دلار آمریکا در پایین ترین سطح ۱۳ ماهه گذشته در آستانه جلسه FOMC

در آستانه شروع نشست دو روزه FOMC و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که فردا شب صورت خواهد گرفت، دلار آمریکا همچنان در پایین ترین نرخهای خود در ۱۳ ماهه گذشته معامله می شود و در حال حاضر، پس از اعلام آمارهای ضعیف تورم و خرده فروشی و عدم اطمینان سیاسی در آمریکا چندان منطقی به نظر نمی رسد که بانک فدرال با اظهار نظر در خصوص افزایش نرخ بهره جو بازار را متلاطم تر کند و پیش بینی می شود این دیدگاه تا حد زیادی برای بازار نیز قابل پذیرش باشد که حرکت نزولی دلار به احتمال زیاد با بیانیه این هفته FOMC نیز متوقف نخواهد شد.

برای چرایی ریزش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی از جمله یورو ، پوند ، ین ژاپن ، فرانک سوئیس و سقوط چشمگیر آن در مقابل ارزهای کالایی نظیر دلار استرالیا ، دلار نیوزلند و مخصوصا دلار کانادا به جز فاکتورهای خارجی یک مورد مهم را می توان مطرح کرد و آن شرایط نامناسب سیاسی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مساله‌ کمک اطلاعاتی از روسیه در انتخابات و تضعیف جایگاه ترامپ به عنوان رئیس جمهور، توان پیگیری وعده‌های اقتصادی او در زمان انتخابات را زیر سوال برده است و این موضوع همچنان مانع تقویت دلار در برابر سایر ارزها شده است.

در هر صورت بیانیه نرخ بهره جلسه بانک مرکزی آمریکا فردا شب اعلام می شود و هرچند انتظاری در تغییر نرخ بهره از عدد %۱٫۲۵ را نداریم اما بیانیه ای که پس از جلسه صادر می شود و آیا اینکه به افزایش دوباره نرخ بهره در سال جاری اشاره خواهد کرد یا اینکه چه موقع کاهش ترازنامه خود را شروع می کند می تواند کمی وضعیت دلار را مشخص کند.

با این حال با توجه به اینکه عوامل زیربنایی که موجب تضعیف دلار به کمترین نرخهای ۱۳ ماهه گذشته شده چندان عوض نشده اند انتظار تغییری در فضای کلی بازار را نداریم و بعید نیست که واکنش چندانی به خبر فردا شب هم نداشته باشیم. هر چند که به واسطه اهمیت روانی خبر ممکن است جهش هایی را هنگام اعلام خبر شاهد باشیم اما به احتمال زیاد دارای امواج تند و تیزی نخواهد بود و در واقع می توان گفت که اهمیت FOMC در جلسه فردا شب نسبت به جلسات گذشته کمتر شده و به احتمال زیاد شاهد آن امواج خروشان بعد از انتشار بیانیه نباشیم.

در این میان امروز یورو توانست بعد از اعلام قوی آمار موقعیت تجاری آلمان (IFO) از وضعیت موجود در مقابل ارزهای اصلی به نفع خود دوباره بهره برداری کند و در مقابل دلار آمریکا خود را به بالاترین نرخهای دو ساله گذشته یعنی سطح ۱٫۱۶۸۴ برساند. امروز مشخص شد که آمار موقعیت تجاری آلمان IFO در ماه جولای به ۱۱۶٫۰۰ افزایش یافته و بالاتر از حد پیش بینی بازار ۱۱۴٫۹ بوده و رقم قبلی نیز با تعدیل مثبت از ۱۱۵٫۱ به ۱۱۵٫۲ تغییر یافت.

از این رو به نظر می رسد که احتمال بحث در مورد تغییر سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا در جلسه ماه سپتامبر یا اکتبر برای فعالان بازار مسلم شده است و این تغییر لحن گمانه زنیها خود را در ارزش یورو و افزایش قابل توجه آن نشان داده است.

در بازار قرارداد اختیار معامله یا آپشن ریسک ریورسال سه ماهه ۲۵ دلتا به ۰٫۲۵ درصد رسیده که بیشترین حجم پریمیوم خرید (calls) یورو از سال ۲۰۰۹ به این سو می باشد امری که می تواند بار دیگر به حرکت صعودی یورو در مقابل دلار تا سطح ۱٫۱۶۸۴ (بالاترین سطح ۲۳ ماهه گذشته) و حتی بیشتر موجب شود و تارگت های ۱٫۱۷۱۵ (بالاترین سطح ۲۴ اوت ۲۰۱۵) و پس از آن سطح ۱٫۱۷۳۶ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۳۹۹۵ به ۱٫۰۳۴۰) مشخص سازد.

برای امروز وجود انقضا قرارداد آپشن ۱٫۲ میلیاردی در محدوده ۱٫۱۶۵۰ و ۱٫۱۶۴۵ قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا را به احتمال زیاد در این منطقه حفظ خواهد کرد و باید توجه داشت اینها قراردادهای اختیار معامله وانیل (Vanilla) هستند و حتی اگر تا پایان ساعت انقضاء آن (۱۸:۰۰ به وقت تهران) در این مدت شکسته شوند معتبر هستند.

برخلاف یک آپشن مرزی (Barrier option) که در صورت شکسته شدن قرارداد اختیار معامله پایان می یابد و یا وابسته به مسیر دارای قابلیت فعال شونده یا باطل شونده است که در صورت رسیدن به سطح مرزی خاصی، آپشن را فعال کرده یا باطل می کند. به عنوان مثال در جفت ارز پوند – دلار وجود انقضا قرارداد آپشن ۱ میلیاردی در سطح ۱٫۳۰۰۰ ممکن است تا روز پنجشنبه قیمت آن را در بالای این سطح روانی نگه دارد و مثل آهن ربا پوند را جذب کند.

برای امروز نتیجه رای گیری سنا درباره کنار گذاشتن یا جایگزینی طرح بیمه درمانی پیشنهادی دونالد ترامپ به جای طرح بیمه درمانی «اوباما کِر» قرار است به رای گذاشته شود و در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار ضریب اطمینان مصرف کنندگان دیده می شود که انتظار می رود در ماه جولای از رقم قبلی ۱۱۸٫۹ به ۱۱۶٫۵ کاهش یابد و شاخص تولیدی ریچموند همانند رقم قبلی در عدد ۷ اعلام شود.

در سایر تحولات برای شاخص دلار آمریکا براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود اولین سطح حمایت قیمت شاخص دلار آمریکا بر روی ۹۳٫۵۳ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی از روند افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد و حمایت دومی بر روی سطح ۹۲٫۸۸ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح فوریه ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) دیده می شود که در کوتاه لمس خواهند شد.

به باور ما این دو سطوح حمایت با هم می توانند جلوی ریزش قیمت شاخص دلار آمریکا را بگیرند و ممکن است با افتادن قیمت در محدوده حمایت ۹۳٫۵۳ و ۹۲٫۸۸ این روند نزولی وارونه شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود اندیکاتور RSI به ۲۳٫۴۳ رسیده که از روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۲ به این سو سابقه نداشته است تا این حد پایین بیاید و این منطقه، منطقه اشباع فروش برای دلار آمریکا محسوب می شود.

بنابراین همان‌طور که در این نمودار روزانه پایین دیده می‌شود در کوتاه مدت فعلا راه برای کاهش شاخص دلار آمریکا به ترتیب تا سطوح حمایت ۹۳٫۵۳ و ۹۲٫۸۸ وجود دارد و با توجه به این تحولات در جفت ارز یورو – دلار آمریکا احتمال حرکت افزایشی تا رسیدن قیمت به سطح مقاومت ۱٫۱۷۱۲ (بالاترین سطح ۲۴ اوت ۲۰۱۵) و پس از آن سطح مقاومت ۱٫۱۷۳۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۳۹۹۵ به ۱٫۰۳۴۰) وجود دارد که پیشتر بدان اشاره کردیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا