رکورد شکنی یورو در آستانه جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB)

در ایالات متحده آمریکا امروز بیشترین توجه بازار بر روی شاخص مجوزهای ساختمان سازی و شروع خانه سازی و فردا به جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) و شاخص تولیدی فیلادلفیای بانک فدرال آمریکا متمرکز خواهد بود. علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند اخیر یورو انتظار بازار برای جلسه بانک مرکزی اروپا نیز موجب حاکم شدن فضایی آرام و خنثی بر بازار شده است.

وضعیت برای یورو تقریبا به همین منوال است که امروز و احتمالا فردا تا قبل از جلسه بانک مرکزی اروپا شاهد حرکت خاصی در بازار نباشیم که این مسئله موج احتمالی فردا بعد از سخنرانی دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا را قویتر خواهد کرد.

فردا جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) برگزار می شود و هرچند انتظار تغییری در میزان نرخ بهره از عدد %۰٫۰ را نداریم اما کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراقی که پس از اعلام نرخ بهره برگزار می شود همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و در آستانه برگزاری جلسه بانک مرکزی اروپا یورو در برابر دلار به بالاترین حد خود از ماه مه ۲۰۱۶ به این سو دست یافته است.

این مسئله حکایت از آن دارد که گمانه زنیها در باره جلسه فردا ECB همچنان به نفع یورو است و معامله گران انتظار ندارند تا دراقی سیگنال منفی روانه بازار کند. تنها مسئله ای که می تواند به واسطه افزایش یورو آسیب ببیند بخش صادرات منطقه است که هرچند مسئله کم اهمیتی نیست و گاه و بیگاه دست مایه شبکه های خبری و تحلیلگران می شود.

اما حقیقت آنست که دراقی و همکارانش تا کنون اشاره ای این مسئله نداشته اند و همچنان بر اجرای سیاست کاهش خرید اوراق قرضه اصرار ورزیده اند اما باید توجه داشت که افزایش یورو یکی از عواملی است که تورم در منطقه اتحادیه اروپا را تعدیل می کند. با این حال به نظر می رسد که مقامات ECB از وضع موجود چندان نا خرسند نباشند و اگر این سناریو در جلسه فردا تایید شود انتظار فتح سطح ۱٫۱۶۱۶ (بالاترین سطح ماه مه ۲۰۱۶) در جفت ارز یورو – دلار آمریکا را دیر یا زود خواهیم داشت.

برای جلسه فردا مسائلی همچون تغییر سیاست های پولی ارزان به سیاست های پولی خنثی و کاهش خرید اوراق قرضه یا تقویت یورو که منجر به کاهش صادرات و رشد ضعیف تورم می شود می تواند مسائل مورد بحث دراقی باشد و بسته به اینکه وی کدامیک ازینها را در دستور کار بانک مرکزی اروپا قرار دهد، بازار در همان جهت حرکت خواهد کرد.

با توجه به موج اخیر بازار و تقویت یورو به بالاترین نرخهای خود از ماه مه ۲۰۱۶ به این سو و پابرجا بودن مسئله کاهش برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا ، احتمال تکیه دراقی بر تعدیل برنامه های حمایتی و کاهش خرید اوراق قرضه بیشتر از سایر گزینه هاست.

همچنین انتشار خبر هفته گذشته از روزنامه وال استریت ژورنال (WSJ) مبنی بر اینکه قرار است ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا  (ECB)  در ماه اوت در جکسون هول وایومنیگ آمریکا برای اولین بار در سه ساله اخیر سخنرانی کند و به موضوع اجرای سیاست کاهش خرید اوراق قرضه (کاهش خرید ۶۰ میلیارد یورو اوراق قرضه) اشاره کند این موضوع نیز می تواند به تقویت یورو در بازارها کمک کند.

همانطور که قبلا بدان اشاره شد مقامات بانک مرکزی اروپا گفته اند که این بانک احتمالا در جلسه ۷ سپتامبر ۲۰۱۷ سیگنال واضح و روشنی در خصوص کاهش تدریجی برنامه خرید اوراق قرضه برای سال آینده صادر خواهند کرد. هر چند برای جلسه فردا بانک مرکزی اروپا انتظار تغییر جدّی در سیاست های پولی را نداریم اما سخنرانی دراقی در جکسون هول وایومینگ آمریکا که تقریبا دو هفته قبل از جلسه ۷ سپتامبر بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد می تواند فرصتی مناسبی برای ماریو دراقی باشد تا مشخص کند که بانک مرکزی اروپا چقدر برای اجرای سیاست کاهش خرید اوراق قرضه (Tapering) مصمم است.

لازم به ذکر است طبق آخرین گزارشات از کمیسیون معاملات آتی کالاهای اساسی (CFTC) یا شورای نظرات بر معاملات سلف آمریکا که روز ۱۰ جولای ۲۰۱۷ منتشر شد قرارداد های خرید یورو با ۶۳۰۰+ قرارداد افزایش از ۷۷۵۰۰ قرارداد به ۸۳۸۰۰ قرارداد رشد داشته است و بالاترین میزان خرید یورو در معاملات بورس سلف آمریکا در  ۶ ساله گذشته است که این موضوع شرایط را برای رشد بیشتر یورو مهیا نموده است.

بنابراین با توجه به عدم رشد تورم و خرده فروشی در ایالات متحده آمریکا که ریسک رشد نرخ بهره دلار برای بار سوم توسط بانک فدرال رزرو در سال جاری را پایین آورده است، اگر در جلسه فردا بانک مرکزی اروپا لحن ماریو دراقی در مورد سیاست های پولی تند و تیز (Hawkish) باشد و به موضوع کاهش برنامه خرید اوراق قرضه اشاره کند، در این صورت، برای یورو نرخ ۱٫۱۶۱۶ (بالاترین سطح مه ۲۰۱۶) و پس از آن سطح ۱٫۱۷۱۵ (بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۱۵) را در روزهای آتی می توان پیشاپیش انتظار داشت.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده هنوز پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به شکست سطوح حمایت ۹۴٫۸۳ و ۹۴٫۷۲ به سطح حمایت بعدی ۹۴٫۱۶ کاهش یابد و از هم اکنون سیگنال فروش صادر کرده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) قرار داشتند و شکست آن منجر به کاهش قیمت شاخص دلار آمریکا در موج نزولی c به سوی سطح ۹۴٫۱۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) خواهد شد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا