امروز انتظار برای FOMC ؛ بازار ارز در روندی آرام و خنثی

 در آستانه شروع نشست دو روزه  FOMC و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که امشب صورت خواهد گرفت نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی بانکهای مرکزی در دنیا، مدیریت سیستم پولی کشور است و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است اما هدف تمامی آنها، تبات و رشد اقتصادی کشور می باشد. در ایالات متحده آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حدنصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی) . همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

در هر صورت امروز و در آستانه اعلام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (FOMC) که ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود، انتظار می رود بیشتر معامله گران تمایلی برای ورود به بازار نداشته باشند. بطور کل نیز این طبیعت بازار است که روز های قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر، شاهد حرکت خنثی و آرام باشیم که امروز نیز تا قبل از خبر بانک فدرال از این قاعده مستثنی نیست.

پیش بینی می شود که بانک فدرال رزرو آمریکا ضمن عدم تغییر در نرخ بهره در %۱٫۲۵ به کاهش ترازنامه مالی ۴٫۵ تریلیون دلاری در ماه سپتامبر اشاره کند. همانطور که در صورتجلسه ماه مه گفته شد بانک فدرال رزرو آمریکا میزان خرید خود در بازار اوراق قرضه خزانه را ۶ میلیارد دلار در ماه و بعد از آن هر سه ماه ۶ میلیارد دلار دیگر به این رقم اضافه می کند تا به ۳۰ میلیارد دلار کاهش در خرید اوراق قرضه برسد.

در عین حال بانک فدرال میزان خرید خود از اوراق بهادار با پشتوانه وام های رهنی در ماه را ۴ میلیارد دلار کاهش می دهد و هر سه ماه ۴ میلیار دلار دیگر اضافه خواهد کرد تا در مجموع کاهش آن به ۲۰ میلیارد دلار در خرید اوراق بهادار با پشتوانه وام های رهنی برسد.  بنابراین می‌توانیم استنباط کنیم که انتظارات در رابطه با جلسه امشب بانک فدرال از مدتها پیش شکل گرفته است و این اتفاق در بازار لحاظ شده است.

در مورد افزایش نرخ بهره بانک فدرال نیز می بایست آمارهای اقتصادی قوی اعلام شود تا بانک فدرال را برای یک پله افزایش دیگر احتمالا در ماه دسامبر سال جاری قانع نماید که به چنین اقدامی تن دهد. طبق ابزار دیده بان شرکت CME Group معامله گران احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال در نشست ۱۲ – ۱۳ دسامبر سال جاری بانک مرکزی آمریکا را ۴۷ درصد پیش بینی می کنند.

در جفت ارز پوند – دلار برای روز پنجشنبه و جمعه وجود انقضا قرارداد آپشن ۲ میلیاردی پوند در سطح ۱٫۳۰ ممکن است قیمت آن را در حوالی این سطح روانی نگه دارد و مثل آهن ربا پوند را به خود جذب کند. در سایر تحولات حرکت نزولی امروز دلار استرالیا پس از آمار ضعیف قیمت مصرف کنندگان این کشور و اظهارات رئیس بانک مرکزی استرالیا آغاز شد و تا نزدیکی سطح حمایت ۰٫۷۸۷۵ کاهش یافت اما به دلیل عدم توانایی در شکست این سطح حمایت و وجود انقضا قرارداد آپشن بزرگ امروز در منطقه ۰٫۷۹۰۰ و ۰٫۷۹۱۰ دوباره به نزدیکی این محدوده برگشته است.

امروز تنها فرانک سوئیس در مقابل ارزهای اصلی بازار به شدت کاهش یافت و در برابر یورو به کمترین نرخهای خود در ۱۸ ماهه گذشته رسید. در جفت ارز یورو – فرانک سوئیس قیمت آن به بالای سطح ۱٫۱۱۵۰ رسید که بیشترین سطح از ماه فوریه ۲۰۱۶ به این سو است. به دلیل تاثیر ارزهای متقاطع با یکدیگر، ارزش دلار آمریکا در مقابل فرانک سوئیس نیز امروز به بالای سطح مقاومت ۰٫۹۵۷۶ افزایش یافت که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۰٫۹۶۲۰ (بالاترین سطح ۲۰ جولای ۲۰۱۷) به ۰٫۹۴۳۹ (پایین ترین سطح ۲۱ جولای) قرار دارد. کاهش اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه کشورهای اروپایی با یکدیگر از جمله دلایل کاهش امروز فرانک سوئیس می باشد.

اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله ایتالیا و آلمان در طی ۲ ماهه گذشته با ۵۰ واحد کاهش به حدود ۱۵۰ واحد رسیده است که این موضوع عمدتا به خاطر کاهش قابل توجه نوسانات بازار ارز در این مدت بوده است. در معاملات انتقالی نیز (Carry Trade) سرمایه گذاران با استقراض ارزهای کم بازده از جمله فرانک سوئیس اقدام به خرید دارایی ها و ارزهای پربازده می کنند و از اختلاف نرخ بهره، کسب سود می کنند. در سایر ارزها اکنون بازار به انتظار تصمیم امشب نشست FOMC است تا تکلیف خریداران و فروشندگان مشخص شود.

در سایر تحولات برای شاخص دلار آمریکا براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود اولین سطح حمایت قیمت شاخص دلار آمریکا بر روی ۹۳٫۵۳ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی از روند افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد و حمایت دومی بر روی سطح ۹۲٫۸۸ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح فوریه ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) دیده می شود که در کوتاه لمس خواهند شد.

به باور ما این دو سطوح حمایت با هم می توانند جلوی ریزش قیمت شاخص دلار آمریکا را بگیرند و ممکن است با افتادن قیمت در محدوده حمایت ۹۳٫۵۳ و ۹۲٫۸۸ این روند نزولی وارونه شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود اندیکاتور RSI به ۲۳٫۴۳ رسیده که از روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۲ به این سو سابقه نداشته است تا این حد پایین بیاید و این منطقه، منطقه اشباع فروش برای دلار آمریکا محسوب می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا