تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا براساس نمودار تایم فریم یک ساعته زیر پیش بینی می شود قیمت آن در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۶۱ به پیک و سقف خود برسد و بعد از آن اصلاح کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت، نزدیک شدن قیمت به سقف کانال و واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته RSI نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۶۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج کاهشی ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) به ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) قرار دارد و با توجه به آنکه قیمت جهانی اونس طلا به سقف کانال نزدیک شده احتمال اینکه پس از برخورد به این سطح مقاومت ۱۲۶۱ به سوی سطح ۱۲۳۹ اصلاح کند زیاد است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و نزدیک به کف کانال می باشد.

همچنین واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته RSI نشان می دهد که احتمال تثبیت قیمت اونس طلا در بالای سطح مقاومت ۱۲۶۱ کمی بعید به نظر می رسد و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۵۰ شکسته شود منجر به کاهش و اصلاح قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۲۳۹ می شود. بنابراین برای امروز بهتر است منتظر واکنش قیمت جهانی اونس طلا به سطح مقاومت ۱۲۶۱ باشیم و ببینیم از این سطح شروع به حرکت اصلاحی خواهد کرد یا خیر.

وضعیت آشفته سیاسی در آمریکا که ارزش دلار آمریکا را به پایین ترین رقم در طی ۱۳ ماهه گذشته رسانده موجب شده تا قیمت جهانی اونس طلا خود را به بالاترین نرخهای ۴ هفته گذشته برساند و برای امروز باید منتظر ماند و دید قیمت آن موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۶۱ می شود یا نه که اگر موفق شود موجب تقویت بیشتر آن می شود در غیر این صورت موجب اصلاح و برگشت آن خواهد شد و به همین خاطر امروز معامله گران به واکنش قیمت به سطح مقاومت ۱۲۶۱ توجه زیادی دارند.

نگرانی های سیاسی در آمریکا امیدها به تصویب سریع برنامه های تحریک رشد اقتصادی و اصلاح مالیاتی ترامپ را کاهش داده است که همین امروز نیز فعلا قیمت جهانی اونس طلا در بالای سطح ۱۲۵۰ قرار داده است. باید توجه داشت که کاهش دلار موجب خواهد شد تا  قیمت فلزات و کالاهای ارزش گذاری شده به دلار از جمله اونس طلا برای دارندگان ارزهای بین المللی غیر دلاری پایین بیاید و این موجب افزایش تقاضا برای اونس طلا می شود که یکی از دلایل افزایش قیمت اونس طلا تا این حد همین کاهش دلار در برابر ارزهای اصلی بازار بوده است. به علاوه، در نباد فراموش کنیم که شرایط آشفته سیاسی و اقتصادی، معمولا سرمایه گذاران را برای در امان نگه داشتن سرمایه های خود از نوسانات بازارهای مالی، به بازار طلا سوق می دهد.

طبق آخرین گزارشات از کمیسیون معاملات آتی کالاهای اساسی (CFTC) یا شورای نظارت بر معاملات سلف آمریکا مدیران سرمایه گذاری در هفته منتهی به ۱۸ جولای ۲۰۱۷ برای اولین بار در طی شش هفته گذشته میزان معاملات خالص خرید طلای خود را در بورس کامکس (Comex) افزایش داده اند.

امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران به جز آمار فروش خانه های موجود آمریکا (پیش بینی بازار ۵٫۵۸ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۶۲ میلیون واحد) اخبار چندان مهمی را در تقویم اقتصادی آمریکا انتظار نداریم و معمولا در روزهای که خبر خاصی در بازار منتشر نمی شود، بازار متاثر از اخبار روزهای قبل خواهد بود و به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود.

هر چند این هفته جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز چهارشنبه ۲۶ جولای ۲۰۱۷ برگزار می شود و نرخ بهره و بیانیه آن اعلام خواهد شد اما پیش بینی می کنیم استثنا جلسه این ماه بانک فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر روند بازار نداشته باشد زیرا این احتمال از قبل در بازار وجود داشته که بانک فدرال به موضوع کاهش تراز نامه ۴٫۵ تریلیون دلاری خود در ماه سپتامبر اشاره کند.

همانطور که در صورتجلسه ماه مه گفته شد بانک فدرال میزان خرید خود در بازار اوراق قرضه خزانه را ۶ میلیارد دلار در ماه و بعد از آن هر سه ماه ۶ میلیارد دلار دیگر به این رقم اضافه می کند تا به ۳۰ میلیارد دلار کاهش در خرید اوراق قرضه برسد و در عین حال بانک فدرال میزان خرید خود از اوراق بهادار با پشتوانه وام های رهنی در ماه را ۴ میلیارد دلار کاهش می دهد و هر سه ماه ۴ میلیار دلار دیگر اضافه خواهد کرد تا در مجموع کاهش آن به ۲۰ میلیارد دلار در خرید اوراق بهادار با پشتوانه وام های رهنی برسد.  بنابراین می‌توانیم استنباط کنیم که انتظارات در رابطه با جلسه این هفته بانک فدرال از مدتها پیش شکل گرفته است و این اتفاق لحاظ شده است.

به عبارت دیگر طلا این فاکتور را در قیمت‌گذاری خود لحاظ کرده و از قبل به استقبال آن رفته که اگر به خاطر داشته باشد باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) شده بود و از این رو دیگر خبر جدیدی برای بازار نیست. در ادبیات مالی به چنین وضعیتی Priced in گفته می‌شود و بدین معنی که فاکتورهای مشخصی در قیمت‌گذاری منظور شده‌اند و انتشار اخبار این هفته بانک فدرال چندان تغییر خاصی در قیمت‌ها ایجاد نمی‌کند.

از سوی دیگر می توان گفت این حرکت افزایشی قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۰۴ به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۶۱ بیشتر به خاطر اقدام معامله گران به خرید جبرانی پس از شرط‌ بندی روی کاهش قیمت برای بستن و خارج شدن از قرارداد مربوطه (Short Covering) می باشد نه به خاطر تقاضای فیزیکی طلا و به همین خاطر است که موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۱۳٫۷۵۹ تن کاهش یافته است.

در تقویم اقتصادی این هفته از آمریکا اخبار متعددی دیده می شوند از جمله امروز آمار فروش خانه های موجود و در روزهای بعد ضریب اطمینان مصرف کنندگان، آمار فروش خانه های جدید و آمار سفارشات کالاهای بادوام اما مهمتر از همه شاخص مقدّم تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه دوم سال است که پیش بینی می شود روز جمعه از رقم قبلی %۱٫۴ به %۲٫۶ رشد یابد و آمار تعدیل تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم سال از %۱٫۹ به %۱٫۳ کاهش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا