صعـــــود قوی یورو در بازار پس از تاکید دراقی بر لزوم بحث در مورد تغییر سیاست در ماه سپتامبر

دقایقی پیش دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا سخنرانی کرد و مباحثی را مطرح نمود که خریداران یورو را دوباره خشنود کرد. این در شرایطی است که یورو بعد از اعلام عدم تغییر نرخ بهره و بیانیه بانک مرکزی اروپا تا سطح حمایت ۱٫۱۴۸۰ اصلاح کرده بود اما این امواج عمدتا دارای دلیل بنیادی خاصی نیستند و بیشتر به واسطه اشباع شدید از خرید می باشند.

از این رو مارکت مترسد فرصتی برای ورود به بازار و خرید این ارز بود تا اینکه بعد از سخنرانی دراقی بالاخره ارزش یورو در برابر دلار به بالای عدد ۱٫۱۶ رسید که این حد بسیار بالایی برای یورو محسوب می شود و این عدد از ماه مه ۲۰۱۶ تا کنون لمس نشده بود و در صعودی دیگر مقاومت مهم و کلیدی ۱٫۱۶۱۶ را نیز پشت سرگذاشت.

جدای از آنکه امروز یورو به چه سمتی در حال حرکت است و چه شد، کنفرانس امروز ماریو دراقی یک پیام روشن داشت و آن اینکه با توجه به معطوف شدن توجه مقامات اروپایی به شروع بحث درباره کاهش برنامه خرید اوراق قرضه در ماه سپتامبر، روند کلی یورو همچنان صعودی است و با توجه به اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان نسبت به آمریکا که به نفع یورو شده است، حتی در صورت اصلاح این امواج مقطعی خواهند بود.

ظاهرا ماریو دراقی به خوبی این اوضاع را درک می کند به همین دلیل در لابه لای صحبت های امروز خود از گفتگوها در مورد انتظارات تورمی و پایان بخشیدن به برنامه خرید اوراق قرضه سخن گفت و در ادامه سخرانی خود ضمن اشاره به بهبود بی قید و شرط در اقتصاد منطقه اروپا افزود، ریسک های مرتبط با چشم انداز اقتصادی اتحادیه اروپا متعادل شده و اطلاعات منتشر شده تایید کننده تقویت گسترده وضعیت اقتصادی در اتحادیه اروپا است و رشد بهتر وضعیت اقتصادی اروپا می تواند به معنای رشد قوی و پویای تورم تفسیر شود و داده های مورد بررسی به رشد قوی و گسترده اقتصادی اتحادیه اروپا در دوره های پیش رو اشاره دارد.

از نظر دراقی معیارهای تورم نشانه های قانع کننده از رشد تورم در اتحادیه اروپا را نشان می دهند و به احتمال زیاد برنامه های سیاست گذاران اروپا برای شروع بحث در مورد تغییرات احتمالی و کاهش در برنامه خرید اوراق قرضه در فصل پاییز صورت خواهد گرفت. هر چند ماریو دراقی چارچوب زمانی دقیقی را برای تغییر سیاست های پولی مشخص نکرد اما اعلام نمود که سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا “به اتفاق آراء” بعد از تابستان در این خصوص بحث و گفتگو خواهند کرد.

در سایر تحولات همانطور که دیروز گفته شد برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده هنوز پیش بینی می کنیم قیمت آن با توجه به شکست سطوح حمایت ۹۴٫۸۳ و ۹۴٫۷۲ به سطح حمایت بعدی ۹۴٫۱۶ کاهش یابد و از هم اکنون سیگنال فروش صادر کرده است که می تواند در میان مدت (طی ۲ الی ۴ هفته) تارگت نزولی ۹۱٫۹۱ را نشانه بگیرد.

بنابراین براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۰۲٫۲۶ (بالاترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۷) قرار داشتند و شکست آن منجر به کاهش قیمت شاخص دلار آمریکا در موج نزولی c به سوی سطح ۹۴٫۱۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) و پس از آن سطح ۹۱٫۹۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) خواهد شد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا