تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۱۲۵۷ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح ۱۲۴۷ اصلاح کند که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۷۳ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود هر یک از این سطوح حمایت ۱۲۵۷ و ۱۲۴۷ به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۲۷۳ (بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) قرار دارند.

بررسی تکنیکال نشان می دهد چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۱۲۰۴ تکمیل شده است که این موضوع را ساختار امواج الیوت ویو، کاهش قیمت از سطح ۱۲۷۳ و واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) بیشتر تایید کرده است.

لازم به ذکر است براساس تحلیل تکنیکال برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی به بالای ۱۲۶۵ محدود به سطوح مقاومت ۱۲۶۹ و ۱۲۷۳ خواهد بود، مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۱۲۷۳ با قدرت شکسته شود که آن وقت می بایست در سناریوی اصلاحی به سطوح ۱۲۵۷ و ۱۲۴۷ تجدید نظر کرد.

از نظر تحلیل بنیادی با افزایش میزان ریسک پذیری در بازار، تقاضا برای انجام معاملات انتقالی بیشتر می شود که در نتیجه معامله گران به فروش اونس طلا و در مقابل خرید داراییهای پریسک که بهره بالاتری نظیر سهام دارند، اقدام خواهند کرد و از آنجایی که شاخص سهام داوجونز آمریکا برای اولین بار در ۱۲۱ ساله گذشته به بالای سطح ۲۲۰۰۰ افزایش یافت، این مسئله شاید مهمترین خبر بازار است که از جهات بسیاری قابل تامل است.

شاخص بورس یک کشور آیینه تمام نمای اقتصاد آن جامعه است و افزایش آن در اکثر موارد حکایت از سلامت اقتصادی آن کشور دارد که همین موضوع به حرکت اصلاحی اونس طلا از سطح مقاومت ۱۲۷۳ به نرخهای پایین ۱۲۶۲ انجامیده است و در بازار آسیا برای لحظاتی حتی تا سطح ۱۲۵۷ پایین آمد.

تقاضای جهانی طلا در نیمه اول سال جاری %۱۴ کاهش داشته که بیشتر به خاطر کاهش شدید خرید برخی از صندوق های سرمایه گذاری از جمله اسپایدر (SPDR) بوده است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

اما جدای از تقویت شاخص سهام داوجونز آمریکا به بالای ۲۲۰۰۰ واحد مهمترین دلیل اصلاح قیمت جهانی اونس طلا به سطح ۱۲۵۷ عوامل تکنیکی و کسب سود معامله گرانی می باشد که هفته های پیش اقدام به خرید آن کرده بودند. روز گذشته آقای جان ویلیامز رئیس بانک فدرال سانفرانسیکو، در سخنانی اظهار داشت که بانک فدرال در ماه سپتامبر ترازنامه خود را کاهش خواهد داد که این سخنان نیز قیمت جهانی اونس طلا را کاهش داد و این امکان وجود دارد که خریداران طلا با بستن پوزیشن خرید خود، زمینه ادامه حرکت اصلاحی را فراهم کنند.

در مجموع در شرایطی که بازار به شدت در انتظار آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا (NFP) بسر می برد، ظاهرا بسیاری از معامله گران فرصت را برای کسب سود (Profit taking) مناسب دانسته اند و این مسئله دلیل اصلی برگشت قیمت جهانی اونس طلا از سطح مقاومت ۱۲۷۳ در این یکی دو روز گذشته می باشد.

امروز خبرهای قابل توجهی خواهیم داشت که مهمترین آنها جلسه بانک مرکزی انگلیس، شاخص ISM بخش غیر تولیدی آمریکا و همچنین آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی و سفارشات کارخانه ای آمریکا می باشد. در هر حال برای فردا فارغ از اینکه NFP چه اثری بر رفتار اونس طلا خواهد گذاشت نباید از تاثیر بلند مدت آن غافل شد. بازار کار هر جامعه به نوعی نشاندهنده سلامت اقتصاد آن می باشد و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا