تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای امروز در قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز معتبر است و همانطور که گفته شد در صورتیکه قیمت موفق به شکست کامل سطح مقاومت ۱۲۶۴ شود تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۷۰ و ۱۲۷۶ افزایش خواهد یافت و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی ، ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) تشکیل شده اند و در این موج چنانچه سطح مقاومت ۱۲۶۴ با قدرت شکسته شود قادر است سیگنال خرید صادر کند و خود را تا سطوح مقاومت ۱۲۷۰ و ۱۲۷۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) بالا بکشاند.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت اونس طلا در این موج در بیشترین حالت افزایشی می تواند به سطح ۱۲۹۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) برسد. لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۱۲۵۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی) می باشد و تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین ۱۲۵۶ منجر به برگشت و اصلاح به سطوح حمایت بعدی ۱۲۴۷ و ۱۲۴۳ (به ترتیب خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی و پایین ترین سطح ۲۶ جولای ۲۰۱۷) می شود.

امروز اخبار اقتصادی آمریکا که در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت قیمت جهانی اونس طلا را فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

باید توجه داشت که قاعده همیشگی بازار اونس طلا این است که همواره پس از اینکه قیمت آن به شدت تقویت می شود عموم بازیگران احساس می کنند در نزدیکی قله قرار دارند و به محض ایجاد تک موجهایی هر چند ضعیف در جهت مخالف وارد بازار می شوند. این روش معامله که سیستم معاملات بازگشتی (Reversal Trading) شهرت دارد یکی از روشهای بسیار سود ده و در عین حال فوق العاده خطرناک معامله گری است.

کاربرد غلط این سیستم باعث می شود تا معامله گر از نظر روانی همواره در این توهم بسر ببرد که هم اکنون زمان بازگشت است و باعث شود تا در میانه موج بفروشد و درحوالی قله خسته و متضرر از بازار خارج شود. بنابراین هرچند روش فوق اگر درست بکار بسته شود موجب ارزان خریدن و گران فروختن می شود و سود سرشاری را نصیب معامله گر می کند اما تجربه نشان داده تشخیص قله و قعر کار بسیار سختی است و اکثر معامله گران دچار توهم قله و قعر سازی می شوند.

در مقابل روشهای دیگر معامله گری نیز وجود دارد که یکی از آنها سبک معاملاتی Breakout  (شکست) است. در این متد فلز ، کالا، سهام یا ارزی گران خریده و گرانتر فروخته می شوند.  به عبارتی در این روش در دامنه وارد و در دامنه خارج می شود و با توجه به اینکه نقاط معدودی سقف و کف هستند اما نقاط بسیاری در میان ایندو قرار دارند ، اینگونه سیستمها به روشهای بازگشتی (Reversal) ارجحیت دارند.  صد البته روشهای معاملاتی دیگری نیز وجود دارند که در حوصله این بحث نمی گنجند و در واقع عاملی که بهانه ای برای نوشتن این چند خط شد اوضاع کنونی اونس طلا می باشد.

قیمت جهانی اونس طلا روز گذشته با جهش نسبتا قابل توجهی تا سطح مقاومت ۱۲۶۴ (بالاترین سطح ۶ هفته گذشته) تقویت شد و با توجه به تقویت شدید آن و فتح پی در پی قله های جدید این زمزمه های در بازار پیچیده است که آیا حد ۱۲۶۴ آخرین قله است و باید انتظار نزول تدریجی را داشته باشیم؟ همانطور که در مقدمه بحث کردم این سوالی است بسیار خطرناک و می تواند تجربه گرانی برای معامله گران باشد و در جواب به آن باید دقت بسیار کرد.

منطقی ترین جوابی که به این سوال می توان داد اینست که در کوتاه مدت باید منتظر شکست یکی از سطوح ۱۲۶۴ یا ۱۲۵۴ بود. در واقع امروز اخبار اقتصادی آمریکا که در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت قیمت جهانی اونس طلا را فراهم آورد. در این میان، بی شک، شاخص مقدّم نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه دوم سال توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

در صورتی که اعداد و ارقام اقتصادی امروز از آمریکا حکایت از کاهش نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (پیش بینی بازار %۲٫۶ ، رقم قبلی %۱٫۴) داشته باشد می توان انتظار کاهش انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر سال جاری را داشت که این مسئله برای اونس طلا به نوعی مثبت است و احتمال شکست سطح مقاومت ۱۲۶۴ با تارگت های ۱۲۷۰ و ۱۷۶ را بوجود می آورد اما در صورتیکه اعداد و ارقام امروز بالاتر از حد پیش بینی ها باشند،  می توان سطح ۱۲۶۴ را فعلا مقاومت اونس طلا در نظر گرفت.

اخبار امروز می تواند روند حرکت اونس طلا را تا حدودی مشخص کند و ظاهرا بازار نیز چنین کرده و در طی ۲۴ ساعته گذشته قرار گرفتن قیمت بین این منطقه ۱۲۵۴ و ۱۲۶۴ به همین دلیل بوده است. بنابراین امروز باید منتظر اعلام شاخص GDP آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران باشیم و شاید تا آن هنگام بازار به ادامه حرکت در روندی خنثی ادامه دهد و بعد از آن جهت قیمت جهانی اونس طلا مشخص گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا