تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن مجدد به سطح حمایت ۱۲۵۵ کاهش یابد و اگر این سطح حمایت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۲۴۷ می شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۵۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۷۳ (بالاترین سطح ۱ اوت ۲۰۱۷) قرار دارد.

هر چند این سطح در اولین حرکت اصلاحی اونس طلا از سطح ۱۲۷۴ مانع از کاهش بیشتر قیمت شده است اما از آنجایی که این حرکت اصلاحی هنوز تکمیل نشده است احتمال ریزش دوباره قیمت به سطح ۱۲۵۵ و بعد از آن به سطح ۱۲۴۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۱۲۰۴ – پایین ترین سطح ۱۰ جولای ۲۰۱۷- به ۱۲۷۳) وجود دارد.

برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۶۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) خواهد بود. بنابراین از منظر تحلیل تکنیکال برای امروز از نرخهای فعلی می بایست انتظار کاهش دوباره قیمت جهانی اونس طلا به نرخ ۱۲۵۵ یا حتی ۱۲۴۷ را داشته باشیم که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

در خصوص تحلیل بنیادی قیمت جهانی اونس طلا از روز جمعه و بعد از اعلام قوی آمار اشتغال آمریکا شرایط به گونه ای شکل گرفته که احتمال استمرار حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۷۴ وجود دارد و اعلام بهتر از حد انتظار آمارهای اشتغال NFP آمریکا در روز جمعه، کاتالیزوی برای تضعیف قیمت جهانی اونس طلا گردیده است.

صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) دوباره از میزان ذخایر خود کاست و هم اکنون آمار کل موجودی ذخایر طلای این صدوق به ۷۸۷٫۱۴۴ تن کاهش یافته و اصولا از نگاه موجودی اسپایدر روند قیمت جهانی طلا چندان مثبت نیست و هر افزایشی موقت خواهد بود. باید توجه داشت که اسپایدر تنها در ماه جولای %۷ از ذخایر طلا خود کم کرده است که بیشترین کاهش ماهیانه ذخایر طلا اسپایدر از ماه آوریل ۲۰۱۳ بوده است.

شاخص آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) که بهترین نماگر وضعیت بازار کار آمریکا در میان شاخص های اقتصادی آمریکا است روز جمعه برای ماه جولای با ثبت ۲۰۹۰۰۰ بسیار بهتر از حد انتظارات بازار  (۱۸۳۰۰۰) اعلام شد و رقم قبلی نیز از ۲۲۲۰۰۰ به ۲۳۱۰۰۰ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت.

آمار رشد درآمدهای ساعتی در ماه جولای بیشترین رشد خود را در طی ۵ ماهه گذشته تجربه کرد که نشانه ای از کیپ بودن یا تقاضای بیش از حد عرضه در بازار کار آمریکا است و این اطمینان را به بانک مرکزی آمریکا می دهد که به تدریجی نرخ تورم به هدف مورد نظر %۲ افزایش خواهد یافت. نرخ بیکاری آمریکا نیز در ماه جولای با ثبت %۴٫۳ به کمترین نرخهای ۱۶ ساله گذشته کاهش یافت.

این مسئله نکات مهمی دارد که با توجه به اینکه در هفته ای بسر می بریم که اخبار چندان مهمی را انتظار نداریم (به غیر از سخنرانی چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا و شاخص قیمت تولیدکنندگان و قیمت مصرف کنندگان آمریکا PPI & CPI) اهمیت آن بیشتر نیز می شود چون معمولا در این روزها بازار متاثر از اخبار روزهای قبل رفتار خواهد کرد به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود.

لازم به ذکر است برای این هفته در صورتی که سخنرانی مقامات بانک فدرال (کاشکاری، دادلی، کاپلن) در مورد افزایش نرخ بهره تند و تیز باشد احتمال اصلاح بیشتر قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطوح ۱۲۵۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) و ۱۲۴۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) بسیار است.

یادآوری می کنیم که افزایش شاخص های تورمی قیمت تولیدکنندگان و قیمت مصرف کنندگان آمریکا، به معنای افزایش فشارهای تورمی است و نتیجه آن، احتمال اتخاذ سیاست افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل آن خواهد بود، امری که به تقویت دلار و استمرار حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا کمک خواهد کرد.

تنها نکته مثبت برای اونس طلا این است که طبق کمیسیون نظارت بر معاملات سلف آمریکا (CFTC) که جهت گیری فعالان بورس سلف آمریکا در هفته گذشته را نشان میدهد، در هفته منتهی به ۱ اوت ۲۰۱۷ از جمع کل خرید ناخالص ۲۳۹۸۰۰+ و فروش ناخالص ۱۱۰۱۰۰- ، قرارداد های خالص خرید طلا با ۳۸۸۰۰+ قرارداد افزایش از ۹۰۸۰۰+ به ۱۲۹۷۰۰+ قرارداد رشد یافته که آنهم برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۶۳ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن فرصتهای را برای خریداران فراهم خواهد کرد در غیر این صورت همانطور که در بالا اشاره کردیم انتظار می رود در نرخهای فعلی فروشندگان با تارگت های ۱۲۵۵ و ۱۲۴۷ وارد بازار شوند که در نمودار بالا به وضوح مشخص شده اند.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا اخبار چندانی دیده نمی شوند و تنها آقای جیمز بولارد رئیس بانک فدرال سنت لوئیس در ساعت ۲۰:۱۵ به وقت تهران و بعد از آن آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال مینیاپولیس ساعت ۲۱:۵۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت. برای شاخص اعتبارات مصرف کنندگان آمریکا در ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران نیز پیش بینی می شود در ماه ژوئن از رقم قبلی ۱۸٫۴۱ میلیارد دلار به ۱۵٫۵۴ میلیارد دلار تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا