تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای امروز در قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود چنانچه قیمت موفق به شکست کامل سطح مقاومت ۱۲۶۴ شود تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۷۰ افزایش یابد و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) تشکیل شده اند و در این موج قادر است سیگنال خرید صادر کند و خود را تا سطح مقاومت ۱۲۷۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) بالا بکشاند.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت اونس طلا در این موج حتی در بیشترین حالت افزایشی خود می تواند به سطح ۱۲۹۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) برسد. لازم به ذکر است امروز هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به سطوح حمایت ۱۲۵۸ و ۱۲۵۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی) می باشد.

تمایلات بازار پس از انتشار شب گذشته بیانیه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) همچنان در مسیر افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۶ هفته گذشته و تضعیف دلار آمریکا به پایین ترین نرخهای ۱۳ ماهه گذشته قرار دارد و بازار کماکان به بررسی گزارش دیشب بیانیه نرخ بهره FOMC و مطالب آن می پردازد. در مجموع این بیانیه نکته خاصی را در خصوص زمان کاهش ترازنامه مالی بانک فدرال مشخص نکرد.

ترازنامه عظیم ۴٫۵ تریلیون دلاری بانک مرکزی آمریکا شامل اوراق قرضه ی است که بانک فدرال در طول دوره ریاست جمهوری اوباما خریده است که به دولت اجازه داد هزینه های بودجه ای را افزایش داده و از رشد اقتصادی حمایت کند. از عبارات این بیانیه به نظر می رسد که بانک فدرال از عدم رشد نرخ تورم نیز نگران است و در واقع می توان گفت لحن بیانیه اعلام نرخ بهره بانک فدرال ملایم و ضعیف بود.

در بیانیه بانک مرکزی آمده بوده که انتظار می رود بانک فدرال ” نسبتا به زودی ” خرید اوراق قرضه عظیم خود را کاهش دهد. عبارتی که از نظر اکثر فعالان بازار به ماه سپتامبر اشاره دارد و همچنین در بیانیه دیشب بانک فدرال بیشتر از گذشته صراحتا به ضعف تورم اشاره شده بود. در سایر تحولات عملکرد منحنی بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا برای اولین بار در ۹ ساله گذشته به نقطه عطف حداقل ۱ درصدی رسیده که از زمان آغاز بحران مالی مشاهده نشده است.

از سوی دیگر دیشب تلاش ها برای لغو قانون حمایت از بیماران و مراقبت های قابل دسترس موسوم به اوباماکر در سنای آمریکا نتیجه ای نداشت و شماری از سناتورهای جمهوری خواه با لغو این بیمه (۵۵ رای مخالف در برابر ۴۵ رای موافق) مخالفت کردند. از طرف دیگر هشدار روسیه و اتحادیه اروپا به آمریکا پس از رای مجلس نمایندگان به تحریم روسیه به تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک کرده است. تحریم های مصوب مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است شرکت های اروپایی مسوول انتقال سوخت از روسیه به اروپا را تحت تاثیر قرار دهد و تاثیرات یک جانبه ای برای منافع امنیت انرژی اتحادیه ی اروپا داشته باشد.

همچنین دیروز مقامات آمریکایی به افزایش فعالیت های تحریک آمیز کره شمالی در آزمایش موشک بالستیک هشدار دادند. بنابراین اگر تمامی این مسائل را کنار هم بگذاریم، خواهیم یافت که در دوران بسیار پر نوسان (Volatile) هستیم و در چنین وضعیتی که  خریداران اونس طلا با اعتماد به نفس بیشتری وارد بازار شده اند.

در این شرایط، سرمایه ها بطور سنتی به اونس طلا به دلیل دارا بودن ویژگی دارایی مطمئن (Safe haven) روانه می شود. رشد قابل توجه قیمت جهانی اونس طلا با توجه به آنکه موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۹۵٫۴۲۴ تن کاهش یافته است لزوماً پاسخ به تقاضای واقعی و فیزیکی مصرف کننده نداشته و چنانچه مشخص است، سرمایه گذاران به دلیل نگرانی های ژئوپولیتیکی و کاهش شدید ارزش دلار آمریکا به خرید اونس طلا روی آورده اند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار سفارشات کالاهای بادوام و آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا اعلام می شوند. در خصوص کالاهای بادوام باید گفت، این گروه از کالاها مشخصاً ماشین آلات سنگین، صنایع حمل و نقل (خصوصاً هواپیما سازی) و تولیدات کارخانه ای هستند که عمر تقریباْ زیادی (حداقل ۳ سال) داشته باشند. این شاخص از آنجایی اهمیت دارد که چشم اندازی از بخش تولیدی کشور نشان می دهد و مشخص خواهد کرد که وضعیت کار، تولید و بازدهی در مهمترین بخش صنعتی کشور چگونه است.

برای این امروز انتظار افزایش شاخص کالاهای بادوام آمریکا در ماه ژوئن از %۰٫۸- به %۳٫۰۰ و انتظار افزایش شاخص خالص کالاهای بادوام آمریکا از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۴ وجود دارد که باید گفت در صورت کاهش این شاخص، می توان انتظار قدرت گرفتن اونس طلا و کاهش دلار را داشت. برای شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا نیز انتظار می رود از رقم قبلی ۲۳۳۰۰۰ به ۲۴۱۰۰۰ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا