امروز عمده تمرکز و واکنش بازار به گزارش اشتغال آمریکا معطوف خواهد بود

امروز در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) برای ماه جولای در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد.

این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند. این گزارش وضعیت اشتغال را که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی است نشان می دهد.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند.

این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۸۳۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۲۲۲۰۰۰ می باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی %۴٫۴ به %۴٫۳ کاهش یابد و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ رشد یابد.

از آنجاییکه اعلام تعداد اشتغال در آمریکا موجب تغییر در تمایلات سرمایه گذاران در خصوص رشد اقتصادی آمریکا خواهد شد، بازار به دقت به آن توجه خواهد داشت. در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود ۴۲٫۲ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ دسامبر به میزان ۰٫۲۵ درصد دیگر افزایش یابد.

این شانس برای دو جلسه قبل از جلسه ماه دسامبر بانک فدرال (جلسات ۲۰ سپتامبر و ۱ نوامبر) به ترتیب %۱٫۴ و %۵٫۳ می باشد. خبر امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و قطعاً شاهد نوسانات قابل توجهی در بازار خواهیم بود.

اکنون، در آستانه اعلام اخبار مهم اشتغال در ایالات متحده آمریکا قرار داریم و دلار آمریکا همچنان از سطوح پایینی که در طی ۱۵ ساله گذشته بدست آورده محافظت می کند و اخبار سیاسی نیز به ضرر دلار آمریکا شده اند. رابرت مولر بازرس ویژه ای که درباره رابطه اعضای ستاد دونالد ترامپ و روسیه در حال تحقیق است با تشکیل یک هیات عالی منصفه شروع به احضار کردن افراد کرده است.

تشکیل این هیات منصفه عالی می تواند نشان از پیشرفت تحقیقات بازرس ویژه، رابرت مولر، داشته باشد و این که ممکن است به زودی نتایجی از آن رسما علنی شود. همانطور که مشخص است بحران سیاسی در واشنگتن ، آمارهای اقتصادی ضعیف در آمریکا و کاهش رشد شاخص موسسه مدیریت عرضه خدمات ISM آمریکا به کمترین میزان ۱۱ ماهه گذشته شده باعث شده تا ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای بین المللی به کمترین میزان خود در ۱۵ ماهه گذشته و یورو به بالاترین نرخهای خود در ۳۰ ماهه گذشته افزایش یابد.

با این حال اخبار امروز اشتغال در آمریکا، می تواند تمامی حرکات بازار را تغییر دهد. انتظار بازار نیز افزایش تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه جولای به ۱۸۳۰۰۰ است و در صورت کاهش این شاخص، نشان دهنده آن خواهد بود که کارفرمایان چندان علاقه ای به استخدام نیروی کار جدید ندارند زیرا چشم اندازهای تجاری آینده چندان مثبت نیست.

این بدان معنی است که رشد اقتصادی آهسته گام برمی دارد و پایه های لرزان دلار آمریکا چندان استوار نیست و در چارت پایین احتمال فرود قیمت آن تا سطح ۹۱٫۹۱ وجود دارد. بهتر است امروز تا خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتظر بمانیم. خبر امروز می تواند پتانسیل لازم برای حرکت بازار را فراهم آورد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا