تحلیل گزارش امروز تولیدات ناخالص داخلی فصلی آمریکا (GDP) 

 GDP یا تولید ناخالص داخلی آمریکا، شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات ارزی، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت کاهش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا سیکل رشد نرخ بهره بانکی خود را متوقف کند، بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تضعیف ارز (دلار) خواهد انجامید و همچنین بالعکس. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص  CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. در صورت کاهش این شاخص که نمادی از کاهش رشد تورم می باشد، باز هم نشانه ای از احتمال تصمیم بانک فدرال برای توقف سیکل رشد نرخ بهره بانکی خواهد بود که می تواند انتظارات نرخ بهره ای بانک فدرال را برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر سال جاری کاهش دهد.

بطوریکه در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود %۴۹٫۲ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد و از محدوده %۱٫۰۰ – %۱٫۲۵ به محدوده %۱٫۲۵ – %۱٫۵۰ رشد یابد.

خبری که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود براساس پیش بینی ها نشان خواهد داد که شاخص مقدّم تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای دوره سه ماهه دوم سال جاری به میزان %۲٫۶ رشد داشته باشد که بالاتر از رقم قبلی %۱٫۴ می باشد. برای شاخص تعدیل تولیدات ناخالص داخلی آمریکا نیز پیش بینی می شود رشد آن از رقم قبلی %۱٫۹ به %۱٫۳ کاهش یابد و هزینه اشتغال آمریکا در دوره فصلی از رقم قبلی %۰٫۸ به %۰٫۶ تغییر یابد.

تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران و شاخص مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا (پیش بینی بازار همانند رقم قبلی ۹۳٫۱) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اخبار امروز ایالات متحده می باشند و آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال مینیاپولیس ساعت ۲۱:۵۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

یکی از مسائل بسیار قابل توجه در عرصه بازارهای مالی رابطه تنگاتنگ قیمت جهانی نفت و ارزش دلار کانادا است بطوریکه در هیچ بازاری نمی توان منفرد عمل کرد و به اخبار و اطلاعات مربوط به آن ارز بسنده کرد و باید اطلاعات جامعی اگر نگوییم از تمام بازارها، لااقل از تعداد قابل توجهی از آنها را گردآوری و تحلیل کرد تا به نتیجه ای مطلوب رسید.

البته در اینجا ذکر نکته ای خالی از لطف نیست که در مورد رابطه دلار کانادا و یا سایر ارزها با بازار نفت این نکته را در نظر گرفت که رابطه ارزها با قیمت نفت صرفا یکی از چندین پارامتر تاثیر گذار است و ای بسا در شرایط خاص این ملاحظات از طرف بازیگران بازار نادیده گرفته شود. تشخیص اینکه در چه شرایطی این روابط محکم و استوار است و در چه شرایطی سست و ناپایدار به عهده تحلیلگران بازارهای مالی و این مهم خود امری دشوار است.

در مجموع باید توجه داشت که کانادا اقتصادی به شدت وابسته به صادرات نفت دارد که تقویت نفت می تواند خبر خوشی برای اقتصاد کانادا و خریداران دلار کانادا باشد. به همین خاطر از آنجایی که تغییرات قیمت در بازار نفت بر قیمت دلار کانادا تاثیر قابل توجهی دارد، نگاهی تکنیکال به روند احتمالی بازار نفت در طی ۲ الی ۴ هفته آینده می اندازیم.

از منظر تحلیل تکنیکال برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU7) پیش بینی بینی می کنیم قیمت آن در طی ۲ الی ۴ هفته آینده دوباره به بالاترین سطح خود در روز ۳ ژانویه ۲۰۱۷ یعنی سطح ۵۸٫۳۷ دلار در هر بشکه رشد یابد که این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۵۱٫۰۱ در چارت هفتگی پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت ۵۱٫۰۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد. روند افزایشی قیمت از این سطح توسط یک سری از خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲) به ۲۷٫۱۰ تحت کنترل است و در چارت پایین به وضوح مشخص است که این روند نزولی پس از برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی یعنی سطح ۴۴٫۶۸ وارونه شده و شکسته شدن سطح مقاومت ۵۱٫۰۱ نیز این وارونه شدن قیمت یا حرکت برگشتی (Reversal) را بیشتر تایید کرده است.

در چارت مربوطه بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد قیمت نفت برنت دریای شمال در موج افزایشی قوی C قرار دارد که در این موج براحتی می تواند خود را به بالای سطح ۵۸٫۳۷ (سقف موج A) بالا بکشاند. در نمودار روزانه نیز روند افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۲۷٫۱۰ چشم انداز قیمت را افزایشی نشان می دهد. از این رو طبق بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از موج افزایشی C تارگت حداقل در این موج را می توان سطح ۵۶٫۳۰ و تارگت حداکثر را می توان در سطح ۷۵٫۶۲ در نظر گرفت.

در مجموع همانطور که در چارت روزانه دیده می شود از آنجایی که قیمت نفت برنت دریای شمال خود را به بالای سقف کانال نزولی رسانده است بنابراین احتمال صدور سیگنال خرید و رشد سریع قیمت نفت برنت دریای شمال به تارگت ۵۶٫۳۰ بسیار محتمل است که می تواند بعد از آن وارد کانال دوبل یا تکراری شود که در این کانال دوبل تارگت های در حدود منطقه ۵۶٫۳۰ الی ۵۹٫۹۹ را برای قیمت نفت برنت دریای شمال می توان پیش بینی کرد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطح روانی ۵۰ دلار در هر بشکه و کاهش قیمت به پایین این سطح می بایست در سناریوی افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال در مدت یاد شده تجدید نظر کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن