تحلیل و بررسی چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در هفته جاری

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته سطح حمایت ۹۳٫۵۳ را لمس کند و اگر این سطح حمایت هم شکسته شود منجر به کاهش بیشتر آن به سطح ۹۲٫۸۸ می شود. باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪.

این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و به فروش می روند و هر موقع که مثل این روزها این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود اولین سطح حمایت قیمت شاخص دلار آمریکا بر روی ۹۳٫۵۳ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی از روند افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد و حمایت دومی بر روی سطح ۹۲٫۸۸ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح فوریه ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) دیده می شود.

به باور ما این دو سطوح حمایت با هم می توانند جلوی ریزش قیمت شاخص دلار آمریکا را بگیرند و ممکن است با افتادن قیمت در محدوده حمایت ۹۳٫۵۳ و ۹۲٫۸۸ این روند نزولی وارونه شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود اندیکاتور RSI به ۲۳٫۴۳ رسیده که از روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۲ سابقه نداشته است تا این حد پایین بیاید و این منطقه، منطقه اشباع فروش برای دلار آمریکا محسوب می شود.

کاربرد  RSI همانطور که قبلا گفته شد این ‌اندیکاتور بین دو سطح صفر و ۱۰۰ در نوسان می‌باشد. در این بین، دو سطح کلیدی ۳۰ و ۷۰ را به ترتیب به عنوان سطوح اشباع فروش و اشباع خرید می‌نامند. به این معنی که هر گاه مقدار RSI از عدد ۳۰ کمتر شود به این معنی است که شاهد فروش‌های افراطی در بازار هستیم و لذا امکان کاهش فشار فروش و صعود قیمت وجود دارد. بر عکس، عبور RSI از سطح ۷۰ به سمت بالا به معنی انجام خریدهای افراطی در بازار است که در نهایت این خریدها ممکن است هر لحظه به پایان رسیده و شاهد نزول قیمت باشیم.

بازار مشتقات، (Derivatives market) نیز چشم انداز یورو را افزایشی نشان می دهد، این بازار گونه‌ای بازار مالی برای مبادلات ابزارهای مشتقه، همچون بازار معاملات آتی یا اختیار معامله است، که ارزش آن از ارزش دیگر دارایی‌ها مانند اوراق بهادار، نرخ بهره، کالای اساسی و شاخص اوراق بهادار، مشتق می‌شود بطوریکه ریسک ریورسال یک ساله یورو به بیشترین سطح خود از ماه اکتبر ۲۰۰۹ به این سو رسیده است و تحولات آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا که هفته گذشته منتشر شد نشان می دهد فروش دلار آمریکا توسط سفته بازان به بالاترین حد خود از ماه فوریه ۲۰۱۳ به این سو افزایش یافته است.

بنابراین همان‌طور که در این نمودار روزانه پایین دیده می‌شود این هفته راه برای کاهش شاخص دلار آمریکا به ترتیب تا سطوح حمایت ۹۳٫۵۳ و ۹۲٫۸۸ وجود دارد و با توجه به این تحولات در جفت ارز یورو – دلار آمریکا احتمال حرکت افزایشی تا رسیدن قیمت به سطح مقاومت ۱٫۱۷۱۲ (بالاترین سطح ۲۴ اوت ۲۰۱۵) و پس از آن سطح مقاومت ۱٫۱۷۳۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۳۹۹۵ به ۱٫۰۳۴۰) وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا