتصادی آمریکا به تضعیف دلار و به تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک می کند.

لازم به ذکر است امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز ۸۲۱٫۴۴۸ تن اعلام شد و معامله گران اونس طلا هنوز توجهی به کاهش ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نکرده اند و قیمت هم اکنون تا نرخهای بالای ۱۲۳۹ پیشروی داشته است و همانطور که در بالا گفته شد تا زمانیکه بالای این سطح قرار دارد، امکان رسیدن قیمت به سطح ۱۲۵۰ قوت بیشتری خواهد گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا