تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و این خبر همواره یکی از مهمترین اخبار اقتصادی ایالات متحده است و در شرایط فعلی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است. در طول یکی دو روز گذشته شاهد موج قابل توجهی نبودیم و این نشاندهنده انتظار بازار برای روشن شدن وضعیت بازار کار آمریکا است و نمی توان از تحلیل گران و معامله گران انتظار پیش داوری درست در رابطه با عددی که هنوز اعلام نشده داشته باشیم.

با این حال از منظر تحلیل تکنیکال برای شروع حرکت صعودی، قیمت اونس طلا می بایست حتما از سطح مقاومت ۱۲۷۴ با قدرت عبور کند در غیر این صورت ممکن است به سطح حمایت ۱۲۶۳ اصلاح کند و اگر این سطح حمایت شکسته شود منجر به اصلاح بیشتر به ۱۲۵۷ می شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۱۲۶۳ و ۱۲۵۷ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از چرخه پنج موجی از روند ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷) به ۱۲۷۴ (بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) قرار دارند.

عواملی چون واگرایی کاهشی در اندیکاتور تایم فریم یک ساعته مک دی، مدت زمان کاهش قیمت از سطح ۱۲۷۴ و ساختار امواج الیوت ویو به تکمیل چرخه پنج موجی اشاره دارند و اگر امروز بعد از خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران قیمت اونس طلا نتواند از سطح مقاومت ۱۲۷۴ عبور کند ممکن است در روزهای آینده به سوی سطح ۱۲۴۷ اصلاح کند.

در چارت پایین به وضوح مشخص است که سه موج این حرکت نزولی را تشکیل داده است و قیمت هم اکنون در موج c قرار دارد که در صورت شکست سطح ۱۲۶۳ می تواند به سطوح ۱۲۵۷ و ۱۲۵۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) اصلاح کند.

برای شروع حرکت افزایشی نیز همچنان باید منتظر ماند و همانطور که گفته شد بعد از خبر امروز در صورت توانایی قیمت جهانی اونس طلا برای عبور از سطح مقاومت ۱۲۷۴ فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید بوجود خواهد آمد. بهتر است تا خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتظر بمانیم و خبر امروز می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد.

در هر صورت امروز گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا اعلام خواهد شد و مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار بشمار می رود. اما گزارش امروز که برای ماه جولای اعلام می شود، به دلایل زیر از حساسیت خاصی برخوردار است:

۱- کمیته FOMC بانک فدرال آمریکا، نرخ بهره بانکی خود را بعد از افزایش اخیر در محدوده %۱٫۰۰ – %۱٫۲۵ ثابت نگه داشته و حتی گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره در جلسه ماه دسامبر سال جاری نیز به %۴۲ کاهش یافته است و در بیانیه خود صراحتاً اعلام داشته که هرگونه تصمیم در خصوص رشد نرخ بهره را به شرایط و آمار اقتصادی آتی معطوف داشته است. تردیدی نیست که افزایش اشتغال مبیّن رشد اقتصادی است و از آنجاییکه ماه ژوئن، میزان اشتغال ایجاد شده ۲۲۲۰۰۰ اعلام شد، امروز در صورت اعلام بالای این میزان (بالاتر از حد پیش بینی بازار ۱۸۳۰۰۰) می توان در اولین واکنش، رشد اقتصادی آمریکا و کاهش اونس طلا را نتیجه گرفت و همچنین بالعکس.

۲- روز چهار شنبه، گزارش ADP (مرکز پردازش اطلاعات اتوماتیک) آمریکا هر چند با ثبت ۱۷۸۰۰۰ کمتر از حد پیش بینی بازار ۱۸۷۰۰۰ اعلام شد اما رقم قبلی از ۱۵۸۰۰۰ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت و از افزایش تعداد اشتغال بخش خصوصی به رقم ۱۹۱۰۰۰ خبر داد، امری که فوق تصوّر بازار بود و به ناگاه اذهان همگی را به احتمال تغییر بسیار زیاد در گزارش اشتغال امروز متوجه ساخت و انتظار بازار را تا رقم ۱۸۳۰۰۰ بالا برد!

۳- یکی از نکاتی که در گزارش اشتغال به آن توجه زیادی می شود،  افزایش دستمزدها است. آنچه مهم است، رشد دستمزدها با افزایش تورم همراه است. برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ رشد یابد و نرخ بیکاری آمریکا از %۴٫۴ به %۴٫۳ کاهش یابد. از آنجاییکه اعلام تعداد اشتغال در آمریکا موجب تغییر در تمایلات سرمایه گذاران در خصوص رشد اقتصادی آمریکا خواهد شد، از این رو امروز بازار به دقت به آن توجه خواهد داشت.

در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود ۴۲٫۲ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ دسامبر به میزان ۰٫۲۵ درصد دیگر افزایش یابد و این شانس برای دو جلسه قبل از جلسه ماه دسامبر بانک فدرال (جلسات ۲۰ سپتامبر و ۱ نوامبر) به ترتیب %۱٫۴ و %۵٫۳ می باشد. خبر امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و قطعاً شاهد نوسانات قابل توجهی در قیمت جهانی اونس طلا خواهیم بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا