تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU7) با توجه به موج پر قدرت صعودی که دیروز شاهد بودیم قیمت نفت آمریکا را تا سطح ۴۸٫۶۵ دلار در هر بشکه بالا کشاند و چنین قدرت افزایشی در قیمت نفت، نشانه مهمی از وجود پتانسیل رشد تا سطوح ۴۸٫۸۰ (بالاترین سطح ۵ ژوئن ۲۰۱۷ و خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) می باشد.

نکته بسیار حائز اهمیت در بررسی نمودار قیمت نفت خام سبک آمریکا و همچنین در تحلیل تکنیکال، قدرت روند افزایشی قیمت پس از اعلام کاهش موجودی ذخایر هفتگی موسسه نفت انجمن آمریکا (API) و همچنین قدرت و استحکام حرکت صعودی قیمت نفت به بالای سطح ۴۸٫۳۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از ۲۶٫۰۵ به ۵۵٫۲۴) است.

براساس آمارهای انستیتوی نفت آمریکا، میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته به جای کاهش ۳- میلیون بشکه به میزان ۱۰٫۲۳۰- میلیون بشکه کاهش داشت که بیشترین کاهش از ماه سپتامبر ۲۰۱۶ به این سو محسوب می شود و این در حالی است که رقم قبلی ۱٫۶۲۸+ میلیون بشکه رشد داشته بود.

از سوی دیگر با توجه به اعلام کشور عربستان برای محدود کردن صادرات نفت خود از ماه آینده به ۶٫۶ میلیون بشکه در روز که در صورت تحقق، حدود یک میلیون بشکه نسبت به یک سال قبل کاهش خواهد داشت به سرعت افزایش قیمت نفت کمک خواهد کرد و به همین دلیل دیروز بیشترین رشد روزانه خود را از ماه نوامبر تجربه کرد.

اگر امروز نیز در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا بیشتر از حد انتظارات بازار (پیش بینی بازار ۲٫۶۲۹- میلیون بشکه) کاهش یابد، می تواند فرصتی برای ورود مجدد به پوزیشن خرید باشد و همانطور که دیروز گفته شد ادامه ی گمانه زنی ها در مورد کاهش ذخایر نفت آمریکا و کند شدن میزان رشد تولید نفت شرکت شیل آمریکا به تقویت قیمت نفت می انجامد. امروز در حرکت اصلاحی نیز سطوح حمایت قیمت نفت خام سبک آمریکا به ترتیب بر روی ۴۷٫۹۷ و پس از آن ۴۷٫۷۰ تشکیل شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU7) پیش بینی می شود با توجه به موج افزایشی قوی دیروز که برای اولین بار از ماه ژوئن به بالای سطح روانی ۵۰ رسید با افزایش روبرو شود و به ترتیب به سطوح ۵۰٫۸۸ و ۵۱٫۲۱ تقویت شود که این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۵۰٫۱۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) در چارت پایین نشان داده است.

در واقع پس از آنکه عربستان وعده داد که از ماه آینده میلادی صادرات نفت خود را کاهش دهد و اوپک نیز از چند عضو خود خواست که میزان تبعیت خود از توافق کاهش تولید را افزایش دهند قیمت نفت برنت با افزایش روبرو شده است و بامداد امروز نیز با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۵۰٫۱۹ در واکنش به کاهش موجودی ذخایر هفتگی موسسه انجمن نفت آمریکا (API) زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت نفت برنت فراهم آورده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت ۵۰٫۱۹  بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C از سطح ۵۴٫۶۷ (بالاترین سطح ۲۵ مه ۲۰۱۷) قرار داشت که با قدرت شکسته شد و برای امروز در صورتیکه آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا نیز در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران بیشتر از حد پیش بینی های بازار (پیش بینی بازار ۲٫۶۲۹- میلیون بشکه)  کاهش یابد، احتمال تقویت قیمت نفت برنت بیشتر خواهد شد.

از نظر تحلیل بنیادی وزیر انرژی عربستان گفت که اوپک و تولید کنندگان غیر عضو اوپک متعهد شده اند توافق فعلی خود مبنی بر کاهش روزانه ۱٫۸ میلیون بشکه از تولید نفت خود را در صورت لزوم حتی بعد از ماه مارس ۲۰۱۸ نیز تمدید کنند. در خبری دیگر دیروز نیز همانطور که گفتیم وزیر انرژی روسیه گفت که اگر تبعیت کشورها از توافق کاهش تولید ۱۰۰ درصدی باشد، ۲۰۰ هزار بشکه نفت دیگر می تواند از بازار حذف شود.

در همین حال وزیر انرژی کشور عربستان تاکید کرد که در ماه اوت، صادرات نفت خود را به ۶٫۶ میلیون بشکه در روز محدود خواهد کرد که تقریبا یک میلیون بشکه در روز کمتر از یک سال پیش است و این خبر به همراه اظهارات اخیر رئیس هئیت مدیره شرکت خدمات نفتی هالیبرتون آمریکا (که بزرگترین شرکت خدمات نفتی جهان محسوب می شود) مبنی بر آنکه احتمالا رونق شرکت نفتی شیل آمریکا در سال آینده کاهش می یابد به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی کمک کرده است. در نمودار بعدی روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال با توجه به شکست سطح مقاومت ۵۰٫۱۹ دلار در هر بشکه و هدف های بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن