تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و تمایلات نزولی شاخص دلار آمریکا (DXY) در حالی شکل می گیرد که قیمت آن در سطوح پایین ۹۳٫۵۳ و ۹۳٫۰۱ قرار گرفته است و با ثبت ۹۲٫۶۲ به پایین ترین نرخهای ۱۴ ماهه گذشته سقوط کرده است و نشانه هایی از استمرار حرکت نزولی تا سطح ۹۱٫۹۱ دیده می شود.

بی ثباتی سیاسی در آمریکا موجب شده است که دلار آمریکا در ماه جولای بزرگترین کاهش ماهانه (%۲٫۹-) از ماه مارس ۲۰۱۶ به این سو را ثبت کند. در عین حال، فعالان بازار در انتظار انتشار گزارش فرصت‌های شغلی آمریکا در بخش غیرکشاورزی در اواخر این هفته و تاثیر آن بر ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای بازار هستند.

بحران سیاسی در آمریکا این گمانه را تقویت کرده است که بانک مرکزی آمریکا (FOMC) دیگر نمی تواند نرخ بهره بانکی خود را در سال جاری افزایش دهد و از این رو روند نزولی دلار آمریکا همچنان ادامه داد و احتمال فرود قیمت آن تا سطح ۹۱٫۹۱ وجود دارد که در چارت پایین مشخص گردیده است.

همانطور که دیروز گفته شد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا آنتونی اسکراماچی مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید را از سمتش اخراج کرده است و به این عامل، می‌توانیم شکست رییس جمهوری امریکا در ارائه طرح جایگزین اوباماکر ، روابط آمریکا و روسیه، کره جنوبی و ونزوئلا را اضافه کنیم که تمامی این موارد منجر به کاهش دلار آمریکا و به تقویت یورو ، پوند ، ین ژاپن و از سوی دیگر تقاضا برای خرید طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری کمک کرده است و برای امروز با توجه به تثبیت قیمت آن در بالای سطح حمایت ۱٫۱۸۰۰ به نظر می رسد یورو به سوی شکستن سطح مقاومت ۱٫۱۸۷۰ و پس از آن سطح ۱٫۱۹۰۰ خیر برداشته است.

پیش بینی می کنیم این موضوع همچنان نوسانات نزولی شاخص دلار آمریکا را تحت کنترل خود داشته باشد و اگر قیمت یورو بتواند از سطح مقاومت ۱٫۱۸۷۰ عبور کند، نشانه ای از شروع حرکت صعودی به سوی سطوح ۱٫۱۹۰۰ و ۱٫۲۰۰۰ می باشد. رشد %۳٫۶+ یورو در مقابل دلار در ماه جولای بیشترین افزایش ماهیانه یورو از مارس ۲۰۱۶ به این سو است و از سوی دیگر دلار آمریکا با ثبت %۱٫۹- بزرگترین کاهش ماهیانه خود را در مقابل ین ژاپن در طی ۶ ماهه گذشته تجربه کرد.

شرایط نامناسب سیاسی دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – در مساله‌ کمک اطلاعاتی از روسیه در انتخابات و تضعیف جایگاه ترامپ به عنوان رئیس جمهور، توان پیگیری وعده‌های اقتصادی او در زمان انتخابات را زیر سوال برده است و این همچنان مانع تقویت دلار آمریکا در برابر سایر ارزها شده است و این موضوع همچنین افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ماه دسامبر را با تردید همراه کرده است که موجبات تضعیف بیشتر ارزش دلار در برابر سایر ارزها را فراهم آورده است.

این سقوط چشمگیر دلار آمریکا در بازارها به کمترین نرخهای ۱۴ ماهه گذشته نشان دهنده بی اعتمادی فزاینده سرمایه گذاران آمریکا نسبت به سیاست های اقتصادی دولت آمریکا در پی ناتوانی دونالد ترامپ در ارائه طرحی جایگزین برای طرح خدمات درمانی اوباماکر است. ناتوانی دولت ترامپ در جلب حمایت برای اصلاح قانون درمانی که اولین ابتکار قانونی ترامپ بود، باعث گردیده این گمانه زنی ایجاد شود که ترامپ توانایی ندارد، سایر وعده هایش از جمله کاهش مالیات و افزایش مخارج زیرساخت را نیز به مرحله عمل در آورد.

ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود موضوعاتی همچون اصلاحات مالیاتی، حذف مقررات دست و پاگیر و سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری در زیرساخت ها را مطرح کرده بود که بعد از ناتوانی ترامپ در جلب حمایت برای اصلاح قانون درمانی، اجرایی شدن این طرحها را با تردید مواجه ساخته است.

همین عامل روانی مهم بازار (بحران سیاسی و انتظار برای عدم افزایش نرخ سود بانکی آمریکا) و البته اعلام اخبار ضعیف اقتصادی آمریکا در همین راستا، مهمترین علت سقوط مستمر دلار آمریکا به کمترین نرخهای ۱۴ ماهه گذشته بوده است. به یاد داشته باشیم که علاوه بر احتمال عدم رشد نرخ بهره بانکی آمریکا در جلسه ماه دسامبر، اقدام سایر بانکهای مرکزی از جمله کانادا و انتظارات بازار در خصوص تغییر سیاست های پولی بانکهای مرکزی اروپا و انگلیس به افزایش سود بانکی نیز دلیل دیگری در استمرار فشارهای نزولی بر دلار آمریکا می باشد که همچنان به قوّت خود باقی است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

اخبار اقتصادی این هفته احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهند بود و خبرهای اقتصادی ریز و درشتی در این هفته خواهیم داشت. گزارش امروز اشتغال بخش خصوصی ایالات متحده آمریکا (ADP) در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار را برای گزارش مهم روز جمعه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) معین کند. انتظار می رود، آمار امروز نشان دهنده رشد فرصتهای شغلی آمریکا در بخش خصوصی  به ۱۸۵۰۰۰ در ماه جولای باشد. این شاخص به همراه سخنرانی جیمز بولارد رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک، لورتا مستر رئیس بانک فدرال رزرو کلیولند و جان ویلیامز رئیس بانک فدرال رزرو سانفرانسیسکوی آمریکا می تواند شاخص دلار آمریکا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا