صعـــــود یورو به بالای ۱٫۱۷۰۰ و تقویت پوند به بالاترین نرخهای ۱۰ ماهه گذشته

جلسه شب گذشته بانک مرکزی آمریکا (FOMC) موجب شد تا معامله گران با هراس از اقدام تثبیت نرخ بهره بانک فدرال در سطوح پایین برای مدت طولانی و کاهش اطمینان بانک فدرال از رشد تورم به سرعت از پوزیشن های خرید دلار آمریکا خارج شوند و باید توجه داشت هر موجی که در بازار براه می افتد به علت خریدها و فروش های سنگینی است که نهادهای بزرگ اقتصادی در واکنش به سیاست های پولی بانکهای مرکزی می کنند.

موج دیروز نیز نشان می دهد که فروش سنگینی برای دلار انجام شده که قیمت ایندکس دلار را به پایین ترین نرخهای ۱۳ ماهه گذشته کشانده است. افزایش قیمت نفت برنت به بالای ۵۰ دلار، رکورد شکنیهای پی در پی یورو در برابر دلار ، قویتر شدن دلار کانادا از دلار آمریکا و افزایش پوند به بالاترین نرخهای ۱۰ ماهه گذشته همگی از حوادثی بودند که اخیرا مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.

یکی از دلایل تقویت یورو به بالاترین نرخهای خود از اوایل سال ۲۰۱۵ تغییر سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا از انبساطی به خنثی و انتشار بیانیه بانک فدرال در خصوص عدم تعجیل بانک فدرال در افزایش نرخ بهره است و با بیانیه دیشب بانک فدرال، دلار مجدد رو به ضعف نهاد بطوریکه هم اکنون جفت ارز EURUSD در بالای سطح ۱٫۱۷۰۰ تثبیت شده است که خط بستر مهمی از لحاظ روانشناسی جمعی و انقضا قرارداد آپشن ۲٫۵ میلیاردی برای امروز و فردا محسوب می شود. بنابراین اوضاع دلار همچنان جالب نیست و هر چند ممکن است بازگشتهای تکنیکی را شاهد باشیم اما در کل روند دلار بعد از بیانیه ملایم بانک فدرال همچنان نزولی است.

به نظر می رسد با بازگشت توجهات به تثبیت نرخ بهره بانک فدرال در سطوح پایین برای مدت طولانی، زوج ارز EURUSD مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد بالاتر برداشته است و برای این هفته چنانچه کندل هفتگی در بالای سطح مقاومت ۱٫۱۷۹۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ هفته گذشته) و سطح ۱٫۱۸۰۰ بسته شود موجب تقویت به سوی سطح ۱٫۲۰ خواهد شد و هر حرکت اصلاحی با سطوح حمایت ۱٫۱۷۰۰ و ۱٫۱۶۸۰ روبرو خواهد شد. سخنان امروز اووالد نوتنی عضو شورای مدیریت بانک مرکزی اروپا (ECB) در خصوص اینکه موضوع سیاست های انقباضی مورد بحث و گفتگو بانک مرکزی اروپا است نیز به تقویت یورو در بازارها کمک کرده است.

همانطور که در نوشتار روز گذشته اشاره کردیم بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را برای دلار داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار اقتصادی اگر در جهت موافق دلار باشد ممکن است اندک باشد. امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و هرچند اخبار مهمی همچون سفارشات کالاهای بادوام و مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی را داریم اما به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و یکی دو در صد بالا یا پایین بودن شاخصی کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار سفارشات کالاهای بادوام و آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا اعلام می شوند. در خصوص کالاهای بادوام باید گفت، این گروه از کالاها مشخصاً ماشین آلات سنگین، صنایع حمل و نقل (خصوصاً هواپیما سازی) و تولیدات کارخانه ای هستند که عمر تقریباْ زیادی (حداقل ۳ سال) داشته باشند.

این شاخص از آنجایی اهمیت دارد که چشم اندازی از بخش تولیدی کشور نشان می دهد و مشخص خواهد کرد که وضعیت کار، تولید و بازدهی در مهمترین بخش صنعتی کشور چگونه است. برای این ماه، انتظار افزایش شاخص کالاهای بادوام آمریکا در ماه ژوئن از %۰٫۸- به %۳٫۰۰ و انتظار افزایش شاخص خالص کالاهای بادوام آمریکا از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۴ وجود دارد که باید گفت در صورت کاهش این شاخص، می توان انتظار قدرت گرفتن اونس طلا و کاهش دلار را داشت. برای شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا نیز انتظار می رود از رقم قبلی ۲۳۳۰۰۰ به ۲۴۱۰۰۰ تغییر یابد.

در سایر تحولات برای شاخص دلار آمریکا براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود اولین سطح حمایت قیمت شاخص دلار آمریکا بر روی ۹۳٫۵۳ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی از روند افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) قرار دارد و حمایت دومی بر روی سطح ۹۲٫۸۸ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح فوریه ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) دیده می شود که در کوتاه لمس خواهند شد.

به باور ما این دو سطوح حمایت با هم می توانند جلوی ریزش قیمت شاخص دلار آمریکا را بگیرند و ممکن است با افتادن قیمت در محدوده حمایت ۹۳٫۵۳ و ۹۲٫۸۸ این روند نزولی وارونه شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود اندیکاتور RSI به ۲۳٫۴۳ رسیده که از روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۲ به این سو سابقه نداشته است تا این حد پایین بیاید و این منطقه، منطقه اشباع فروش برای دلار آمریکا محسوب می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا