تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن اگر به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱۲۶۱ تثبیت شود سطح حمایت ۱۲۵۰ را تاچ کند و با شکست این سطح حمایت زمینه اصلاح و برگشت قیمت به سطح ۱۲۳۹ را فراهم آورد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۱۲۵۰ و ۱۲۳۹ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۲۹۵ (بالاترین سطح ۶ ژوئن ۲۰۱۷) به ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) قرار دارند.

به باور ما روند افزایشی قیمت جهانی اونس طلا که از سطح ۱۲۰۴ شروع شده در قالب پنج موج شکل گرفته است که این ساختار به تکمیل شدن این چرخه افزایشی اشاره دارد و به این خاطر احتمال تشکیل حرکت اصلاحی به نرخهای پایین ۱۲۵۰ وجود دارد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا در یک کانال در نوسان است و با توجه به برخورد قیمت به سقف این کانال، احتمال برگشت و اصلاح به ترتیب به سطوح ۱۲۴۵ (مماس با کف کانال) و ۱۲۳۹ وجود دارد. لازم به ذکر است واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته RSI نیز نشان می دهد که خریدهای افراطی در بازار صورت گرفته است که در نهایت این خریدها ممکن است هر لحظه در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۶۱ به پایان برسد و شاهد اصلاح قیمت جهانی اونس طلا باشیم.

در حرکت صعودی نیز تنها به شرط بسته شدن قیمت در نمودار ۲ ساعته در بالای سطح مقاومت ۱۲۶۱ می تواند سناریوی اصلاحی را خنثی کند و قیمت را به سطح ۱۲۷۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی) برساند که برای تحقق آن باید بتواند از سطح مقاومت ۱۲۶۱ با قدرت عبور کند در غیر این صورت همانطور که در بالا گفته شد احتمال برگشت و اصلاح قیمت به سمت کف کانال وجود دارد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

قیمت جهانی طلا با نزدیک به شدن به سطح مقاومت ۱۲۶۱ که دیروز بدان اشاره کردیم فعلا در فاز انتظار است زیرا فردا اطلاعات بیانیه بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد که اگر این اطلاعات نشانگر بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و قوّت گرفتن گمانه زنی ها از رشد نرخ بهره در ماه دسامبر باشد می تواند باعث اصلاح قیمت جهانی طلا شود و برعکس اگر نشانگر وخامت اوضاع اقتصادی باشد می تواند با شکست سطح مقاومت ۱۲۶۱ باعث رشد قیمت جهانی طلا شود.

باید توجه داشت مدتی است که صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) هر روز از میزان ذخایر طلای خود کم می کند و در حال حاضر موجودی ذخایر آن به ۸۰۹٫۶۱۹ تن کاهش یافته است و از سوی دیگر به دلیل صعود شدید قیمت جهانی طلا به بالاترین نرخهای ۱ ماهه گذشته این احتمال وجود دارد که بازار اقدام به انجام حرکت اصلاحی نموده و شاهد بازگشت قیمت به سطوح پایین باشیم که این حرکت در راستای حفظ سود (Profit Taking) در آستانه جلسه بانک فدرال و اخبار مهم اقتصادی آمریکا در آخر هفته قابل توجیه است.

اگرچه ما در این بخش فاندامنتال قصد تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا را نداریم و توضیحات در بالا داده شده اما بواسطه پیوند گریز ناپذیر مناسب می دانیم تا به بعضی نکات تکنیکال هم اشاره داشته باشیم.از منظر تحلیل تکنیکال واگرایی کاهشی در اندیکاتور RSI و رسیدن قیمت به منطقه اشباع خرید و برخورد قیمت به سقف کانال که گفته شد به معنی انجام خریدهای افراطی در بازار است که در نهایت این خریدها ممکن است هر لحظه در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۶۱ به پایان برسد و شاهد نزول قیمت باشیم.

از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا از مجلس سنای این کشور در خواست کرد که بررسی لایحه خدمات درمانی جمهوری‌‌خواهان را دوباره از سر بگیرد و از آنان خواسته است که به وعده‌های خود درباره لغو طرح اوباماکر  (طرح خدمات درمانی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا) و تصویب یک طرح خدمات درمانی جدید به جای آن عمل کنند.

برای امروز نتیجه رای گیری سنا درباره کنار گذاشتن یا جایگزینی طرح بیمه درمانی پیشنهادی دونالد ترامپ به جای طرح بیمه درمانی «اوباما کِر» که قرار است امروز به رای گذاشته شود، سرنوشت بازار از جمله قیمت جهانی طلا را در دست دارد. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار ضریب اطمینان مصرف کنندگان دیده می شود که انتظار می رود در ماه جولای از رقم قبلی ۱۱۸٫۹ به ۱۱۶٫۵ کاهش یابد و شاخص تولیدی ریچموند همانند رقم قبلی ۷ اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا